Orchson
Veteran
Ja, givetvis handlar det om den regeln.
Om man skulle få väldigt (läs: äckligt) mycket plus på något, exempelvis skada... Så omvandlar man varje plus fyra (4) till en ny ob1t6. Den här regeln tycker jag väldigt mycket om eftersom jag inte tror på en enorm minimi-skada. Visst, det är väl kanske sannolikt att ett storsvärd skulle göra åtminstonde säg, 9 i skada om en mycket stark person skulle svinga det.
Men det finns ju inget egentligen som säger att det MÅSTE bli en sådan här "minimi-skada"... Man kan lika gärna snudda med spetsen på svärdet.
I vilket fall som helst, om man får mycket plus så blir det ju omvandlat. Men om man skulle få minus då? Blir ob2t6-1 egentligen ob1t6+3?
Där här är en lurig fråga tycker jag, om man sänker det till ob1t6+3, så höjer man just minimiskadan. Vilket gör att i vissa fall skulle det kunna vara bra om svärdet är dåligt smitt då man åtminstonde gör 4 i skada.
Omvänt är också ganska dåligt, om nu exempelvis ett calanasvärd skulle blli lite slött så att det gör ob2t6-2 i hugg i stället för ob2t6, så kan detta totalt negera skadan. Detta ter sig en smula osannolikt i mina öron. Att det skulle göra noll i skada på en totalt oskyddad kroppsdel verkar konstigt.
Jag har tacklat problemet så här: Svärdet gör inte någon huggskada egentligen, eggen är alldeles för slö för det. Därmot gör den sin kross i stället. För att ett svärd som till exempel Calana skall vara effektivt, så måste det ha en vass egg, har den inte det gör den inte längre hugg, utan kross. Men rent regelmässigt i strid behandlas vapnet fortfarande som om det gjorde huggskada. Till exempel när det gäller brytrisk (vapnet har fortfarande inte samma träffyta som en stridsklubba)...
What say you?
"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
Om man skulle få väldigt (läs: äckligt) mycket plus på något, exempelvis skada... Så omvandlar man varje plus fyra (4) till en ny ob1t6. Den här regeln tycker jag väldigt mycket om eftersom jag inte tror på en enorm minimi-skada. Visst, det är väl kanske sannolikt att ett storsvärd skulle göra åtminstonde säg, 9 i skada om en mycket stark person skulle svinga det.
Men det finns ju inget egentligen som säger att det MÅSTE bli en sådan här "minimi-skada"... Man kan lika gärna snudda med spetsen på svärdet.
I vilket fall som helst, om man får mycket plus så blir det ju omvandlat. Men om man skulle få minus då? Blir ob2t6-1 egentligen ob1t6+3?
Där här är en lurig fråga tycker jag, om man sänker det till ob1t6+3, så höjer man just minimiskadan. Vilket gör att i vissa fall skulle det kunna vara bra om svärdet är dåligt smitt då man åtminstonde gör 4 i skada.
Omvänt är också ganska dåligt, om nu exempelvis ett calanasvärd skulle blli lite slött så att det gör ob2t6-2 i hugg i stället för ob2t6, så kan detta totalt negera skadan. Detta ter sig en smula osannolikt i mina öron. Att det skulle göra noll i skada på en totalt oskyddad kroppsdel verkar konstigt.
Jag har tacklat problemet så här: Svärdet gör inte någon huggskada egentligen, eggen är alldeles för slö för det. Därmot gör den sin kross i stället. För att ett svärd som till exempel Calana skall vara effektivt, så måste det ha en vass egg, har den inte det gör den inte längre hugg, utan kross. Men rent regelmässigt i strid behandlas vapnet fortfarande som om det gjorde huggskada. Till exempel när det gäller brytrisk (vapnet har fortfarande inte samma träffyta som en stridsklubba)...
What say you?
"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"