Vi vill prata "alignment" istället!

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,521
Till skillnaden från clericen har paladinen en entydig litterär förebild: den är rakt av Holger Carlsen från Poul Andersons Three Hearts and Three Lions. Samma bok gav oss f ö D&D-trollen med sina rangliga gummiaktiga kroppar och regenerationsförmåga.

Och ännu viktigare så är det tidiga alignment-systemet med Law-Neutral-Chaos taget från den boken.
 
Och ännu viktigare så är det tidiga alignment-systemet med Law-Neutral-Chaos taget från den boken.

Jag skulle just undra hur det går ihop med Law and Chaos i Stormbringer, med tanke på att the Dreaming City kom ut 1961, precis samma år som Three Hearts and Three Lions.

Men efter en kort genombläddring verkar det som Lord Arioch här är en Lord of Hell, inte en Prince of Chaos.
 
Fast det kanske beror på att du insisterar på att köra "chaotic neutral" jäkelskaps RPer?
:p ;)

Kanske lite OT. Men är det inte alignment-krav på Paladiner att vara LG. Eller det har man tagit bort? Borde ju finnas Paladiner för allsköns gudar av allsköns alignments och livåskådningar...

Cog.
 
Fast det kanske beror på att du insisterar på att köra "chaotic neutral" jäkelskaps RPer?
:p ;)

Jag skulle aldrig göra så. Jag tycker det är en tråkig stereotyp om Chaotic Neutral som ett alignment som faktiskt är ett spelutrymme där intressant karaktärer kan skapas och spelas.

Nej, jag spelar istället Chaotic Evil och… 😂😂😂
 
Kanske lite OT. Men är det inte alignment-krav på Paladiner att vara LG. Eller det har man tagit bort? Borde ju finnas Paladiner för allsköns gudar av allsköns alignments och livåskådningar...

Cog.

Det är borta i 4ed och 5ed. I 5ed lovar du typ dig själv att göra något. Och det finns edbrytande paladiner men inga regler för att bli en.
 
Jag skulle just undra hur det går ihop med Law and Chaos i Stormbringer, med tanke på att the Dreaming City kom ut 1961, precis samma år som Three Hearts and Three Lions.

Men efter en kort genombläddring verkar det som Lord Arioch här är en Lord of Hell, inte en Prince of Chaos.

Lag-Kaos-grejen var i svang på flera olika håll. Andersons tagning ligger dock särskilt nära ur-D&Ds då den nästan (men inte fullständigt IIRC) helt identifierar Kaos som ont och Lag som gott.
 
D&D-kaos är ju inte den där muterande eller förintande kraften som hos Moorcock, som plockades upp av både RQ och Warhammer (Warhammer tog sedan sina Beastmen direkt från RQ).
 
Var det i AD&D som de gick från tre till nio alignments med Good - Neutral - Evil?

Och det är ju bara 2 av 3 klassiska etiska ramverk. När kommer Sanning och Lögn, som i Zoroastrismen?

Så att man kan spela Neutral - Neutral - Neutral
 
Jag skulle just undra hur det går ihop med Law and Chaos i Stormbringer, med tanke på att the Dreaming City kom ut 1961, precis samma år som Three Hearts and Three Lions.

Men efter en kort genombläddring verkar det som Lord Arioch här är en Lord of Hell, inte en Prince of Chaos.

Bokversionen av Three Hearts and Three Lions kom 1961, men den är baserad på en tidigare och kortare tidskriftsversion från 1953, som jag tror Moorcock hade läst och inspirerats av
.
 
Var det i AD&D som de gick från tre till nio alignments med Good - Neutral - Evil?

Det fanns en mellan-version med fem alignments: LG, CG, N, LE,CE. Den användes i Monster Manual och Holmes Basic.
I senare AD&D böcker (PHB och DMG) så fylldes det ut till nio alignments.
 
Last edited:
Jag ogillar egentligen alignments, men ska man ha dem så gillar jag bäst Palladium, som hade Good, Evil och Selfish. Betydligt enklare att förstå än tex D&Ds matrisgreja.
 
Vad är skillnaden mellan Evil o Selfish?

SELFISH ALIGNMENTS: Unprincipled & Anarchist

Unprincipled
1. High regard for life and freedom
2. Keep word of honor
3. Lie & cheat if necesary (especially to Anarchists or evil persons)
4. Will not kill an unarmed foe (but will take advantage of one)
5. Help those in need
6. Not use torture unless absolutely necessary
7. Work with a group, especially if profitable
8. Never harm an innocent
9. Never kill for pleasure
10. Dislikes authority
11. Never betray a friend

Anarchist
1. May keep word
2. Lie & Cheat if he feels necessary
3. Not likely to kill an unarmed foe, but will certainly knockout, attack, or beat up one
4. Never kill an innocent, but may harm or kidnap
5. Not likely to help someone without ulterior motive
6. Seldom kill for pleasure
7. Use torture to extract info but not likely for pleasure
8. Doesn't work well in groups he will do as he d**n well pleases
9. Have little respect for self-discipline or authority
10. May betray a friend


EVIL ALIGNMENTS: Miscreant, Aberrant & Diabolic

Miscreant
1. Not necessarily keep his word to anyone
2. Lie & Cheat anyone
3. Most definitely attack an unarmed foe, they are the best kind
4. Use or Harm an innocent
5. Use torture for extracting info. and pleasure
6. May kill for sheer pleasure
7. Feels no compulsion to help without somekind of tangible reward
8. Work with others if it will help him attain personal goals
9. Kill an unarmed foe as readily as he would a potential threat or competitor
10. Has no deference to laws or authority, but will work within them if he must
11. Will betray a friend if it serves his needs.

Aberrant
1. Always keeps his word of honor
2. Lie & cheat those not worthy of his respect
3. May or may not kill an unarmed foe
4. Not kill an innocent particularly a child but will harm or kidnap
5. Never kill for pleasure
6. Not resort to inhumane treatment of prisoners, nut torture, although distasteful, is necessary means of extracting info.
7. Never torture for pleasure
8. May or may not help someone in need
9. work with others to attain his goals
10. Respect honor and self-discipline
11. Never betray a friend

Diabolic
1. Rarely keeps word
2. Lie and cheat anyone
3. Most certainly attack or kill an unarmed foe
4. Use, harm and kill an innocent without a second thought for any reason
5. Use torture for pleasure and info.
6. Kill for pleasure
7. Likely to help someone only to kill or rob them
8. Not work well with groups. Consistently disregards orders to do as he pleases
9. Despise honor, authority, and self-discipline
10. Associate mostly with other evil alignments
11. Betray friends at anytime.
 
När kommer Sanning och Lögn, som i Zoroastrismen?
I det semi-zoroastriska landet i RuneQuest (Carmania) klassificeras gudar utifrån axlarna Sanning eller Lögn samt Ljus och Mörker (ofta kan de byta aspekt mellan ljus och mörker, men aldrig mellan sanning och lögn). Det är en spännande synkretistisk blandning av dualism och polyteism, genom att det finns en sann övergud (Idovanus) och en falsk och ond (GanEstoro), men eftersom de polyteistiska gudarna bevisligen finns, sorterar man in dem som Sanna eller Falska också, där de Sanna lyder under Idovanus.
 
Back
Top