Har tänkt rätt mycket på detta förhållningssätt till mysteriedesign och vid något tillfälle landade jag i frågan: hur skulle mysteriespelets motsvarighet till en megadungeon se ut?
Grändverk är ett idédokument till ett äventyr jag funderar på att skriva när mitt nuvarande projekt är i hamn. Idén är fortfarande i stadiet "är detta en bra idé eller något dumt som jag snubblade över när jag inte kunde sova", så jag tänkte öppna upp vad jag har och se hur det landar här på wrnu.
Setting
Äventyret utspelar sig i den fiktiva amerikanska storstaden Leureve City, en stad med hög kriminalitet och korruption. Stadens gränder huserar flera gäng, många av dem kan spåras ända vägen till stadens toppskikt. Dessa gäng, samt andra aktörer och i vissa fall individer, tävlar om makt och kommer fungera som faktioner rollpersonerna kan försöka navigera till sin fördel. Utöver dessa faktioner tillkommer ett gäng "jokrar" som spelledaren kan använda för att justera spelets tempo (hittills har jag tänkt ut Minotaur - en seriemördare som härjar i stadens labyrintiska gränder, Jackdaw - ett slags psykotisk vigilanthjälte och en kaosmagiker som kommer vara en neutral kraft).
Settingen är mestadels utan övernaturliga element, men det kommer finnas "hemliga dörrar" (dvs ledtrådar) som kan avslöja mer esoteriska sanningar - mestadels hålls dessa dock i bakgrunden till fördel för brott och korruption.
System
Jag är sopig på att skriva regelsystem, så modulen kommer rekommendera att man använder ett mysteriefokuserat regelsystem man är bekväm i - potentiellt kommer jag inkludera en förenklad variant av Kutulu, med moderniserade expertiser och strukna vansinnesregler.
Upplägg
Det är här jag är osäker på om denna idé bör skrotas innan jag ens börjar skriva. Min tanke är att på samma sätt som en megadungeon består av ett enormt antal rum, så kommer Grändverk bestå av ett enormt antal rutor i ett flödesschema, med jaquaysade vägar mellan dem. Inte alla vägar leder till upplösning - sidospår och hemliga rum finnes.
På samma sätt som dungen i t.ex. Caverns of Thracia har tre olika ingångar kommer även denna "dungeon" ha ett par olika ingångar som rollpersonerna kan starta i.
Varje ruta i flödesschemat består av en plats eller en person (eller "ett" rum, om vi använder dungeon-liknelsen) och är alltså bärare av ledtrådar (eller "dörrar"). Tänker att dessa kommer behöva vara ganska stringent utformade, kortfattade och kärnfulla - om det finns, säg, 50 sammankopplade "rum" så behöver ett av dem vara 1, på sin höjd, 2 sidor. Varje sånt inlägg kommer ange utgångar till nästa ledtråd, och vissa kommer såklart ha flera utgångar. Har tankar hur dessa kan formges och numreras för att lättare kunna navigeras.
Vad tror ni, har detta något eller är det ett äventyr som kanske är roligt att tänka sig men som i praktiken kommer vara ospelbart och omständligt?
Älskar upplägget, men spontant tanke är att jobba i nivåer (precis som en dungeon!)
Tänk dig en maffiastruktur.
Du har springpojkar, bundsförvanter, insvurna "soldater", capos, underboss och boss.
Varje position är en "våning" i dungen, sitt eget mysterie som kan lösas först när du har klarat av första nivån.
Du bildar en flaskhals/ingång mellan varje, och jobbar dig succesivt upp i strukturen.
Över bossen kan man ju sedan lägga ytterligare nivåer, den politiska makten, en hemlig kult, världskonspirationen, aliens etc.
Upplägget kan vara något i stil med:
- Lös ett mord
Hitta personen som utfört mordet, springpojke eller bundsförvant.
Nu är mysterie 1 löst, men det leder vidare till mysterie 2
- Hitta den som beordrade mordet
Mysterie 2 är att ta reda på vem mördaren jobbar åt och varför mordet utfördes, är det mer på gång? Den insvurne soldaten som styr en grupp hantlangare. Detta leder vidare till mysterie 3
- Avslöja verksamheten
Den insvurne jobbar under en capo, tillsammans med flera andra driver hen en omfattande kriminell verksamhet och mordet är ett av flera i en konflikt i den undre världen. Avslöja verksamheten, infiltrera, ta reda på vem som är capo. Leder till mysterie 4
- Capon kontrollerar ett större område som styrs av en organiserad maffiastruktur och driver omfattande kriminell verksamhet, flera mord och andra dumheter, kopplingar till både lokala politiker, till synes legala verksamheter och polis. Avslöja korruption, pengatvätt, mutskandaler och omfattande kriminell verksamhet. Leder till mysterie 5, hitta underbossen
- Underbossen kontrollerar den kriminella verksamheten i en hel stadsdel eller mindre stad. Har internationella kontakter och arbetar eventuellt i konkurrens med andra underbossar i samma nätverk. Mer strukturerad brottslighet, längre bort från mord och misshandel på gatorna och mer korruption, påtryckningar och utpressning. Infiltrera de högre skikten av maffian, få reda på mer sofistikerade skumraskaffärer, hitta bevis och kartlägg närverket. Ta reda på vem som är boss och hur man kan närma sig denne. Leder vidare till mysterie 6.
- Bossen kontrollerar maffiastrukturen i hela staden, har direktkontakt med politiker och polischefer, jobbar strategiskt för att slå ut konkurrenter men befinner sig på behörigt avstånd från allt smutsigt grovgöra. Avslöja korruption och "follow the money", infiltrera och bilda relationer i maktens korridorer, vilka högt uppsatta samhällsmedborgare har fingrarna i syltburken?
Ett sånt upplägg tror jag kan funka för ett "megamysterie".