verlandes.
rollspelskollektivet
Har tänkt rätt mycket på detta förhållningssätt till mysteriedesign och vid något tillfälle landade jag i frågan: hur skulle mysteriespelets motsvarighet till en megadungeon se ut?Jag har tjatat väldigt många gånger om att jag tycker att ett mysterium i själva verket är en dungeon. När jag gör mina subway-kartor med platser som har ledtrådspilar mellan sig så hade de lika gärna kunnat vara abstrakta Jaquaysade dungeons.
Grändverk är ett idédokument till ett äventyr jag funderar på att skriva när mitt nuvarande projekt är i hamn. Idén är fortfarande i stadiet "är detta en bra idé eller något dumt som jag snubblade över när jag inte kunde sova", så jag tänkte öppna upp vad jag har och se hur det landar här på wrnu.
Setting
Äventyret utspelar sig i den fiktiva amerikanska storstaden Leureve City, en stad med hög kriminalitet och korruption. Stadens gränder huserar flera gäng, många av dem kan spåras ända vägen till stadens toppskikt. Dessa gäng, samt andra aktörer och i vissa fall individer, tävlar om makt och kommer fungera som faktioner rollpersonerna kan försöka navigera till sin fördel. Utöver dessa faktioner tillkommer ett gäng "jokrar" som spelledaren kan använda för att justera spelets tempo (hittills har jag tänkt ut Minotaur - en seriemördare som härjar i stadens labyrintiska gränder, Jackdaw - ett slags psykotisk vigilanthjälte och en kaosmagiker som kommer vara en neutral kraft).
Settingen är mestadels utan övernaturliga element, men det kommer finnas "hemliga dörrar" (dvs ledtrådar) som kan avslöja mer esoteriska sanningar - mestadels hålls dessa dock i bakgrunden till fördel för brott och korruption.
System
Jag är sopig på att skriva regelsystem, så modulen kommer rekommendera att man använder ett mysteriefokuserat regelsystem man är bekväm i - potentiellt kommer jag inkludera en förenklad variant av Kutulu, med moderniserade expertiser och strukna vansinnesregler.
Upplägg
Det är här jag är osäker på om denna idé bör skrotas innan jag ens börjar skriva. Min tanke är att på samma sätt som en megadungeon består av ett enormt antal rum, så kommer Grändverk bestå av ett enormt antal rutor i ett flödesschema, med jaquaysade vägar mellan dem. Inte alla vägar leder till upplösning - sidospår och hemliga rum finnes.
På samma sätt som dungen i t.ex. Caverns of Thracia har tre olika ingångar kommer även denna "dungeon" ha ett par olika ingångar som rollpersonerna kan starta i.
Varje ruta i flödesschemat består av en plats eller en person (eller "ett" rum, om vi använder dungeon-liknelsen) och är alltså bärare av ledtrådar (eller "dörrar"). Tänker att dessa kommer behöva vara ganska stringent utformade, kortfattade och kärnfulla - om det finns, säg, 50 sammankopplade "rum" så behöver ett av dem vara 1, på sin höjd, 2 sidor. Varje sånt inlägg kommer ange utgångar till nästa ledtråd, och vissa kommer såklart ha flera utgångar. Har tankar hur dessa kan formges och numreras för att lättare kunna navigeras.
Vad tror ni, har detta något eller är det ett äventyr som kanske är roligt att tänka sig men som i praktiken kommer vara ospelbart och omständligt?