Rickard
Urverk speldesign
Att solospel har fått ett uppsving har nog inte gått någon förbi, men vi har alltid haft det i rollspel, dels i formen av att skriva äventyr men också att göra en rollperson. Jag tycker alltid det varit intressant när rollspel har verkligen omfamnat det. Dom roligaste karaktärsgenereringen jag har haft har varit med Mutant Chronicles och Neotech 2, som jag antog var som minispel i sig självt men det var ofta jag kunde får en bakgrundshistoria av att spela igenom Mutant Chronicles-genereringen.
En sak på min bucket list är att få testa Life board-systemet i svenska Fallen Reich.
Det sagt, man gör rollpersonen för att ha något att spela men vad skulle solospelandet annars kunna bidra till? I Pendragon har man solospel under vinterfasen, exempelvis, vilket är att slå på ett par tabeller för att se vad som har hänt under året utöver det "äventyr" man upplevt.
En sak på min bucket list är att få testa Life board-systemet i svenska Fallen Reich.
Det sagt, man gör rollpersonen för att ha något att spela men vad skulle solospelandet annars kunna bidra till? I Pendragon har man solospel under vinterfasen, exempelvis, vilket är att slå på ett par tabeller för att se vad som har hänt under året utöver det "äventyr" man upplevt.