Lägga tid på bilder

Jag hänger med på vad du säger men även detta är ju tyvärr inte helt så enkelt. Att jag startade denna tråd var för att ritande blev något av en plåga för mig med resultatet att projektet blev eftersatt. Men varje gång jag blir färdig med en bild och kan lägga till den till projektfilen så känns det ju jäkligt bra.
Är det inte en sak med allt skapande att man tycker man borde gjort lite till, lite bättre? Om jag tolkar dig rätt så är det mesta klart men bilderna gör så att du inte får klart det? Kan inte lösningen vara att bara besluta att det får räcka som det är. Du tar de bilder du är nöjd med och färdigställer spelet, annars kan du hålla på för evigt med det. Om sedan folk uppskattar det du gjort och du får bra feedback så kanske det sporrar dig till att antigen ta upp ritandet igen för att släppa en uppdaterad version (med eventuella ändringar i regler texter efter feedback) eller känner att det kan vara värt att betala lite för bilder. Jag tror det viktiga är att se till att det blir klart innan det blir en börda.
 
För att nu vidareutveckla det jag skrev tidigare i tråden - jag tycker inte att tekniskt skickligt utförda bilder nödvändigtvis är bra. Ibland kan en illustratör göra något som är både tekniskt krävande och helt ointressant. Sådana bilder är, i mina ögon, rätt vanliga i rollspel. Kanske för att illustratörerna är överansträngda eller har fått tråkiga bildbeskrivningar av sina uppdragsgivare.

Vad jag vill slå ett slag för - förutom rubriktypsnitten som jag nämnde tidigare - är färgskalan. Den förmedlar lika mycket känsla och stämning som motivvalet. Jag tror att det är bra att se på genrer utifrån färger och färgkombinationer. Ett rollspel i rosa och gult är något annat än ett i svart, grått och blått. Färgval är också något som inte måste ta mycket tid, men man kan vara säker på att det påverkar hur en produkt uppfattas!

Och för att nu vara väldigt handfast konstruktiv - har du bilder du inte är nöjd med, så kan byte av färger eller färgskala vara ett sätt att höja kvaliteten på bilderna!
Vad som är bra eller dåligt är helt klart beroende på flera parametrar och kontexter av vad det är för spel och känsla spelet vill förmedla/ha.

Konst är svårt och subjektivt helt enkelt.
 
Kan sakna punk-ritat-själv-fanzine-produkter.
Jag håller med. Men OSR är ett stort steg i rätt riktning. Jag tror den estetiken kommer bli vanligare även i andra typer av spel.

Och som @Rymdhamster skriver: att kalkera är ett ruggigt bra hjälpmedel. Det finns billiga ritplattor som är bra. Här är en tutorial som visar ett enkelt upplägg. Han använder en 3d-bild som grund, men ett foto funkar lika bra.


Enkelt att testa nu när Affinity är gratis. Istället för att rita med en digital penna kan man dra upp linjerna som vektorer. Då slipper man förlita sig på sina knaggliga linjer och kan justera linjeföringen tills det ser bra ut.
 
Och som @Rymdhamster skriver: att kalkera är ett ruggigt bra hjälpmedel. Det finns billiga ritplattor som är bra. Här är en tutorial som visar ett enkelt upplägg. Han använder en 3d-bild som grund, men ett foto funkar lika bra.
Bra tips! Man kan göra snabba kollagen av olika bilder (i valfritt program) och kalkera. Så att original-kollaget ser ut som något ett barn har gjort, men slutresultatet är en fin lineart-bild. En häst från en bild, en borg från en annan osv.
 
Bra tips! Man kan göra snabba kollagen av olika bilder (i valfritt program) och kalkera. Så att original-kollaget ser ut som något ett barn har gjort, men slutresultatet är en fin lineart-bild. En häst från en bild, en borg från en annan osv.
Ja, exakt! Om man ändrar storlek och deformerar de olika bilderna får man ännu mer kontroll. Men det kräver lite övning att få linjerna snygga.

När jag växte upp fick vi höra att kalkera inte var att rita på riktigt. Sedan fick vi en teckningslärare som varit illustratör i reklambranschen. Han berättade att de ofta jobbade så, kompletterat med gnuggisar. När jag blev vuxen visade det sig att arkitekter och formgivare kalkerar hela dagarna : )
 
Back
Top