Ledtrådar och utredningsdetaljer

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,588
Location
Stockholm
Hej!

Sitter och tittar på deckarserien Koka Björn just nu, och slås av alla spännande ledtrådar serien har med, både sånt som leder nånstans och annat tidstypiskt som de misstänkta bär på. När jag själv skriver deckarmysterier tycker jag alltid att det är rätt knepigt att komma på dessa (för att inte tala om motiv och brott…).

Känner ni till några listor online med uppslag till ledtrådar? Typ, en målare är mördad, här är 20 saker i ateljén som kan vara off.

Förstår att det i de bästa fallen hänger extremt mycket på det specifika mysteriet, men för mig tycker jag det är trevligt att få hjälp på traven. I tex Svärdets Sång kan jag förbereda en spelsession genom att bara rulla lite slumpmöten och kanske även några skatter och monster, vore underbart om även mysterier kunde preppas så lätt.
 
Så specifika saker känns som vad AI är till för?

Enklast tycker jag annars är att noggrant speca upp vad som hände - då kan man dels dra slutsatser om det själv under konstruktion, dels improvisera svar till spelarfrågor.
 
Ledtrådar kommer ur kombinationer, eftersom dom visar på hur en sak hänger samman med en annan. Så slumpa fram skatter och monster och sedan fundera kring hur dessa hör samman. Däri ligger ledtrådarna, precis en dungeon har rum är ledtrådarna korridorerna som leder fram till rummen.

Så skapa ett nät och du får automatiskt ledtrådar utifrån relationerna mellan dom element du satt ut.
 
Last edited:
Så specifika saker känns som vad AI är till för?

Enklast tycker jag annars är att noggrant speca upp vad som hände - då kan man dels dra slutsatser om det själv under konstruktion, dels improvisera svar till spelarfrågor.
Skönt att det är enkelt för dig! För mig är det nämligen inte det - man måste ju då också komma på vad som hände, vilket är en herrans massa jobb! Men du har förstås rätt i att en djupare förståelse förbereder en bättre för improvisation.

Jag upplever att kluriga och roliga deckargåtor ofta har rätt distinkta misstänkta och obskyra/udda ledtrådar, så inget man riktigt har i huvudet vid första åtanke.
 
Ledtrådar kommer ur kombinationer, eftersom dom visar på hur en sak hänger samman med en annan. Så slumpa fram skatter och monster och sedan fundera kring hur dessa hör samman. Däri ligger ledtrådarna, precis en dungeon har rum är ledtrådarna korridorerna som leder fram till rummen.

Så skapa ett nät och du får automatiskt ledtrådar utifrån relationerna mellan dom element du satt ut.
Jag vet att många snackar om dessa nät, men när jag gjort sådana till tidigare äventyr har jag nog inte fått något ”automatiskt”, det har varit lika mycket jobb att fylla ut och hitta på innehållet som annars.
 
Tja.... har man klart för sig vad som har hänt så är det enklare att lägga ut ledtrådar. Att bara ha en vag aning om hur det hände gör det svårare att få ihop det. Att improvisera medans man spelar riskerar att bli svårt få till en röd tråd och bra förklaringar till vad som hände.
Jag tror problemet ligger i att få det preppas lätt.
 
Tja.... har man klart för sig vad som har hänt så är det enklare att lägga ut ledtrådar. Att bara ha en vag aning om hur det hände gör det svårare att få ihop det. Att improvisera medans man spelar riskerar att bli svårt få till en röd tråd och bra förklaringar till vad som hände.
Jag tror problemet ligger i att få det preppas lätt.
Jo, men det låter lite baklänges mot mitt första inlägg, eller hur? Förutsätt här att du börjar utan att veta vad som hänt - du försöker hitta på det.
 
Jag har aldrig spelat det själv, men är inte poängen med Brindlewood Bay att det är ett detektivrollspel där SL inte behöver ha något facit på hand om vem den skyldiga är? Och hur ledtrådarna hänger ihop är spelarnas uppgift? Jag medger att jag inte riktigt fattar hur det funkar.
 
Jag har gjort ett försök att systematisera det här med ledtrådar. Så här kommer lite tankar om olika typer. Det är mitt snabba utkast.

Ett vittne: Dvs någon har sett något antingen själva saken man undersöker, eler något i anslutning till detta,

Fysisk ledtråd Det finns någon form av fysisk ledtråd på platsen. Ett fotavtryck, ett föremål som förövaren tappat, ett fingeravtryck, ett mordvaoen osv

Offret/målet är en annan ledtråd, vem vill skada, stjäla eller annat från offret, var offret inbladat i något. Dvs vem har motiv och va

Vetenskap: Man kan med hjälp av vetenskap hitta fakta som leder till något. typ DNA, men även saker som historia (Det begås ett mord här vart 7:e år)

Information: Det finns någon form av information en dagbok, en dator man kan hacka, kodade meddelande, bokföring osv

Magi: En fantasy variant av vetenskap, det kanske finns någon magisk rest, man kan få reda på fakta med besvärjelser osv

Varje brottsplats bör ha minst 3 av dessa kanske fler, framförallt om man vill ge även falska ledtrådar
 
Jo, men det låter lite baklänges mot mitt första inlägg, eller hur? Förutsätt här att du börjar utan att veta vad som hänt - du försöker hitta på det.
Här är något slags skiss på hur jag brukar kunna tänka, om jag verkligen kommer in helt utan idéer:

Vad är det för något som ska utredas? Är det ett mord, en kidnappning, en stöld? Det bestämmer jag först. Här finns det ju lite kategorier att utgå från – nästan vad som helst som nån vill göra men som andra inte vill att de ska göra funkar ju. I allmänhet är det ju nån som försöker komma undan med något.

Mord är enklast, för då får vi en massa bra frågor att svara på. Det gör inget om svaren är "självklara" eller "tråkiga" för det kommer de inte nödvändigtvis vara för spelarna. Vem är det som är död? Varför dödade nån dem? Vad använde de för vapen? "Vem" kan man ju plocka genom att leta rätt på första bästa slumpmässiga person i spelvärlden eller närmaste dagstidning. Varför skulle nån vilja döda dem? Svartsjuka? Hindra dem från att göra nånting? Jag lägger gärna lite tid på att fundera kring det här, för allting annat kommer liksom ge sig om jag åtminstone har början till en idé här.

Sen börjar jag fundera på händelseförlopp. Mördaren vill ju inte bli påkommen. Om jag vill mörda statsminister Olof Palme, hur planerar jag det? Hur förbereder jag mig? Var väljer jag att utföra dådet? Hur tar jag mig därifrån? Hur kan jag sopa igen spåren, vilka villospår kan jag lägga ut?

Kanske är det bara jag som spenderar för mycket tid med att fundera på hur jag skulle planera saker, men den här biten brukar falla på plats bara jag har en där första kärnan av "vad var det som hände".

Sen kan jag rita upp ett subwaydiagram. Jag börjar där rollpersonerna börjar. Vad har mördaren lämnat efter sig? Nu vet jag ju vad mördaren gjorde innan och efter mordet, så då kan jag utifrån de handlingarna komma på lämpliga ledtrådar. Och de ledtrådarna, vart kan de tänkas leda? Där får jag ju nya personer och platser, som startpositionens pilar pekar mot. Och så fortsätter jag så, typ.

Ibland ritar jag fler pilar och rutor än jag kommit på platser och ledtrådar för; ofta är det för att strukturen inte är tillräckligt komplex. Jag vill ju att det inte ska vara för linjärt. Och då får jag fundera: "OK, nu behöver det alltså finnas en till ledtråd på nattklubben, som pekar någon annanstans. Kan mördaren ha tappat något kanske? Vad kan man tappa? En tändare? Vart kan en tändare peka? Kanske mot en typ MC-klubb eller nåt sånt; de kan ju ha märken som kan identifieras…"


Så överlag börjar jag liksom med den innersta kärnan – vad var det nån gjorde och mot vem – och sen får resten växa fram genom de frågor som dyker upp längs vägen.
 
Jag har också skrivit en massa om just ledtrådsdesign. Här är väl den senaste versionen av den texten. Åtminstone på svenska. Där är den skriven till Kutulu men det är ju ganska allmängiltigt.

Överlag jobbar jag mycket med att skapa strukturer med färdiga slots eller hålrum, där man kan stoppa grejer. För då får jag ju hjälp av hålens form och kontext. Filterledtrådar till exempel; där behöver jag ju två eller flera delvis överlappande listor. Vad kan ge såna listor? Kvitton, bokföring, vittnesmål t.ex. Hur kan jag låta rollpersonerna hitta bokföring som är relevant givet allt annat jag redan hittat på?
 
Back
Top