Dinoblast forumspeltest

Mbame, aldrig att jag låter skurkarna ta våra fordon och vänner. Jag försöker smyga fram till ngn lastbil där vi hade skjutvapen (ev för att gömma mig ombord annars) och lägger två extratärningar på att smyga.
 
Last edited:
Med svidande rispor i ansiktet och reva i ena overallarmen lubbar Kang i skydd bakom en övervuxen betongklump i den djupa djungeln.
Plockar försiktigt fram Kom-radion och viskar till de andra: ”Akta det här banditer som skjuter med gevär vid lastbilarna. Smyg fram - Kom”
Skruvar ner anrops-signalen och inväntar nervöst svar…
Ser han de andra närma sig längre bort så gör Kang ifrån sig ett gällt visslande där i skydd för att dra på sig uppmärksamhet och ropar till banditerna att ”Det är lika bra att ge upp innan vi skickar dinosaurierna på er!”
 
@Badmojo Mbambe, du hittar en plats där du kan observera inkräktarna. Du ser hur de gör sig redo för avfärd. Er sjuka leader Makon och manager Towo tillsammans med piloten Jabari sitter ihopbundna på marken brevid lastbilarna, det ser inte ut som att de kommer tas med som fångar.
Slå för Movement (+2 tärningar från action points som du valde, +1 för att Kang drar till sig uppmärksamhet) för att hitta en chans att snabbt smyga till en av lastbilarna.

@God45 Musa, du tillsammans med Osi har en säker plats brevid Mbambe och observerar. Du ser då hur Mbambe börjar smyga sig fram. Stannar du kvar, redo att ge understöd med geväret eller följer du efter?
Slå för Movement om du också vill smyga efter.
Alternativt så kan du välja att ta sikte på den person som står och håller vakt (vilket kommer ge dig +1 på Ranged Combat).

@Sidd Kang, du ser hur Musa och Osi observerar och Mbambe börjar smyga fram. Du ropar men hör bara någon ropa "Låt dem vara, skjut om de närmare sig. Vi ger oss av!"
Vakten skärper sin blick mot djunglen, redo att avfyra sitt gevär.
"Om ni försöker något så skjuter vi era vänner, stanna där ni är!"
En av lastbilarna startar...

@Rickard Taromwa, håller dig en bit bakom Musa och Osi, ser hur Mbambe smyger fram, hör hur Kang ropar, men det är mer som brus i bakgrunden. Du känner inte av något via din NIC, det är tyst. Kanske för långt borta, kanske...
 
Kang förbannar tyst de ”Äldre Gudarna” när han ser att de verkar ta en av de viktiga dyrbara lastbilarna. Gör sig redo att snabbt springa fram till den andra lastbilen för att ta upp jakten på banditerna.
 
Lyckas smyga (2 av 4 tärningar) fram. Tror inte ngn såg mig. Försöker hitta ngt (skjut)vapen om jag inte har ett sådant, reda att hota/knocka en lastbilstjuv för att stoppa avfärd.
 
@Badmojo Mbambe, du tar det snabbt till baksidan av den bakre lastbilen, ser att det inte är någon där och tar dig in. Du vill minnas att er ledare Makon har en pistol där. Du hittar den och mäker att även den här lastbilen startar.
De kommer troligen börja rulla iväg när som helst.

Lastbilarna liknar 1970 talet M35A2 6x6 lastbilar, fast med träkaross. Den du är i har ett övertäckt tak. Det finns en liten lucka (som är stängd) in till förar/passagerar sätena. Du antar att det i alla fall sitter en person där som kör, kanske flera.

Den andra lastbilen är väldigt lik men flaket är öppet. På flaket står en vakt med ett gevär (bra skottvinkel mot djungeln och era vänner som fortfarande är fastbundna på vägen). Det finns minst en som kör men troligen en till.

Ni såg förut att de var fyra totalt.

@God45 Musa, du ser att lastbilarna börjar rulla. Du kan välja ett mål... medan du siktar så börjar det kännas fel i kroppen, du börjar svättas, känna dig illamående. Du har en -1 penalty av okänd anledning.

För att träffa dem som kör är det -2 tärningar då de är bakom skydd av dörrar och liknande.
För att träffa vakten som står på flaket är det -1 då ha är delvis bakom skydd.
För att träffa någon specifil del (t.ex. däck) på lastbilarna är det -1.


@Sidd Kang, du ser hur lastbilarna börjar rulla iväg. Du har sett hur Mbambe sprang fram och klättrade in bak.

@Rickard Taromwa, du håller dig bakom skydd men ser vad som händer. Du tycker du känner något via din NIC, men det är svagt.
 
Jag vill skjuta föraren för att orsaka max effekt.

(Jag måste erkänna att jag inte alls förstår systemet. Jag vet inte vad jag rullar i grund i och med att modifikationerna på varje slag förvirrar mig. Så vad slår jag och varför?

Som jag förstår det har jag 3 på att skjuta och +3 för geväret. Men jag har skjutit tidigare, ger det minus? och jag har minus på att skjuta men geväret tar bort minus för avstånd. Så… Slår jag 4 tärningar? Eller fler/färre?)
 
När Kang ser Mbambe ta sig in i lastbilen som så smått startat och hör skottet avlossas från djungeln rusar han dit och försöker ta sig upp på flaket han också.
(Movement 1T6:2)
 
Slår för NIC med en tärning och misslyckas.

Taromwa försöker lokalisera varifrån signalen kommer ifrån men tumultet i vad som händer karavanen stör hans koncentration och dom inre bilderna blandas med dom verkliga. Blad, sten, sol och knallar. Pojken blundar sina ögon och koncentrerar sig ännu hårdare medan knogarna runt hans pannband hårdnar som om han försöker driva in chippet i sitt huvud.
 
Mbambe hör ett skott från djungeln (hoppas jag, har ju 2 i Senses) så tolkar det som att striden börjat och att det är nu eller aldrig.
Osäkrar vapnet, måttar där föraren borde sitta och trycker av, om det inte är bepansrat? Om det senare försöker jag skjuta genom luckan mot föraren. Sedan skjuter jag ett skott mot passagerarsätet också, liggandes ner för stöd, ev moteld och förmodad dikeskörning inom kort.
 
Jag vill skjuta föraren för att orsaka max effekt.

(Jag måste erkänna att jag inte alls förstår systemet. Jag vet inte vad jag rullar i grund i och med att modifikationerna på varje slag förvirrar mig. Så vad slår jag och varför?

Som jag förstår det har jag 3 på att skjuta och +3 för geväret. Men jag har skjutit tidigare, ger det minus? och jag har minus på att skjuta men geväret tar bort minus för avstånd. Så… Slår jag 4 tärningar? Eller fler/färre?)
Förstår förvirringen och det ligger nog mest på mig, det har blivit otydligt i detta format. Inget jag upplevt IRL men det var också lite meningen med att testa ett annat format, och det är givande. Var osäker hur mycket regler jag skulle skriva ut från början. Möjligen så hade det varit bra att summera alla rollpersoners stats hela tiden då det inte finns rollformulär för att enkelt hålla reda på det.

Har en tanke att flytta vissa penelties från den som anfaller till att bli bonus på den som försvarar, blir mindre rörigt när många modifikationer spelar in. Men kommer skapa ett separat inlägg och diskutera detta.

Grundregeln är Skill level +- Modifiers från utrustning/skador/situation.

Olika val...
Ranged Combat 3 + Weapon damage 3 - Physical injury 1 - Target majority cover 2 = 3 (för föraren)
Ranged Combat 3 + Weapon damage 3 - Physical injury 1 - Target partial cover 1 = 4 (för vakten på flaket)
Ranged Combat 3 + Weapon damage 3 - Physical injury 1 - Small target 1 = 4 (lastbilsdäck)

Skulle du använda gevärets auto funktion kan det bli ytterligare + och action points kan ge ytterligare +

Det här med minus för att ha skjutit förut (kallas exhaustion regelmässigt) är kopplat till om det är samma scen eller inte, och detta har varit svårt att förmedla och hålla koll på. Funkat bra IRL men är något som ligger på mig att förmedla vad som gäller. I detta fall så är det en ny scen.

Så det kan bli mycket i vissa fall, troligen för mycket.
Bra med speltest :)

Hoppas det blir lite tydligare.
 
Regelfråga: Så Mbambes skott inifrån lastbilen i "blindo" mot förmodad tjuvchaffis borde bli Ranged 1 + Pistol 2 - Target partial cover/motsvarande 1 (eller sämre?).
 
Regelfråga: Så Mbambes skott inifrån lastbilen i "blindo" mot förmodad tjuvchaffis borde bli Ranged 1 + Pistol 2 - Target partial cover/motsvarande 1 (eller sämre?).
Det skulle jag säga, men beror lite på hur nära du skjuter ifrån. Om du öppnar luckan och sticker in pistolen så tycker jag inte det blir minus för cover men då blir det inte så mycket i blindo och det ger tid för föraren att reagera (men har troligen svårt att göra så mycket). Att skjuta genom karossen är svårt då det är tjockt trä.

Om du vill hålla dig på avstånd så kör på -2 för Target majority cover (det är en liten lucka).
Om du vill skjuta på väldigt nära håll, skippa penalty.

(Ett specialfall när man har t.ex. bara 1 tärning när man skjuter (vilket bara skulle kunna ge en light damage) är att om skada uppenbart träffat typ huvud eller liknande så kan SL välja att det blir värre skada.)
 
Back
Top