Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Hur gör man så det blir till något spelbart, utan att behöva plugga in en massa trossystem/skrock/fakta, kan bli en helt egen tråd.

Vad som är goda omen och vad man inte ska störa, varierar så mycket. Till och med från trakt till trakt, eller släkt till släkt.

Getingbo i huset, måste inte ses som en fara, det kan till och med ses som skydd.
 
Hur gör man så det blir till något spelbart, utan att behöva plugga in en massa trossystem/skrock/fakta, kan bli en helt egen tråd.

Vad som är goda omen och vad man inte ska störa, varierar så mycket. Till och med från trakt till trakt, eller släkt till släkt.

Getingbo i huset, måste inte ses som en fara, det kan till och med ses som skydd.

Att tolka omen är en färdighet, en konst. Det har legat till grund för hela yrkesgrupper, t.ex. Augurerna i Rom. Det fanns även olika metoder beroende av typ av omen, t.ex. hur fåglarna flög eller vad åskan förmedlade.

Men, sen har vi de vardagliga tecknen och det kanske är de du är inne på. Det är svårare, men även där kunde man ha stöd av t.ex. Bondepraktikan eller dylika seder/skrifter.
 
Även om det förstås är sant att det var livsfarligt att såras förr i tiden, överdrivs det ibland.

Marskalk Oudinot sårades 36 gånger i strid. Här är 20 skador man kunnat dokumentera:

View attachment 25687

Oudinot blev 80 år gammal.

Inte ens hälften av vad en helt vanlig rollperson klarar av... på ett äventyr.
 
Ambra är en vaxliknande substans som bildas i kaskelotvalens tarmar. Den spolas upp på stränder och ser då ut som en grå, gul eller svart sten.

Det används som krydda, ingrediens i parfymer och medicin. Det är väldans värdefullt.

---

I rollspel kan Ambra användas i ritualer eller ingrediens till elixir. Det kan också fungera som en ovanlig skatt (lite annat än att hitta 1000 GP till).

Det kan även finnas något liknande i monster, kanske ännu mycket kraftfullare. Kanske utrotas havsdrakar för att man ska tillverka exklusiv parfym?

Äventyrsförslag:
  • En vit (albino) kaskelotval strandar. Ett rykte sprids att ambran från en sådan är ovärderlig. Folk dödar valen och börjar stycka kroppen för att komma åt Ambran. Men snart blir det konflikt mellan olika grupper/familjer. Det urartar i en makaber strid mitt i den halvt styckade valkadavret. Tarmar, blod, havsvatten blandas. Vad gör rollpersonerna? Stödjer de någon av familjerna? Är Ambran extremt värdefull?
  • I en gammal text så står det att det behövs ambra för att genomföra en ritual som ska öppna portarna till en skatt. Men, hur ska rollpersonerna få tag på dyrbar och sällsynt ambra?
  • En rik adelsman har köpt upp en nyligen hittad klump ambra för krydda maten till en galamiddag. Men samtidigt behöver en alkemist ambran för att skapa ett elixir som ska bota en epidemi som sprids på landsbygden. Adelsmannen vill inte sälja ambran. Alkemisten kontaktar rollpersonerna, kan de få tag på ambran åt honom så att han kan rädda tusentals liv?
 
Manna från himlen har man hört talas om, men vad är det?

Enligt bibeln så lät gud manna regna från himlen så att Moses och israeliterna kunde överleva under sin flykt från Egypten. I sex dagar kom det och på den sjätte dagen kom det dubbelt så att det skulle räcka över sabbaten. Israeliterna samlade det och bakade på det. Kakorna man fick ut ska ha smakat som honungskakor bakat med olja. Inte dåligt!

Det ska ha liknat rimfrost på marken och kom under natten. De var tvungna att snabbt samla upp det för annars smälte det i solen. Det ska ha liknat vita korianderfrön. Många detaljer!

Det finns flera teorier om vad den manna som beskvers kunde ha varit:
  • Sekret från insekter som kristalliseras till söta klumpar verkar vara en populär teori. Det finns visst någon insekt i det området som gör just detta.
  • Svampar eller lavar som växer snabbt efter dagg är en annan populär teori.
  • Naturliga sockerarter i vissa buskar
Oavsett, så har ordet blivit synonymt med typ himmelsk gåva eller något sådant.

---

I rollspelsvärldar så kan ju vilken gud som helst ge sina följare mirakelmat genom att låta det regna manna från himlen... eller guida dom att äta sekretet från insekter.

Förklaringarna kan användas som förslag på mat som någon med hög överlevnad hittar i ökenliknande eller torra regioner.

Man kan också tänka sig att Manna är ett mystiskt ämne som dyker upp på morgonen i vissa regioner. Det kan finnas en hel kultur som är beroende av det. Kanske är det värdefullt? Har mystiska egenskaper? Vad händer om mannan uteblir?

Äventyrsförslag:
  • En helig person drar runt på landsbygden och samlar följare. Hen framkallar Manna varje morgon för att föda sin växande skara. Men, vad är det för person egentligen? Och vad gör mannan med följarna?
  • I ett tempel så förvaras den sista urnan av Mannan, men det blir stulet. Vem har gjort det? Vilka mystiska egenskaper har denna mannan?
  • I öknen finns ett par byar som lever av Mannan som bildas varje morgon. Men, under ett äventyr i området så inser rollpersonerna att mannan skapas av lidandet av en fångad ängel (eller dylikt) som lider. Nu måste spelarna välja; släppa loss ängeln vilket kommer att göra att byborna kommer att svälta eller låta ängeln vara kvar i sin eviga tortyr.
 
Back
Top