Igår var det dags för det första spelmötet. Två spelare, de som spelar Cendis och Rolf, hade förhinder.
Vi började, som sig bör, på ett värdshus: Jakards Hjärta (jag lånade värdshuset från Symbaroumäventyret
Nidingsnatt). På vägen dit hade Bren och Keldan stött på en mjölnare som blev anfallen av vargliknande bestar. Rent speltekniskt dök de upp med en HP och en Stress markerade, och fick beskriva vad som hade hänt på vägen. Under sovtiden* uppfattade "Paula" två dunsar. Det var två brandpilar som slog ner i taket. Hon sprang ut och såg en simiah (apliknande humanoid) och en människa uppe på en kulle, en bit från värdshuset, samt uppfattade rörelse utanför porten i palissaden. Hon väckte de övriga.
*i The Witherwild är det natt i sju dagar, följt av dag i sju dagar. Befolkningen försöker att ändå hålla samma tider, och talar därför om sovtid och vakentid. Det är lite som i Norrland under vintern respektive sommaren
Mossosa och Phanthea samarbetade för att släcka elden, med ett så kallat
"tag team move". Ungefär samtidigt slog en pöbel, beväpnade med klubbor och hötjugor, in porten och stormade fram mot gruppen. Keldan klättrade smidigt upp på stalltaket, han är ju
Ridgeborne, och började skjuta mot apan och människan på kullen. Jag tänker bespara er detaljerna från striden. I slutänden överlevde bara en ur mobben, apan blev tillfångatagen och kvinnan på kullen flydde.
Det visade sig att simiahn och gruppen hejdukar hade blivit betalda av kvinnan, Mira Vex, för att antingen döda två goblins när de sprang ut på gården, eller låta dem brinna inne. Måltavlorna var två forskare, som studerar rapporter och gör egna undersökningar kring en mystisk varelse som sägs livnära sig på faeries. Den stora stadsstaten, Haven, ser gärna att den får fortsätta, medan invånarna i skogen Fanewick vill stoppa den. I synnerhet Bren, som själv är en faerie, är mycket angelägen om att få stopp på attackerna. Men kanske inte lika sugen på att riskera att utgöra ett bete för den.
I stort sett fungerade spelpasset mycket bra, förutom viss brist på fokus. Två av spelarna spelade DnD fram till klockan 23 kvällen innan och var lite trötta. Något som spelarna inte tyckte fungerade är avsaknaden av en initiativordning. De hade svårt att veta när och hur de kunde komma in i striden. Som en kompromiss kommer de att köra med initiativkort sinsemellan. Jag, som spelledare, kommer att fortsätta att hoppa in när reglerna tillåter att jag kan göra ett
move. Jag tror att spelarna kommer att släppa korten så småningom när de lär känna sina rollpersoner och deras förmågor. Plus att jag behöver träna på spotlight management.