The Witherwild (Daggerheart)

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
4,200
Vi hade spelpass noll igår med val av kampanjramverk, CATS (Concept, Aim, Tone, Subject), karaktärsskapande, kladdkaka och allmänt snack :) Vi landade i att basera kampanjen på The Witherwild, med estetisk inspiration av Symbaroum. Planen är att köra varannan söndag om SL (jag) och minst tre av spelarna kan.

Rollpersonerna är (just nu):
  • Keldan - Ridgeborne Firbolg Seraph
  • Mossosa - Wildborne Moss Elf* Druid
  • Rolf - Underborne Ribbet Rogue
  • Phanthea - Wanderborne Katari Ranger
  • Breniuth - Orderborne Faerie Sorcerer
  • "Paula" - Highborne Clank Warrior
  • Cendis - Wildborne Infernal Elf** Sorcerer
* Mixed ancestry Fungril (fast ändrad till mossa istället för svamp) och Elf
* Mixed ancestry Elf och Infernis
 
Får man reda på vilka katter det blev sen?
Mjau 🙂

Concept: Kampanjramverket gav oss en bra utgångspunkt, plus att jag visade spelarna "The Art of Symbaroum" och alla var överens om att estetiken från spelet ska få prägla kampanjen. Jag kommer säkert ta inspiration från annat i Symbaroum också. Något som vi inte riktigt diskuterade, trots att vi borde gjort det, var ett gruppkoncept. Det kanske får växa fram under spelets gång.

Aim: Målet är att det ska vara en personlig, relativt lore heavy kampanj, som vi spelar fram till jul och sedan utvärderar. Vi planerar som sagt att spela varannan söndag om jag och 3+ spelare kan. Eftersom två av spelarna är min sambo och min son, bör det vara enkelt att få till det.

Tone: Det blir en balanserad ton, inte för grimdark och inte för glättig. Även om det är ok att det blir väldigt mörkt ibland måste det finnas hopp om en ljusning.

Subject: Jag är inte så mycket för kärleksrelationer och flirtade i rollspel, och verkligen inte sexuella referenser. Särskilt som det är blandat vuxna och ungdomar hade det känts extremt ick. Men en bromanceliknande relation mellan två rollpersoner, där båda spelarna är med på det, är ok. Alla ska känna sig bekväma kring spelbordet.

En av spelarna tittade på The Rabbit of Caerbannog-scenen från Monty Python and the Holy Grail under en paus, så nu är alla kaniner i Fanewick vildsinta mördare 😀

Trots att Daggerheart är ett nytt system för de flesta gick karaktärsskapandet väldigt smidigt. Mycket av informationen står på karaktärsbladet eller på korten, så det behövs inget bläddrade i boken överhuvudtaget.
 
En sak till: ungdomarna är vana vid att prata engelska in-character och svenska OOC, och det får de fortsätta med. Jag och min sambo använder nog 99% svenska.
 
En sak till: ungdomarna är vana vid att prata engelska in-character och svenska OOC, och det får de fortsätta med. Jag och min sambo använder nog 99% svenska.
Detta är intressant, för jag har flera ungdomar i min Rollspelsklubb som gör samma!
 
Jag är överraskad att ungdomarna vill prata engelska, men är glad att rollspel kan användas för språkträning.

OT, och kanske värt en egen tråd - de jag känner som gör detta tror jag gör det för att 1) engelska är häftigt och svenska är töntigt (jag håller inte med) och 2) det blir glasklart om det är rollfiguren eller spelaren som pratar (vilket inte är ett jättestort problem i min mening, men absolut ibland blir lite oklart).
 
Igår var det dags för det första spelmötet. Två spelare, de som spelar Cendis och Rolf, hade förhinder.

Vi började, som sig bör, på ett värdshus: Jakards Hjärta (jag lånade värdshuset från Symbaroumäventyret Nidingsnatt). På vägen dit hade Bren och Keldan stött på en mjölnare som blev anfallen av vargliknande bestar. Rent speltekniskt dök de upp med en HP och en Stress markerade, och fick beskriva vad som hade hänt på vägen. Under sovtiden* uppfattade "Paula" två dunsar. Det var två brandpilar som slog ner i taket. Hon sprang ut och såg en simiah (apliknande humanoid) och en människa uppe på en kulle, en bit från värdshuset, samt uppfattade rörelse utanför porten i palissaden. Hon väckte de övriga.

*i The Witherwild är det natt i sju dagar, följt av dag i sju dagar. Befolkningen försöker att ändå hålla samma tider, och talar därför om sovtid och vakentid. Det är lite som i Norrland under vintern respektive sommaren :ROFLMAO:

Mossosa och Phanthea samarbetade för att släcka elden, med ett så kallat "tag team move". Ungefär samtidigt slog en pöbel, beväpnade med klubbor och hötjugor, in porten och stormade fram mot gruppen. Keldan klättrade smidigt upp på stalltaket, han är ju Ridgeborne, och började skjuta mot apan och människan på kullen. Jag tänker bespara er detaljerna från striden. I slutänden överlevde bara en ur mobben, apan blev tillfångatagen och kvinnan på kullen flydde.

Det visade sig att simiahn och gruppen hejdukar hade blivit betalda av kvinnan, Mira Vex, för att antingen döda två goblins när de sprang ut på gården, eller låta dem brinna inne. Måltavlorna var två forskare, som studerar rapporter och gör egna undersökningar kring en mystisk varelse som sägs livnära sig på faeries. Den stora stadsstaten, Haven, ser gärna att den får fortsätta, medan invånarna i skogen Fanewick vill stoppa den. I synnerhet Bren, som själv är en faerie, är mycket angelägen om att få stopp på attackerna. Men kanske inte lika sugen på att riskera att utgöra ett bete för den.

I stort sett fungerade spelpasset mycket bra, förutom viss brist på fokus. Två av spelarna spelade DnD fram till klockan 23 kvällen innan och var lite trötta. Något som spelarna inte tyckte fungerade är avsaknaden av en initiativordning. De hade svårt att veta när och hur de kunde komma in i striden. Som en kompromiss kommer de att köra med initiativkort sinsemellan. Jag, som spelledare, kommer att fortsätta att hoppa in när reglerna tillåter att jag kan göra ett move. Jag tror att spelarna kommer att släppa korten så småningom när de lär känna sina rollpersoner och deras förmågor. Plus att jag behöver träna på spotlight management.
 
I stort sett fungerade spelpasset mycket bra, förutom viss brist på fokus. Två av spelarna spelade DnD fram till klockan 23 kvällen innan och var lite trötta. Något som spelarna inte tyckte fungerade är avsaknaden av en initiativordning. De hade svårt att veta när och hur de kunde komma in i striden. Som en kompromiss kommer de att köra med initiativkort sinsemellan. Jag, som spelledare, kommer att fortsätta att hoppa in när reglerna tillåter att jag kan göra ett move. Jag tror att spelarna kommer att släppa korten så småningom när de lär känna sina rollpersoner och deras förmågor. Plus att jag behöver träna på spotlight management.
Jag har funderat på Daggerhearts initiativ, jag tänker att det är otroligt för en grupp som är bekväm med det (och med varandra), men att det tvärtom skapar osäkerhet och velighet för de som inte är lika trygga. Tror också det kan finnas en skillnad med att spela det med barn/ungdomar och med vuxna - vet flera i min ungdomsgrupp som hade "missbrukat" systemet en del.

Har obs aldrig spelat Daggerheart, så detta är reflektioner jag drar ur röven, s.a.s.
 
Jag har funderat på Daggerhearts initiativ, jag tänker att det är otroligt för en grupp som är bekväm med det (och med varandra), men att det tvärtom skapar osäkerhet och velighet för de som inte är lika trygga. Tror också det kan finnas en skillnad med att spela det med barn/ungdomar och med vuxna - vet flera i min ungdomsgrupp som hade "missbrukat" systemet en del.

Har obs aldrig spelat Daggerheart, så detta är reflektioner jag drar ur röven, s.a.s.
Fullt relevanta reflektioner :) Jag håller med! I en grupp där alla känner sig trygga med sina karaktärer och med varandra kan det bli otroligt bra. Systemet bygger mycket på att spelarna hjälps åt att ge varandra "spotlighten". I nästan alla andra system kan spelaren "checka ut" när det inte är hens tur i initiativordningen och behöver egentligen inte bry sig så mycket om vad de andra gör.
 
Fullt relevanta reflektioner :) Jag håller med! I en grupp där alla känner sig trygga med sina karaktärer och med varandra kan det bli otroligt bra. Systemet bygger mycket på att spelarna hjälps åt att ge varandra "spotlighten". I nästan alla andra system kan spelaren "checka ut" när det inte är hens tur i initiativordningen och behöver egentligen inte bry sig så mycket om vad de andra gör.
Har tänkt på det också, att i en trygg grupp så lär detta fungera bättre än turordningssytem, just eftersom man inte sitter och väntar. Vore kul att höra om dina ungdomar småningom anammar det fria initiativet!
 
Detta är centralt. Även om ni mixtrar med turordning mellan spelarna, får man inte ändra på detta.
Precis! Hela systemet rasar om inte SL har sina ingångar (misslyckande, Fear-tärningen högst, Gyllene tillfälle, eller om spelarna vill veta vad som händer härnäst).

Tillägg: Glömde ingången när SL använder Fear.
 
Precis! Hela systemet rasar om inte SL har sina ingångar (misslyckande, Fear-tärningen högst, Gyllene tillfälle, eller om spelarna vill veta vad som händer härnäst).
Specifikt (hade lite bråttom när jag skrev sist) så har jag märkt att systemet för att bygga fajter brukar ge fler monster än spelare - så i ett traditionellt initiativsystem skulle de alltid ha ett övertag i handlingsekonomin. Det skulle vara superdödligt eftersom striderna i min erfarenhet kan vara ganska tuffa även om man kör RAW.
 
Back
Top