Läser och hör ibland att det nämns att spel har specifika PvP mekaniker, men jag kan inte minnas att jag själv har stött på det.
Vad är det som skulle skilja det från vanliga PvE mekaniker?
Vilka spel har det och förför anser de spelen behöva ha det?
Skulle nog inte dra in PvE som en aspekt här. Även om vissa spel fokuserar på osäkerheter och konflikter mellan de som har rollen som spelare i runt ett bord och som Wilper säger att interaktionen mellan deras karaktärer ÄR en stor del av vad allt går ut på, så tycker jag det lite grumlar upp vad som sker. Om vi tar ett sådant rollspel så är ju vad som är viktigt karaktärer och deras interaktioner, osäkerheter i deras interaktion och kanske direkta konflikter mellan dem och andra karaktärer. Detta kan ju vara precis lika viktigt men mellan spelares karaktärer och mellan spelledarens karaktärer, samma interaktion och drama kan ju utspela sig oavsett vem som ansvarar för karaktärerna.
Vad jag tänker åsyftas är nog två saker:
Först, spel eller tillfällen av spelande som inte ryggar tillbaka eller rent av uppmuntrar oss att rikta våra spelares viljor och agendor gentemot varandra. Att jag som spelare av Sam inte ska spela en lydig liten valp bredvid husbonden Frodo, utan kanske tvärt om en trädgårdsmästare med egen vilja, kanske vill jag ha ringen själv? Kanske vill jag inte att Frodo ska leda oss den vägen han fått för sig utan en annan? Att inte rygga tillbaka från sådant här utan bara uppmuntra det och att den osäkerheten som kommer av det är en stor grej av vad rollspelandet är.
Sen, att vi ibland har regler som specifikt klickar i när jag som spelare gör en sak som skapar en osäkerhet eller konflikt i relation till en annan spelares karaktär och om det hade varit en spelledares karaktär så hade det sett annorlunda ut.
Att det öht är en grej är väl för att någonstans har någon fått för sig att detta skulle vara problematiskt och uttryckt sitt ogillande och det blivit en sanning precis som att vi måste spela ett party som hänger ihop hand i hand så är det dysfunktionellt om samma party bråkar med varandra. Men hur många berättelser har vi inte som är stora och fantastiska just på grund av att huvudpersonerna har konflikter sinsemellan?
Men, jag skulle som sagt inte dra in PvE här för det rör till det rätt mycket, en spelledares karaktärer är ju lika mycket dennes rollpersoner som den använder för att påverka spelet som en spelares karaktär är dennes rollperson och sätt att påverka och interagera med. Och bägge kan ju vara precis lika levande, fulla av viljor och agendor, drömmar och önskningar.