DoD Konfluxsviten till DoD23?

Hej!
Antag att Konfluxsviten skulle ges ut till DoD23.

Vilka möjligheter och faror ser ni med ett sådant projekt?
Vad vore viktigt att bevara från originalversionen?
Vad är svitens särart?
Vad från originalversionen kan man låta utgå?
Vad borde med fördel plockas in från romanerna?
Hur skulle konfluxsviten och DoD23 passa med varandra och efter vilka anpassningar?

1 Möjligheter och Faror
Well det var ju den mest episka kampanjen i gamla DoD så klart vi vill ha den, men vissa gamla rävar kommer kanske klaga både på det som ändras och inte ändras (jag kommer tycka men vara för tacksam för att klaga)

2 Bevara
Granströmska tonen, episka formatet/ storleken och övergripande plot ( det måste ju handla om en konflux...), men samtidigt- om man jämför lite olika genomspelningar så ser man att olika grupper kommer väva hel olika berättelser (och mycket är ändrat i romansviten och i Svavelvinter rollspelet så vad är kanon?) och det är ju fantastiskt måste vara kvar tycker jag, tidlinje med skeenden, varav vissa sker om spelarna gör si, andra om de gör så.

3 Särart är den episka nivån och tonen (brett från humor till tragikoch allvar)

4 Jag är personligen inte fan av Bytos. Den delen kan göras om mycket och bli mer allvarlig, mindre lekfull i min personliga smak, men andra kanske älskade just den delen. Jag hade velat ha det mer down to earth generellt ( även i andra delarav serien) men Byts delen kan kortas ned för min del med så man snabbare kommer vidare. Kanske ska man expandera 4 ögon delen som ju kan byggas ut och bli ännu större. Avslutningen tycker jag är magnifik och Svavelvinter en fantastisk start.

5 Har inte läst klart sista, så jag har nte någon bestämd del som jag tycker är mycket bättre eller sämre romanen. Tror jag gillar Arns historia och kärleksliv bättre i spelet, men en filur som Gaddgormgald är bättre i Romanen. Glasmannen borde nog in i spelet för att göra saker ännu mer komplexa :)

6 Reglerna i nya DoD är lite mer simpla och barnsliga i min skalle men det behöver inte ändra tonen i äventyren, man kan husregla lite och fixa det. Det stora dielmmat tycker jag är att en Konflux kräver en värld man bryr sig om, som jag brydde mig om Ereb Altor. Så: Endera måste man skapa en ny värld runt TRakoren somju är ett måste, eller så förlägger man KOnfluxen till nya EA...

MER
Det slår mig att jag tycker sviten kräver att man även släpper en trakorien modul, men jag hade helst sett den bygga på en kombination av gamla trakorien och svavelvinterspelets trakorien (och boken :))

och slutligen
Take my Money- jag lovar att lägga, ska vi säga minst 3000:- på en fet kickstarter om det är för hela konfluxen och jag kan lova att du har en kund oavsett hur en släpps ( 1 stor Kick, eller 4 ? små)
 
Jag tror absolut att man kan ge mer sociala redskap till spelledaren. Tror inte det behöver vara regler specifikt utan mer riktlinjer eller råd på hur man kan lyfta fram socialt spel och politik samt vad som utmärker städernas och öarnas karaktär.
DoD23 har övertala och köpslå som konkreta färdigheter som jag tror räcker långt. Vill man ha en färdighet för att navigera det politiska landskapet kan man lägga till typ "lagkunskap" eller helt enkelt Bildning alternativt etikett.
håller med, jag filar redan på färdigheten "vetenskap/konstruktion" för all lärdom kan inte bara var myter och legender (sedan kanske det gick för låmngt åt andra hållet i gamla DoD)
 
Prislapparna på alla grejor man hittar, och omnämnandena av färdigheten Värdera.

Krigsspelet i sista delen.
smaken är som baken. Jag älskade krigsspelet, inte specifikt reglerna men att få spela slaget på något sett, höja den episka nivån för att sedan parallellt spela ut klimaxet som exempelvis is Vi Spelar Rollspels poddcast. tycket det ska vara kvar i någon form
 
Jag läste nyss om Finna Dolda Ting (2015) efter tio år med stor behållning. Och hittade ett slående uttalande av den mycket framgångsrike spelkonstruktören Mattias Lilja (hallå Mattias?) om Svavelvinter (1987). "Det är ganska bildningshögfärdigt och lite arrogant och stroppigt, men träffar mig rätt i hjärtat" (s. 69).

Jag förstår vad han menar, men jag såg inte alls äventyret på det sättet. Jag är själv bildningshögfärdig och lite arrogant och stroppig. Det innebar att jag upplevde att Granströms äventyr talade direkt till mig på ett helt annat sätt än vanliga Äventyrsspel-produkter. Marsklandet (1988) blev den sista jag köpte som inte var skriven av Granström. Fyra år efter att jag snöat in på Drakar och Demoner i sjätte klass övergick jag från att vara fan av firman till att vara fan av en enda av dess författare. Och när Konfluxsviten fullbordades 1994 brydde jag mig inte längre om vad firman höll på med.
 
Jag vet inte exakt vad som sagts redan, för jag har bara skummat tråden, men... Va kul att konfluxen görs om till DoD23! Jag tror, som tidigare nämnts att detta blir bäst i en etablerad värld, typ EA.

Grejer jag tänker på nu:

BEVARA:
Typ det mesta. Som default tycker jag saker bara ska konverteras till de nya reglerna, inte ändras, för konfluxen sviten är iaf det bästa jag spelat - med god marginal. T.ex. är Bytos min favorit, tvärtemot vad en del andra tycker 🙂

OBS! LITE SPOILERS NEDAN! "KÄNSLIGA" LÄSARE VARNAS! 🙂

ÄNDRAS:
- Jag saknar en rolig slumptabell för vad som kan hända under alla dessa sjöfärder. Jag kan minnas fel, men jag tror inte jag såg en sådan i Trakorien modulen eller O4Ö.
- Om jag minns rätt, så går det inte att via Vox Ranzina och Trakorien modulen förstå var röda och blå ögat finns någonstans. Skuger nämns t.ex. inte i Trakorien modulen, så "gångar på mark, fast inte på marken" blir a priori obegripligt för spelarna. Åtgärd: Brodera ut texten i Trakorien modulen, så att den täcker det som krävs för att förstå Vox Ranzina. Vet inte om det finns någon annan liknande lucka i profetian. Värt att dubbelkolla, för den är annars grym! 🙂
- Jag upplever det tänkta slutet att Store Stenfar ska täcka konfluxgrottan som lite suboptimalt. Eftersom slottet är ointagligt, blir effekten lätt att finalen inte blir lika maxad som det annars kunde vara, med massa rivaler till konfluxen. Sedan är det kanske bara jag, men t.ex. en bergstopp känns som en mer episk plats för mig än en grotta. Vet ej vad som ska göras åt saken, men om detta kan kollas igenom så vore det nog bra.

TA IN FRÅN ROMANERNA:
- Kul om vapensmugling på Marjura i Svavelvinter kan vara en faktor. Kanske som ytterligare en anledning för en RP att befinna sig på ön, som dessutom inviger RPs i den Trakoriska politiken.
- Efter att de vandöda väckts blir en plötslig och helt oväntad attack på Arhem en episk avslutning på SV. Kanske RPs och andra måste fly i panik i båtarna strax efter att alla deläventyr avklarats. Kanske Praanz da Kelve franträder som en pålitlig ledergestalt och styr försvaret som i boken.
- Om politiken i Tricilve kan föras in tydligare i kampanjen, så vore det ett pluss. Kanske tvingar det RPs att ta ställning på ett tydligare sätt. Kanske riskerar de att bli utnyttjade som "nyttiga idioter". Vet ej om det låter sig göras i rollspel på ett bra sätt.
- Scenen då Shagul tappar kontrollen över Rabdorana i tornet, eftersom Gumgakk manifesteras och slukar sina följare är mycket stark. Ett förslag är att arbeta in den i kampanjen (med vettig agens för RPs) på väg mot Woddam porten. Kanske kontaktar Gumgakk någon RP för att få hjälp att straffa sina otrogna följare. RPs får ett val att ta en risk och hjälpa demonen. Belöningen blir att bli av med lönnmördarna. Det är annars lite ologiskt hur RPs på sikt kan överleva när de har dem efter sig 😅
- Generellt kunde det vara coolt om gudar och demoner kopplas tydligare till RPs. Konfluxen är så ödestyngd, så många högre väsen kan tänkas vilja "arbeta via RPs".
 
- Jag saknar en rolig slumptabell för vad som kan hända under alla dessa sjöfärder. Jag kan minnas fel, men jag tror inte jag såg en sådan i Trakorien modulen eller O4Ö.
Nu är det ett litet tag sedan jag läste betaversionerna av ereb altor-PDF:erna och jag har inte reglerna i jättefärskt minne då vi kommer fortsätta med reglerna i Kopparhavets hjältar men nya Ereb Altor har extra regelstöd utöver Drakar och demoner för sjöresor i och med sitt ursprung i Kopparhavets hjältar. Det är dock inte kampanjspecifikt, såklart, men jag minns så kom olika regionstabeller och vattentyper med från Kopparhavets hjältar.
 
Nu är det ett litet tag sedan jag läste betaversionerna av ereb altor-PDF:erna och jag har inte reglerna i jättefärskt minne då vi kommer fortsätta med reglerna i Kopparhavets hjältar men nya Ereb Altor har extra regelstöd utöver Drakar och demoner för sjöresor i och med sitt ursprung i Kopparhavets hjältar. Det är dock inte kampanjspecifikt, såklart, men jag minns så kom olika regionstabeller och vattentyper med från Kopparhavets hjältar.
Kan nog funka lika bra, absolut!
 
Back
Top