Kranks arbetsdagbok

UPPDATERING 2025-05-21
  • Kutulu – Handbok för scenariokonstruktion: Jag har varit i kontakt med den japanske översättaren, vilket gör mig glad för det betyder att arbetet därborta fortskrider. Kutulus japanresa är inte riktigt över ännu!
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Folk har läst texten och fyllt dokumenten med (bra!) kommentarer, men jag har inte riktigt haft tiden att sätta mig med det ännu. Det är kaostider på jobbet – nu exakt fem arbetsdagar av vanliga lektioner kvar, sedan är det solavslutning och studenten och grejer kvar, bara. Men; jag har fått den färdiga omslagsillustrationen av Bergting (ni får se den… sen) och tio andra bilder (mest SLP:er till introäventyret) från en annan illustratör. Jag ska börja ta tag i layouten på riktigt nu, försöka få ihop en preliminär prototyp och få den godkänd så snart som möjligt.
Jag ser fram emot att gå igenom textkommentarerna; med lite tur hittar jag tid till det nu i helgen. En del går ju fort – grammatik och mitt överanvändande av tankstreck och semikolon liksom. Andra saker kommer att kräva mer diskussion och tankemöda – ska jag lägga till att man kan "köpa" sig kontakter med erforderlig expertis med sina erfarenhetspoäng? Ska jag ge med mig och biffa upp stridandet och vapnen åtminstone litegrann? Vi får se. Spännande är det åtminstone.​
Jag har också beslutat mig för att ändå köpa en årsprenumeration av DocsFlow, InDesigntillägget som låter mig synka mellan Docs och InDesign. Jag gillar ju inte att det numera är en prenumeration, och i teorin skulle jag ju kunna fortsätta använda InDesign 2023 för evigt (jag har en evig DocsFlow-licens som passar den versionen). Men det ligger inte riktigt för mig att fortsätta ancvända gamla versioner av program på det viset, jag vill testa lite nytt. Och jag har ju ändå kvar den gamla DocsFlow-licensen. Vi får se; om den rabattkod de gav mig för ett par år sen fortfarande funkar blir det ändå en hyfsat överkomlig årlig summa…​
Överlag känner jag mig rätt pressad, men på en nivå som ännu så länge känns hanterlig. Jag vet vad jag har att göra, det handlar mest om att göra det. Bära eller brista, vi får se hur det går. Än finns många hinder mellan där jag är och en tryckt bok. Min inställning fortsätter vara lite "bättre lyss till den sträng som brast"… Jag gör så gott jag kan och kör så långt det går och om det inte går så går det inte. Men då kan jag åtminstone säga att jag gjorde ett försök.​
 
UPPDATERING 2025-06-18

Jag har verkligen inte fått så mycket gjort som jag velat de senaste veckorna. Just nu rör sig arbetet inte framåt, och det är 100% på mig. Jag är flaskhalsen. Och senaste veckan har jag egentligen inte ens några ursäkter; det är inte som att jag haft mycket rättning eller så. Allt sånt har ju varit klart.

Men jag ska försöka vara snäll mot mig själv. Lite är bättre än inget, och gör jag lite varje dag nu så kommer projektet "Luna City Blues" förr eller senare gå i mål. Hoppas jag.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Jag har gått igenom korr för hela världskapitlet. Allt har blivit bättre av det. Nu ska jag ge mig på regelkapitlet. jag reser norrut i morgon och hoppas kunna hitta ro när jag är där för att arbeta med texten på allvar.
Jag har också försökt koka ner lite bild-beställningar och sådant, önskelistor osv. Så snart jag är up to date vad gäller det ekonomiska så ska jag skicka dem till illustratörer.​
Vad gäller det ekonomiska ska jag få hjälp; det har bara inte blitt av. Jag måste ta tag i det. Det är definitivt en sån grej som just nu hindrar annat från att hända. Och det handlar alltså inte om saknade pengar, utan mer om att jag behöver lära mig hur man gör grejer. Och gärna vill ha nån med mig när jag gör grejer för första gången. För att jag är en fegskit.​
Layouten… Vi får se, men det lutar åt att den får sättas på lite paus medan jag är uppe i norr. Det är synd, men jag har verkligen svårt att jobba utan en bra skärm och det kommer jag inte att ha däruppe.​
Första speltestet är avslutat, och gick bra. Jag är nöjd. Det är ju rätt klurigt att "speltesta" mina spel överlag eftersom så lite fokus kring spelbordet är på regelmekanik, så jag tänker att det egentligen mest blir test av äventyren snarare än spelet. Men karaktärsskapandet fortsätter verka stabilt. Om turen är med mig så kan jag få ihop något slags ytterligare speltest när jag är uppe i norr också, vi får se.​
 
UPPDATERING 2025-07-16
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Två speltest av samma äventyr är nu genomförda – intressant nog inte det äventyr som preliminärt är tänkt att vara introäventyret till spelet. Det här får jag hitta på en lösning till.
Jag är helt klar med första vändan av korrgenomläsning och jobbar mig just nu igenom de lite klurigare kommentarerna.​
Samtidigt layoutar jag; hittills har jag layoutat den allmänna Luna-texten och alla megakorparna. 22 docs-sidor plus sidebar-text har blivit 40 layoutade sidor. Eftersom jag är den jag är så har jag också gjort lite överslagsräkning för resten av boken; just nu verkar det lite preliminärt som att vi kan hamna på 152 sidor allt som allt, eller däromkring. I jämförelse var första utgåvans grundbok 206 sidor, Capitolboken var på 82 och Algeroth på 146. Och tredje utgåvans grundbok klockade in på mäktiga 496 sidor – helt i linje med den utgåvans designfilosofi om att mest är bäst. Så medan jag ser ut att skjuta över min ursprungliga målsättning om en bok på under 100 sidor, så blir det ändå en ganska hanterlig volym – 152 sidor i C5-format, det känns hanterligt.​
  • Kutulu: Den (lätt) reviderade japanska grundboken har layoutats och släppts på den digitala marknaden; PDF:en vet jag finns ute, och planen är också en fysisk bok men den vet jag mindre om.

För båda de här projekten gäller också att jag ligger lite efter i att prata med illustratörer, något jag tänkt försöka ta tag i den här veckan. Idag ska jag skicka en lista med grejer jag hoppas att Bergting har möjlighet att ta sig an, och sedan ska jag börja rycka i illustrationerna till Kutulus scenarioskrivarguide också.
 
UPPDATERING 2025-07-17
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Idag har jag inte layoutat så mycket, men jag har blivit klar med preliminära logotyper för de fem stora megakorparna. Jag har helt ärligt inte kommit på något speciellt nytt eller intressant att göra med företagsloggorna – jag tycker de i 1e funkar väldigt bra. Bättre än de i 3e; jag tycker om att de har olika former och inte prompt ska vara runda allihop. Så min preliminära grej har mest varit att göra ganska enkla vektor-silhuett-versioner av de gamla, lagt på lite smuts, och called it a day. Tanken är att jag kan återkomma till dem om jag får inspiration, alternativt låta nå'n som faktiskt är lite bra på logotypdesign och som har lite spännande idéer göra nya loggor senare. Som programmerare är jag dock väldigt bekant med det här med "tillfälliga" lösningar…
Jag har också gjort org charts för de fem megakorparna. Jag vet inte om det är nödvändigtvis så superduper-spelbar information egentligen; lite klurigt att bygga äventyr på kanske. Men jag tänker att det ändå är lite trevligt att kunna se hur olika megakorparnas strukturer ser ut. Jaja, i värsta fall ogillas de av korrläsare/redigerare längre fram och då får jag väl skippa dem.​
Både loggor och scheman har jag gjort i Affinity Designer, eftersom jag försöker gå över till det från Illustrator. Och ja, det här är snabbare än Illustrator och har inte samma buggar och inget AI-trams. Baksidan är att jag saknar en hel del funktioner som helt enkelt inte finns. Framför allt gäller det (som jag brukar klaga på) det här med ickedestruktiv redigering och möjlighet att skapa saker parametriskt, eller genom modifikationer. Jag gillar ju att man i Illustrator kan lägga på en typ array modifier så att grejen man jobbar på blir flera – och att man fortfarande kan redigera i efterhand.​
Affinity har ju inte ens vettiga object styles. Visst, man kan skapa styles och applicera dem på objekt – man vad jag vet finns inget sätt att uppdatera styles i efterhand. Nej, man måste då skapa en ny stil, markera alla objekt vars utseende man vill uppdatera, och applicera den nya stilen… Överlag är det mycket sånt arbetsbesparande grejs jag saknar från Adobeprogrammen. Det vore himla trevligt med mer sånt i Affinity. Jag längtar fortfarande tills dagen Affinity får scripting-API…​
Nåja, arbetet går framåt. Jag fick också alldeles nyss ett mail jag längtat efter, med lite godkännanden och så. Så nu kör vi på! I morgon tänker jag fortsätta läsa och lösa korr, och eventuellt också fortsätta med layouten (om jag kommer ikapp).​
 
UPPDATERING 2025-07-18
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Idag har jag gjort Brödraskapslogotyp och layoutat just Brödraskapet (och gått igenom korr för Brödraskapet). Jag är alltså helt i synk med var jag är i de olika parallella processerna – och det är ju nice!
Jag har också lyckats med två nya saker i Affinity Designer, och är väldigt nöjd med det:​
  • Hittills har jag lagt på "grunge" genom att ha ett lager med just grunge i vit färg som topplager. Det ger effekten/känslan av att delar av loggan liksom skavts av, att loggan är lite sliten. men det funkar dåligt om man nu till äventyrs skulle ha en annan bakgrund än vit.
Affinity har både något som kallas "compound layers" där man kan bygga ett lagers geometri genom att kombinera flera olika lager. Så man skulle kunna ha loggan och sen ha ett "subtract"-lager med vektorsmuts, med resultatet att man får ett lager där smutsen är genomskinlig. Det funkar… okej, så länge man har en logga som bara är ett solitt block och inte har t.ex. några border-kanter som man vill ha kvar som såna.​
Det jag kom på idag är att man kan skapa ett lager som är en stor rektangel, som man skär ut smutsen ur. Då får man typ motsatsen till det man hade innan – alltså, man får färg där det inte är smuts. Sen kan man använda det lagret som en mask – för en mask funkar så att där det är färg, så ser man saker. Där det inte finns färg – det syns inte.​
TL; DR: Jag kom på ett skojjigt nytt sätt att göra smuts som gör att allt blir mer smidigt, återanvändbart, justerbart i efterhand och dessutom funkar bra med färgade bakgrunder. Vilket är najs!​
  • Jag har också upptäckt Affinitys "export persona", som är bättre än Adobes motsvarighet med hästlängder, känns det som. Med det här systemet kan jag alltså automatisera så att varje gång jag sparar filen, så exporteras samtliga mina artboards till t.ex. en SVG, en PDF och en PNG med förbestämda inställningar och till en mappstruktur som jag kan bestämma.
TL; DR: Jag behöver inte spendera någon tid med att exportera och göra om från Affinity-format till nånting t.ex. InDesign klarar av att använda. Det är automatiserat!​
Den korta versionen är alltså: Igår var jag lite irriterad på de saker Affinity Designer gör sämre än Illustrator. Idag var jag glad över de saker Designer gör bättre än Illustrator.
 
Back
Top