Apocalypse World är ett intressant exempel i sammanhanget. När man fått tillräckligt med erfarenhet kan man göra så att draget ”Seduce/Manipulate”, förutsatt att man slår tillräckligt bra, omvandlar en SLP från ett hot (som alla SLP i grunden är i spelet) till en permanent allierad.
Men vad gör det i praktiken? Spelet driver ofta spelledaren att skapa SLP som är irrationella, grymma och opålitliga. Denna karakterisering försvinner inte bara för att man slår högt med tärningarna. Min erfarenhet av spelet är snarare att man ofta får en person som är som en lojal kamphund – hen är fortfarande en våldsam psykopat, men kommer aldrig agera mot just rollpersonen.
I mitt tycke är detta inte riktigt vad jag vill åstadkomma. Snarare vill jag att det ska uppenbaras att den man tidigare sett som en antagonist inte är så hemsk ändå, det är bara en fråga om missförstånd. I Apocalypse World fortsätter hen dock vanligen vara hemsk, hen är nu bara lojal mot rollpersonen. Istället för ”aha, vi har samma moral, vi kan samarbeta” blir det ”jag kan använda den här typen, bara jag inte har några moraliska skrupler”.