Varulv [Anmälan] - Konspiratörer och konspirationsteoretiker

Jag blir så exalterad över nytt spel att jag inte ens kollar att jag kanske är på semestervandring då.

Meneeh preliminärt är jag fortfarande anmäld. Förhoppningsvis behöver jag inte avanmäla.

Jag tror eventuellt att det här är ett spel som inte avkräver spelare samma mängd inlägg för att kvala in som "aktiv" (jfr Rasmus Snapphanar)...

tror jag, det kan ju också bli så att ni blir helt hysteriska och att varje runda blir 1000 inlägg lång, inte lätt att veta.

Men eftersom det man tar ställning till är om man godkänner ordförandens förslag eller inte gissar jag att det kan finnas utrymme att spela vettigt bybospel med tämligen få inlägg per runda.
 
Troget temat tänker jag att vi satsar på longform och kvantitet. Gärna suddiga bilder och svårtolkade diagram. 3D-plottar av röstmönster. Röd-grönlistor i form av heatmaps. Så att det blir mycket smaskens att ta in för alla.
Dina rödgrönlistor korrelerar med glassförsäljningen under maj i Sunne, så dig kommer jag inte lita på.
 
Troget temat tänker jag att vi satsar på longform och kvantitet. Gärna suddiga bilder och svårtolkade diagram. 3D-plottar av röstmönster. Röd-grönlistor i form av heatmaps. Så att det blir mycket smaskens att ta in för alla.
Ordmoln!
 
Okej, ser ut som att vi har ett gäng anmälda. Jag gör så att jag publicerar mitt regelutkast nu. Ser ni tokigheter eller oklarheter är det fritt fram att gnälla redan nu alltså!

Men nb: detta är ett utkast och det kan komma att ändras innan spelstart.

REGLER

§0 (Vad man får och inte får göra)

§0.1 Det är inte tillåtet att prata om spelet med andra deltagare utanför speltrådarna, om inte ens roll-PM tillåter det.
§0.2 Det är inte tillåtet att publicera bilder som avbildar ens roll-PM eller inbox på Rollspel.nu
§0.3 Det är tillåtet att citera PM från SL

§1 (Fraktioner och vinstvillkor)
§1.1 Det finns två fraktioner i spel: X antal konspiratörer (bybor) och X antal konspirationsteoretiker (ulvar).
§1.2 Byborna vinner när alla ulvar är ute ur spel eller när de lyckats etablera New World Order (se §4).
§1.3 Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna, eller när de har avslöjat vilka organisationer alla levande och döda bybor tillhör (se §).
§1.3.1 Det är inte nödvändigt för ulvarna att knyta rätt roll till rätt spelare, det räcker med att de vet vilka roller som är och har varit i spel.

§2 (Roll-PM)
§2.1 Alla bybor har fått ett PM där det står:
“Du är konspiratör (bybo)! Du är representant för X.” Där X är en organisation slumpad ur en lista med totalt [spelarantalet x 2] hemlighetsfulla konspiratoriska organisationer (se appendix).
§2.1.1 Alla bybor har alltså en unik organisation som de tillhör. Två bybor kan inte tillhöra samma organisation.
§2.2 Ulvarna har fått ett PM där det står:
“Du är konspirationsteoretiker (ulv)! Din/dina kollega/kollegor är … Ni får prata med varandra utanför speltråden.”

§3 (Omröstning)
§3.1 Varje runda är en spelare ordförande och har ansvar för att välja ett paket med åtgärder
§3.1.1 Första rundan slumpas ordföranden utan hänsyn till fraktionstillhörighet
§3.2 Paketet innehåller alltid en konspiration och ett förslag på en ny ordförande, och kan innehålla förslag om uteslutning.
§3.2.1 Konspiration (obligatorisk): ordföranden kommer i PM av mig få tre möjliga konspirationer att välja mellan. Konspirationerna ger 0-3 NWO-poäng och 0-3 Wake up, sheeple!-poäng (se §4).
§3.2.1.1 Ordföranden väljer en av förmågorna att lägga i paketet, en av förmågorna att skicka vidare till nästa ordförande, och en att slänga.
§3.2.2 Ny ordförande (obligatorisk): så länge det finns spelare som inte varit ordförande tidigare måste någon av dessa väljas.
§3.2.3 Uteslutning (frivillig): en annan spelare kan väljas, om paketet röstas igenom blir denna eliminerad (fraktion på den eliminerade avslöjas i nästkommande runda)
§3.3 Vad paketet innehåller kommer inte avslöjas av SL. Det är alltså fritt fram för ordföranden att ljuga om paketets innehåll för övriga spelare.
§3.4 Utöver paketets innehåll kommer ordföranden också erbjudas en förmåga (se X om förmågor), som ordföranden, i PM-konversation med mig, “satsar” på att paketet går igenom eller blir nedröstat. Om det blir som ordföranden satsat får hen tillgång till förmågan.
§3.5 Omröstningen gäller alltså enbart ja eller nej till ordförandens paket. Omröstningen kommer ske med forumets omröstningsfunktion.

Kommentar: i samband med uppstarten av en ny runda kommer rundans ordförande få ett PM från mig som innehåller:
  1. Tre slumpade konspirationer att välja mellan.
  2. En slumpad förmåga.
Ordföranden har sedan rundan på sig att bestämma sig för ett paket. I speltrådens startinlägg finns en omröstning med alternativen “ja” och “nej”. Detta innebär alltså att det är möjligt att rösta innan det egentligen finns något paket, och att det är möjligt att påverka hur ordföranden väljer att sätta samman det. När ordföranden väl skickat sitt paket till mig är det dock inte tillåtet för hen att ändra på det.

§4 (New World Order och Wake up, sheeple!)
§4.1 Konspirationer som blir genomröstade ger byn 0-3 New World Order-poäng.
§4.1.1 När byn nått X NWO-poäng kan de etablera New World Order
§4.2 Konspirationer som blir genomröstade ger också ulvarna 0-3 Wake up, sheeple!-poäng.
§4.2.1 Ulvarna får också 1 Wake up, sheeple!-poäng vid starten av varje runda.
§4.2.2 Om en ulv röstas ut får ulvarna 3 Wake up, sheeple!-poäng
§4.2.3 Ulvarna använder sina poäng för att köpa förmågor från en hemlig meny. Menyn innehåller, men är inte begränsad till, nattmord och roll-siande.

§5 (Förmågor)
§5.1 Det finns 4 möjliga engångs-förmågor som ordföranden kan erbjudas:
§5.1.1 - Skugga (siande), ta reda på rollen en annan spelare har (fraktionstillhörighet och vilken organisation spelaren representerar)
§5.1.2 - Gå till protokollen (undersöka en tidigare spelares ordförandeskap), få reda på vad mitt PM innehöll (d.v.s. vilka konspirationer spelaren hade att välja på, och vilken förmåga som erbjöds)
§5.1.3 - Immunitet (väktande, sort of), välj en spelare som sedan blir skyddad mot ett nattmord eller en utröstning
§5.1.4 - Missförtroendeförklaring (flytta ordförandeskap), du kan flytta ett ordförandeskap (det som just nu gäller, eller det som röstats igenom (om förmågan används under “natten”) till valfri spelare. Begränsningen i §3.2.2 behöver inte respekteras. Den nya ordföranden tar över den förra ordförandens PM (med konspirationer och förmåga).
§5.2 Alla förmågor är engångsförmågor och det är inte möjligt för någon spelare att ha flera förmågor samtidigt.
§5.3 Alla förmågor kan användas när som helst och aktiveras så fort SL har tid.

§6 (Ordning under natten)
  1. Ulvarnas förmågor
  2. Utröstning
  3. Ulvarna gissar vilka roller som är i spel och detta vinstvillkor kontrolleras
  4. Kontroll av vinstvillkor baserade på spelarsammansättning (d.v.s. är alla ulvar döda? är ulvarna lika många eller fler än byborna?)
  5. Kontroll av New World Order-vinstvillkoret
Detta innebär alltså att ulvarna kan vinna i en runda där den sista ulven röstas ut eftersom deras vinstvillkor kontrolleras innan standardvinstvillkoret. Det innebär också att ulvarna kan vinna i en runda byborna uppnår New World Order om de blir lika många eller fler än byborna.

Appendix: möjliga organisationer
[här listas de organisationer som bybornas tillhörighet är slumpade från]

Sammanfattning:
Precis som vanligt kan byborna vinna om de eliminerar alla ulvar, och ulvarna kan vinna om de blir lika många eller fler än byborna. Men både by och ulvar har ett annat vinstvillkor som de också kan vinna med.

När speltråden startar finns det en “poll” i startinlägget där det går att rösta ja eller nej. I samband med rundans start har rundans ordförande fått ett PM från mig med tre konspirationer att välja från. Ordföranden sätter ihop ett “paket” bestående av en av konspirationerna, ett förslag på ny ordförande och eventuellt en utröstning av en annan spelare. PM:et från SL innehåller också en förmåga som ordföranden kan vinna om hen gissar rätt om paketet kommer röstas igenom eller inte. Ordföranden kan vänta med att bestämma sig för hur paketet ska se ut, och behöver heller inte tala sanning om vad paketet innehåller i speltråden.

Konspirationer som röstas igenom ger 0-3 poäng till byn, och 0-3 poäng till ulvarna. Byn behöver samla X antal poäng för att trigga sitt ena vinstvillkor, och ulvarna använder sina poäng för att köpa förmågor från en dold meny.

Alla bybor har en slumpad roll (“representant för …”) från en öppen lista - det har inte ulvarna. Alla roller i listan är inte med i spel. Ulvarna har ett vinstvillkor som går ut på att de ska ta reda på vilka roller som finns i spel.
 
Okej, ser ut som att vi har ett gäng anmälda. Jag gör så att jag publicerar mitt regelutkast nu. Ser ni tokigheter eller oklarheter är det fritt fram att gnälla redan nu alltså!

Men nb: detta är ett utkast och det kan komma att ändras innan spelstart.

REGLER

§0 (Vad man får och inte får göra)

§0.1 Det är inte tillåtet att prata om spelet med andra deltagare utanför speltrådarna, om inte ens roll-PM tillåter det.
§0.2 Det är inte tillåtet att publicera bilder som avbildar ens roll-PM eller inbox på Rollspel.nu
§0.3 Det är tillåtet att citera PM från SL

§1 (Fraktioner och vinstvillkor)
§1.1 Det finns två fraktioner i spel: X antal konspiratörer (bybor) och X antal konspirationsteoretiker (ulvar).
§1.2 Byborna vinner när alla ulvar är ute ur spel eller när de lyckats etablera New World Order (se §4).
§1.3 Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna, eller när de har avslöjat vilka organisationer alla levande och döda bybor tillhör (se §).
§1.3.1 Det är inte nödvändigt för ulvarna att knyta rätt roll till rätt spelare, det räcker med att de vet vilka roller som är och har varit i spel.

§2 (Roll-PM)
§2.1 Alla bybor har fått ett PM där det står:
“Du är konspiratör (bybo)! Du är representant för X.” Där X är en organisation slumpad ur en lista med totalt [spelarantalet x 2] hemlighetsfulla konspiratoriska organisationer (se appendix).
§2.1.1 Alla bybor har alltså en unik organisation som de tillhör. Två bybor kan inte tillhöra samma organisation.
§2.2 Ulvarna har fått ett PM där det står:
“Du är konspirationsteoretiker (ulv)! Din/dina kollega/kollegor är … Ni får prata med varandra utanför speltråden.”

§3 (Omröstning)
§3.1 Varje runda är en spelare ordförande och har ansvar för att välja ett paket med åtgärder
§3.1.1 Första rundan slumpas ordföranden utan hänsyn till fraktionstillhörighet
§3.2 Paketet innehåller alltid en konspiration och ett förslag på en ny ordförande, och kan innehålla förslag om uteslutning.
§3.2.1 Konspiration (obligatorisk): ordföranden kommer i PM av mig få tre möjliga konspirationer att välja mellan. Konspirationerna ger 0-3 NWO-poäng och 0-3 Wake up, sheeple!-poäng (se §4).
§3.2.1.1 Ordföranden väljer en av förmågorna att lägga i paketet, en av förmågorna att skicka vidare till nästa ordförande, och en att slänga.
§3.2.2 Ny ordförande (obligatorisk): så länge det finns spelare som inte varit ordförande tidigare måste någon av dessa väljas.
§3.2.3 Uteslutning (frivillig): en annan spelare kan väljas, om paketet röstas igenom blir denna eliminerad (fraktion på den eliminerade avslöjas i nästkommande runda)
§3.3 Vad paketet innehåller kommer inte avslöjas av SL. Det är alltså fritt fram för ordföranden att ljuga om paketets innehåll för övriga spelare.
§3.4 Utöver paketets innehåll kommer ordföranden också erbjudas en förmåga (se X om förmågor), som ordföranden, i PM-konversation med mig, “satsar” på att paketet går igenom eller blir nedröstat. Om det blir som ordföranden satsat får hen tillgång till förmågan.
§3.5 Omröstningen gäller alltså enbart ja eller nej till ordförandens paket. Omröstningen kommer ske med forumets omröstningsfunktion.

Kommentar: i samband med uppstarten av en ny runda kommer rundans ordförande få ett PM från mig som innehåller:
  1. Tre slumpade konspirationer att välja mellan.
  2. En slumpad förmåga.
Ordföranden har sedan rundan på sig att bestämma sig för ett paket. I speltrådens startinlägg finns en omröstning med alternativen “ja” och “nej”. Detta innebär alltså att det är möjligt att rösta innan det egentligen finns något paket, och att det är möjligt att påverka hur ordföranden väljer att sätta samman det. När ordföranden väl skickat sitt paket till mig är det dock inte tillåtet för hen att ändra på det.

§4 (New World Order och Wake up, sheeple!)
§4.1 Konspirationer som blir genomröstade ger byn 0-3 New World Order-poäng.
§4.1.1 När byn nått X NWO-poäng kan de etablera New World Order
§4.2 Konspirationer som blir genomröstade ger också ulvarna 0-3 Wake up, sheeple!-poäng.
§4.2.1 Ulvarna får också 1 Wake up, sheeple!-poäng vid starten av varje runda.
§4.2.2 Om en ulv röstas ut får ulvarna 3 Wake up, sheeple!-poäng
§4.2.3 Ulvarna använder sina poäng för att köpa förmågor från en hemlig meny. Menyn innehåller, men är inte begränsad till, nattmord och roll-siande.

§5 (Förmågor)
§5.1 Det finns 4 möjliga engångs-förmågor som ordföranden kan erbjudas:
§5.1.1 - Skugga (siande), ta reda på rollen en annan spelare har (fraktionstillhörighet och vilken organisation spelaren representerar)
§5.1.2 - Gå till protokollen (undersöka en tidigare spelares ordförandeskap), få reda på vad mitt PM innehöll (d.v.s. vilka konspirationer spelaren hade att välja på, och vilken förmåga som erbjöds)
§5.1.3 - Immunitet (väktande, sort of), välj en spelare som sedan blir skyddad mot ett nattmord eller en utröstning
§5.1.4 - Missförtroendeförklaring (flytta ordförandeskap), du kan flytta ett ordförandeskap (det som just nu gäller, eller det som röstats igenom (om förmågan används under “natten”) till valfri spelare. Begränsningen i §3.2.2 behöver inte respekteras. Den nya ordföranden tar över den förra ordförandens PM (med konspirationer och förmåga).
§5.2 Alla förmågor är engångsförmågor och det är inte möjligt för någon spelare att ha flera förmågor samtidigt.
§5.3 Alla förmågor kan användas när som helst och aktiveras så fort SL har tid.

§6 (Ordning under natten)
  1. Ulvarnas förmågor
  2. Utröstning
  3. Ulvarna gissar vilka roller som är i spel och detta vinstvillkor kontrolleras
  4. Kontroll av vinstvillkor baserade på spelarsammansättning (d.v.s. är alla ulvar döda? är ulvarna lika många eller fler än byborna?)
  5. Kontroll av New World Order-vinstvillkoret
Detta innebär alltså att ulvarna kan vinna i en runda där den sista ulven röstas ut eftersom deras vinstvillkor kontrolleras innan standardvinstvillkoret. Det innebär också att ulvarna kan vinna i en runda byborna uppnår New World Order om de blir lika många eller fler än byborna.

Appendix: möjliga organisationer
[här listas de organisationer som bybornas tillhörighet är slumpade från]

Sammanfattning:
Precis som vanligt kan byborna vinna om de eliminerar alla ulvar, och ulvarna kan vinna om de blir lika många eller fler än byborna. Men både by och ulvar har ett annat vinstvillkor som de också kan vinna med.

När speltråden startar finns det en “poll” i startinlägget där det går att rösta ja eller nej. I samband med rundans start har rundans ordförande fått ett PM från mig med tre konspirationer att välja från. Ordföranden sätter ihop ett “paket” bestående av en av konspirationerna, ett förslag på ny ordförande och eventuellt en utröstning av en annan spelare. PM:et från SL innehåller också en förmåga som ordföranden kan vinna om hen gissar rätt om paketet kommer röstas igenom eller inte. Ordföranden kan vänta med att bestämma sig för hur paketet ska se ut, och behöver heller inte tala sanning om vad paketet innehåller i speltråden.

Konspirationer som röstas igenom ger 0-3 poäng till byn, och 0-3 poäng till ulvarna. Byn behöver samla X antal poäng för att trigga sitt ena vinstvillkor, och ulvarna använder sina poäng för att köpa förmågor från en dold meny.

Alla bybor har en slumpad roll (“representant för …”) från en öppen lista - det har inte ulvarna. Alla roller i listan är inte med i spel. Ulvarna har ett vinstvillkor som går ut på att de ska ta reda på vilka roller som finns i spel.
…hade på känn att det skulle vara nåt sånt här enkelt simpelt upplägg…😇
 
Okej, ser ut som att vi har ett gäng anmälda. Jag gör så att jag publicerar mitt regelutkast nu. Ser ni tokigheter eller oklarheter är det fritt fram att gnälla redan nu alltså!

Men nb: detta är ett utkast och det kan komma att ändras innan spelstart.

REGLER

§0 (Vad man får och inte får göra)

§0.1 Det är inte tillåtet att prata om spelet med andra deltagare utanför speltrådarna, om inte ens roll-PM tillåter det.
§0.2 Det är inte tillåtet att publicera bilder som avbildar ens roll-PM eller inbox på Rollspel.nu
§0.3 Det är tillåtet att citera PM från SL

§1 (Fraktioner och vinstvillkor)
§1.1 Det finns två fraktioner i spel: X antal konspiratörer (bybor) och X antal konspirationsteoretiker (ulvar).
§1.2 Byborna vinner när alla ulvar är ute ur spel eller när de lyckats etablera New World Order (se §4).
§1.3 Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna, eller när de har avslöjat vilka organisationer alla levande och döda bybor tillhör (se §).
§1.3.1 Det är inte nödvändigt för ulvarna att knyta rätt roll till rätt spelare, det räcker med att de vet vilka roller som är och har varit i spel.

§2 (Roll-PM)
§2.1 Alla bybor har fått ett PM där det står:
“Du är konspiratör (bybo)! Du är representant för X.” Där X är en organisation slumpad ur en lista med totalt [spelarantalet x 2] hemlighetsfulla konspiratoriska organisationer (se appendix).
§2.1.1 Alla bybor har alltså en unik organisation som de tillhör. Två bybor kan inte tillhöra samma organisation.
§2.2 Ulvarna har fått ett PM där det står:
“Du är konspirationsteoretiker (ulv)! Din/dina kollega/kollegor är … Ni får prata med varandra utanför speltråden.”

§3 (Omröstning)
§3.1 Varje runda är en spelare ordförande och har ansvar för att välja ett paket med åtgärder
§3.1.1 Första rundan slumpas ordföranden utan hänsyn till fraktionstillhörighet
§3.2 Paketet innehåller alltid en konspiration och ett förslag på en ny ordförande, och kan innehålla förslag om uteslutning.
§3.2.1 Konspiration (obligatorisk): ordföranden kommer i PM av mig få tre möjliga konspirationer att välja mellan. Konspirationerna ger 0-3 NWO-poäng och 0-3 Wake up, sheeple!-poäng (se §4).
§3.2.1.1 Ordföranden väljer en av förmågorna att lägga i paketet, en av förmågorna att skicka vidare till nästa ordförande, och en att slänga.
§3.2.2 Ny ordförande (obligatorisk): så länge det finns spelare som inte varit ordförande tidigare måste någon av dessa väljas.
§3.2.3 Uteslutning (frivillig): en annan spelare kan väljas, om paketet röstas igenom blir denna eliminerad (fraktion på den eliminerade avslöjas i nästkommande runda)
§3.3 Vad paketet innehåller kommer inte avslöjas av SL. Det är alltså fritt fram för ordföranden att ljuga om paketets innehåll för övriga spelare.
§3.4 Utöver paketets innehåll kommer ordföranden också erbjudas en förmåga (se X om förmågor), som ordföranden, i PM-konversation med mig, “satsar” på att paketet går igenom eller blir nedröstat. Om det blir som ordföranden satsat får hen tillgång till förmågan.
§3.5 Omröstningen gäller alltså enbart ja eller nej till ordförandens paket. Omröstningen kommer ske med forumets omröstningsfunktion.

Kommentar: i samband med uppstarten av en ny runda kommer rundans ordförande få ett PM från mig som innehåller:
  1. Tre slumpade konspirationer att välja mellan.
  2. En slumpad förmåga.
Ordföranden har sedan rundan på sig att bestämma sig för ett paket. I speltrådens startinlägg finns en omröstning med alternativen “ja” och “nej”. Detta innebär alltså att det är möjligt att rösta innan det egentligen finns något paket, och att det är möjligt att påverka hur ordföranden väljer att sätta samman det. När ordföranden väl skickat sitt paket till mig är det dock inte tillåtet för hen att ändra på det.

§4 (New World Order och Wake up, sheeple!)
§4.1 Konspirationer som blir genomröstade ger byn 0-3 New World Order-poäng.
§4.1.1 När byn nått X NWO-poäng kan de etablera New World Order
§4.2 Konspirationer som blir genomröstade ger också ulvarna 0-3 Wake up, sheeple!-poäng.
§4.2.1 Ulvarna får också 1 Wake up, sheeple!-poäng vid starten av varje runda.
§4.2.2 Om en ulv röstas ut får ulvarna 3 Wake up, sheeple!-poäng
§4.2.3 Ulvarna använder sina poäng för att köpa förmågor från en hemlig meny. Menyn innehåller, men är inte begränsad till, nattmord och roll-siande.

§5 (Förmågor)
§5.1 Det finns 4 möjliga engångs-förmågor som ordföranden kan erbjudas:
§5.1.1 - Skugga (siande), ta reda på rollen en annan spelare har (fraktionstillhörighet och vilken organisation spelaren representerar)
§5.1.2 - Gå till protokollen (undersöka en tidigare spelares ordförandeskap), få reda på vad mitt PM innehöll (d.v.s. vilka konspirationer spelaren hade att välja på, och vilken förmåga som erbjöds)
§5.1.3 - Immunitet (väktande, sort of), välj en spelare som sedan blir skyddad mot ett nattmord eller en utröstning
§5.1.4 - Missförtroendeförklaring (flytta ordförandeskap), du kan flytta ett ordförandeskap (det som just nu gäller, eller det som röstats igenom (om förmågan används under “natten”) till valfri spelare. Begränsningen i §3.2.2 behöver inte respekteras. Den nya ordföranden tar över den förra ordförandens PM (med konspirationer och förmåga).
§5.2 Alla förmågor är engångsförmågor och det är inte möjligt för någon spelare att ha flera förmågor samtidigt.
§5.3 Alla förmågor kan användas när som helst och aktiveras så fort SL har tid.

§6 (Ordning under natten)
  1. Ulvarnas förmågor
  2. Utröstning
  3. Ulvarna gissar vilka roller som är i spel och detta vinstvillkor kontrolleras
  4. Kontroll av vinstvillkor baserade på spelarsammansättning (d.v.s. är alla ulvar döda? är ulvarna lika många eller fler än byborna?)
  5. Kontroll av New World Order-vinstvillkoret
Detta innebär alltså att ulvarna kan vinna i en runda där den sista ulven röstas ut eftersom deras vinstvillkor kontrolleras innan standardvinstvillkoret. Det innebär också att ulvarna kan vinna i en runda byborna uppnår New World Order om de blir lika många eller fler än byborna.

Appendix: möjliga organisationer
[här listas de organisationer som bybornas tillhörighet är slumpade från]

Sammanfattning:
Precis som vanligt kan byborna vinna om de eliminerar alla ulvar, och ulvarna kan vinna om de blir lika många eller fler än byborna. Men både by och ulvar har ett annat vinstvillkor som de också kan vinna med.

När speltråden startar finns det en “poll” i startinlägget där det går att rösta ja eller nej. I samband med rundans start har rundans ordförande fått ett PM från mig med tre konspirationer att välja från. Ordföranden sätter ihop ett “paket” bestående av en av konspirationerna, ett förslag på ny ordförande och eventuellt en utröstning av en annan spelare. PM:et från SL innehåller också en förmåga som ordföranden kan vinna om hen gissar rätt om paketet kommer röstas igenom eller inte. Ordföranden kan vänta med att bestämma sig för hur paketet ska se ut, och behöver heller inte tala sanning om vad paketet innehåller i speltråden.

Konspirationer som röstas igenom ger 0-3 poäng till byn, och 0-3 poäng till ulvarna. Byn behöver samla X antal poäng för att trigga sitt ena vinstvillkor, och ulvarna använder sina poäng för att köpa förmågor från en dold meny.

Alla bybor har en slumpad roll (“representant för …”) från en öppen lista - det har inte ulvarna. Alla roller i listan är inte med i spel. Ulvarna har ett vinstvillkor som går ut på att de ska ta reda på vilka roller som finns i spel.
Det verkar väldigt coolt och ambitiöst. Intressant att ulvarna ska hitta konspirationerna, så att det inte går att använda för att outningshetsa.

Men man ska vara försiktig med att väcka Sheeple!wake_up_sheeple.png
 
Back
Top