Spela TV-serie

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
6,157
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tänker att ämnet varit upp ett par gånger, men tänker också att jag vill höra hur ni ser på det idag.

Premissen: Varje speltillfälle är en episod ur en tv-serie. Så formen måste låna nåt av det man tycker gör det ”tv-serigt”. Genre och stil, eller system kan nog påverka… men bör finnas gemensamt drag ändå.

Formen: Varje speltillfälle inleds med en vinjettlåt (kanske resume av tidigare avsnitt?).

Allt man inte hann med under ett speltillfälle ”går om intet” (men något kan kanske få följa med in i nästa avsnitt).

Varje avsnitt (tillfälle) inleds neutralt, med en slags resett (av skador, tillstånd, plats).

Varje avsnitt (…) avslutas med en passande tematisk låt (kanske till en berättarröst om det man inte fick se).

Progression. Främst spelarna och deras metakunskap som utvecklas, vidgas. … och den övergripande handlingen. Samt spelarnas relation till rollerna och deras egenskaper.

Kanske får man utveckla under avsnitt om man spelar ut egenheter, svagheter eller vad man nu kör med. Kanske temporär nivåhöjning eller metavaluta?

… lösa tankar…
 
När vi drog igång med Rollspelsdags var vår premiss att köra Lasers and Feelings som om det vore en dålig 80-tals scifi tv-serie. Det vi körde på då var att allt som hände under ett "avsnitt" inte hade bäring i senare sessioner, utan varje avsnitt existerade i någon sorts vakuum. Sen kanske det spelet premierar en sådan uppsättning bättre än vad andra spel kan göra, iom att regelsystemet lite bygger på att fungera med kortare one shots och således går att bygga ihop utan att kollidera på något sätt. Samt att det inte finns någon character progression att fundera över, så det finns inga arcs att spela mot utan allt blir bara mallformat spel utefter givna premisser.

Kan också tillägga att det blir ganska snabbt tradigt i längden, mer än 8 sådana avsnitt på en säsong så har alla troligtvis tröttnat.
 
Dinoblast är strukturerat på detta sätt (typ) . Det finns regler för när man spelar ett avsnitt och sedan Downtime emellanåt. Ett avsnitt ska vara ett spel möte på 2-4 timmar. Ca 20 avsnitt i en säsong.
 
En tv serie kan ju vara episodisk eller seriell, dvs antingen ha fristående avsnitt eller där handlingen fortsätter. Eller någon kombination. Även episodiska brukar ha en överhängande story som går framgår. Främst i första och sista avsnitten.
 
Gillar idén om att rollerna är statiska men de utvecklas genom hur de används.
För att använda Dinoblast igen så valda jag att ha med färdigheter (med tydlig men enkel mekanik) som man kan bli bättre på, men det tar sätt lång tid. Mer markant är ändrad relation till olika kontakter, fraktioner, ens i flytande och position inom sin roll. Det ligger delvis utanför reglerna men nämns i spelet. Men kör man episodisk så är även sådan troligen mer statiskt. Skurken återkommer hela tiden och blir aldrig riktigt besegrad osv.
 
Back
Top