OK, jag tänker att vi kan hoppa över att ha med spoilers för Severence, för det är inte relevant för diskussionen annat än som inspo. Men självklart, om en inte vill veta NÅGONTING, sluta läs nu.
Det jag undrar är om det finns någon etablerad term, system, värld, utgiven regelbok, för att spela på det sätt jag beskriver nedan.
Det jag menar, är att (enligt mig) världen i Severence bara finns där för att driva drama och konflikter. Den är inte rimlig, den hänger inte helt ihop, och den försöker inte heller göra detta. Saker händer och existerar för att det blir mer drama så. Allt handlar om karaktärerna. Om det skulle skapa mer handling och spänning om just fel person dyker upp här, runt hörnet JUST NU, så gör det det. Om spelarna har en idé, något de vill göra, så är det inte helt viktigt HUR de tänker göra det, utan det blir ändå som det blir, spelledare avgör beroende på vad som blir mest spännande, det viktiga är VAD de vill göra.
Lag och rätt, polisväsende, är bara relevant om det känns intessant, inte om det saktar ner handlingen och hindrar. Likaså blir skurkar lätt lurade förutom just när det passar att de är supersmarta. Det finns liksom ingen sannolikhet att ta hänsyn till.
Dessutom kan spelledare slänga in mystiska och spännande detaljer utan att behöva ha en genomtänkt anledning, eller planterat ledtrådar tidigare. Hittar spelarna en karta i sin ficka, så går den självklart hem till någons försvunna syster. Varför? För att det blir mer drama då! Hur hamnade kartan i fickan? Det är spännande och kanske kan få en förklaring (som då SL får dra ur röven) bara om spelarna följer upp det och bryr sig, annars får det bara vara.
När upptäcker vakten att dörren blivit uppbruten? Precis när det är som bäst för handlingen, hens patrullrunda tar precis så mycket tid den behöver för att passa i dramaturgin.
Finns det något namn på att spela på detta sätt? Finns det något utgivet rollspel?
Jag hoppas ni förstår frågan
Janusz
Det jag undrar är om det finns någon etablerad term, system, värld, utgiven regelbok, för att spela på det sätt jag beskriver nedan.
Det jag menar, är att (enligt mig) världen i Severence bara finns där för att driva drama och konflikter. Den är inte rimlig, den hänger inte helt ihop, och den försöker inte heller göra detta. Saker händer och existerar för att det blir mer drama så. Allt handlar om karaktärerna. Om det skulle skapa mer handling och spänning om just fel person dyker upp här, runt hörnet JUST NU, så gör det det. Om spelarna har en idé, något de vill göra, så är det inte helt viktigt HUR de tänker göra det, utan det blir ändå som det blir, spelledare avgör beroende på vad som blir mest spännande, det viktiga är VAD de vill göra.
Lag och rätt, polisväsende, är bara relevant om det känns intessant, inte om det saktar ner handlingen och hindrar. Likaså blir skurkar lätt lurade förutom just när det passar att de är supersmarta. Det finns liksom ingen sannolikhet att ta hänsyn till.
Dessutom kan spelledare slänga in mystiska och spännande detaljer utan att behöva ha en genomtänkt anledning, eller planterat ledtrådar tidigare. Hittar spelarna en karta i sin ficka, så går den självklart hem till någons försvunna syster. Varför? För att det blir mer drama då! Hur hamnade kartan i fickan? Det är spännande och kanske kan få en förklaring (som då SL får dra ur röven) bara om spelarna följer upp det och bryr sig, annars får det bara vara.
När upptäcker vakten att dörren blivit uppbruten? Precis när det är som bäst för handlingen, hens patrullrunda tar precis så mycket tid den behöver för att passa i dramaturgin.
Finns det något namn på att spela på detta sätt? Finns det något utgivet rollspel?
Jag hoppas ni förstår frågan
Janusz