Recent content by Zire

  1. Zire

    Sköna rollspelsböcker

    Into the odd tyckte jag var en trevlig bok att läsa!
  2. Zire

    20 000 år av kollaps

    Ja, den är toppen liksom Gun, germs and steel av samma författare!
  3. Zire

    De bästa svenskspråkiga megakampanjerna

    Vi har precis spelat ut del 2 av 3, så jag kan inte uttala mig om den sista och (som jag har förstått) mest kritiserade delen. Men så här långt har jag haft stor behållning av den. Jag kan inte svara på hur noga min SL har följt böckerna, men som jag har förstått det så har han inte ändrat på...
  4. Zire

    Läslov

    Jag läser Gryningens beskyddare till Mutant Hindenburg. Köpte det för länge sedan, men det blev aldrig av att jag läste det.
  5. Zire

    Motiveringar hos rollpersonerna

    Det här har vi kört mer med iom Fantasy World och Ödesfrågor/Play to find out. Det fungerar väldigt bra och blir som du säger ett mysterium att lösa. Om allt säger att min rollperson absolut inte går ner i dungeons och han ändå knatar ner i en så blir man ju nyfiken. Vad får honom att göra det...
  6. Zire

    DoD Fria Ligans Trudvang

    100% medhåll. Jag hade också just den känslan när man körde Trudvang, att det var personer som Jorge som hade "bestämt" vilka kategorier som fanns, medan trollen själva var betydligt mindre bekymrade och mest var en stor hop individer med väldigt olika egenskaper. På samma sätt tyckte jag om...
  7. Zire

    DoD Fria Ligans Trudvang

    Men jag blir lite fundersam, på vilket sätt är konceptet tydligare i Järn än Trudvang? Jag gillar ju att man bygger sin egna värld i Järn, men det gör ju också att spelet blir mer öppet det kan omfatta fler olika typer av äventyr och scenarier. Nackdelen är istället att det blir mindre tydligt...
  8. Zire

    DoD Fria Ligans Trudvang

    Om folk tycker att det löser ett problem så håller jag med dig.
  9. Zire

    DoD Fria Ligans Trudvang

    Överlag så var väl de flesta spel ganska otydliga med vad rollpersonerna skulle göra på den tiden. De var ju äventyrare! Jag minns inte att vi någonsin efterfrågade det (för dylika spel) back in the days. Men jag var tvungen att kolla vad det egentligen stod i t.ex. utgåvan för 2003 (jag tror...
  10. Zire

    Bra världskartor att äventyra i

    Det måste ju handla om svavelframställning eller möjligtvis magasinering av det (för man bröt tydligen framför allt svavel från den norra sidan av Island). Svavel var väldigt viktig exportvara eftersom den behövdes till krutframställning (men även konservering av öl) i Europa, så...
  11. Zire

    Bra världskartor att äventyra i

    Den kommer aldrig att bli belägrad! "Nu har vi slagit läger utanför Felborg herre, vad vill du att vi ska göra?" "Avbryta såklart! Varför är vi vid fel borg?" "Vi följde ryttarna, de tog höger efter passet och nu hamnade vi här!" "Vid fel borg? Vem bär ansvaret? " "Det är helt och...
  12. Zire

    Bra världskartor att äventyra i

    Man kan hitta hur mycket kul som helst i den. Här finns en bild av gulon (frossare) och en jägare på konstiga skidor som försöker skjuta den.
  13. Zire

    Bra världskartor att äventyra i

    Jag skulle säga att Dimmornas Dal kartan till DoD23 kommer rätt nära idealet för mig. Egentligen så är det inte så noga med äventyren, om kartan har rätt nivå av suggestiva detaljer och övergripande ton så är det allt jag behöver. (Nästan, jag vill ha en namnlista också. Och då är namnlistan...
  14. Zire

    Regeltext som narrativ stöttepelare

    Oavsett så håller jag med om att det är ett bra exempel. Generellt så skulle jag ju helst vilja att spelvärlden läcker över i reglerna än tvärtom. Men samtidigt så inser jag ju att spel som inte ens har en definierad spelvärld i högsta grad behöver bestämmas i enlighet med reglerna. Jag tänker...
  15. Zire

    Regeltext som narrativ stöttepelare

    På vilket sätt? Annars så gjorde väl DoD23 själva Drakar och Demoner betydelsefulla i sin bakgrund med konflikten mellan de båda? Som dessutom syns i betydelsen av drakslag och demonslag.
Back
Top