Vi har precis spelat ut del 2 av 3, så jag kan inte uttala mig om den sista och (som jag har förstått) mest kritiserade delen.
Men så här långt har jag haft stor behållning av den. Jag kan inte svara på hur noga min SL har följt böckerna, men som jag har förstått det så har han inte ändrat på...
Det här har vi kört mer med iom Fantasy World och Ödesfrågor/Play to find out. Det fungerar väldigt bra och blir som du säger ett mysterium att lösa. Om allt säger att min rollperson absolut inte går ner i dungeons och han ändå knatar ner i en så blir man ju nyfiken. Vad får honom att göra det...
100% medhåll. Jag hade också just den känslan när man körde Trudvang, att det var personer som Jorge som hade "bestämt" vilka kategorier som fanns, medan trollen själva var betydligt mindre bekymrade och mest var en stor hop individer med väldigt olika egenskaper.
På samma sätt tyckte jag om...
Men jag blir lite fundersam, på vilket sätt är konceptet tydligare i Järn än Trudvang? Jag gillar ju att man bygger sin egna värld i Järn, men det gör ju också att spelet blir mer öppet det kan omfatta fler olika typer av äventyr och scenarier. Nackdelen är istället att det blir mindre tydligt...
Överlag så var väl de flesta spel ganska otydliga med vad rollpersonerna skulle göra på den tiden. De var ju äventyrare! Jag minns inte att vi någonsin efterfrågade det (för dylika spel) back in the days. Men jag var tvungen att kolla vad det egentligen stod i t.ex. utgåvan för 2003 (jag tror...
Det måste ju handla om svavelframställning eller möjligtvis magasinering av det (för man bröt tydligen framför allt svavel från den norra sidan av Island). Svavel var väldigt viktig exportvara eftersom den behövdes till krutframställning (men även konservering av öl) i Europa, så...
Den kommer aldrig att bli belägrad!
"Nu har vi slagit läger utanför Felborg herre, vad vill du att vi ska göra?"
"Avbryta såklart! Varför är vi vid fel borg?"
"Vi följde ryttarna, de tog höger efter passet och nu hamnade vi här!"
"Vid fel borg? Vem bär ansvaret? "
"Det är helt och...
Jag skulle säga att Dimmornas Dal kartan till DoD23 kommer rätt nära idealet för mig. Egentligen så är det inte så noga med äventyren, om kartan har rätt nivå av suggestiva detaljer och övergripande ton så är det allt jag behöver. (Nästan, jag vill ha en namnlista också. Och då är namnlistan...
Oavsett så håller jag med om att det är ett bra exempel.
Generellt så skulle jag ju helst vilja att spelvärlden läcker över i reglerna än tvärtom. Men samtidigt så inser jag ju att spel som inte ens har en definierad spelvärld i högsta grad behöver bestämmas i enlighet med reglerna.
Jag tänker...
På vilket sätt?
Annars så gjorde väl DoD23 själva Drakar och Demoner betydelsefulla i sin bakgrund med konflikten mellan de båda? Som dessutom syns i betydelsen av drakslag och demonslag.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.