Recent content by Zire

  1. Zire

    Improvisera konsekvenser

    Jag tror att det är viktigt att det är tydligt vad som är omoddat för att det ska kännas som att är någon poäng med att göra så. I Coriolis så får SL mörkerpoäng för att hitta på extra jävelskap. Eftersom vi kör efter kampanjen/planerade scenarion så innebär spenderade mörkerpoäng att det...
  2. Zire

    DoD Kritiken mot nya Drakar och Demoner ?

    Han vill helt enkelt slå för random encounters! Helt ärligt så påminner det lite om skillnaden mellan preskriptiva och deskriptiva beskrivningar. Alltså istället för att att avgöra "är detta en situation som kräver tärningsslag" så tolkar man situationen som att den kräver tärningsslag...
  3. Zire

    Har ni fått avbryta spelet permanent?

    Alltså, mina spelare kan vara lite sega på att skriva krönikor ibland... jag ska aldrig klaga på dem mer.
  4. Zire

    DoD Kritiken mot nya Drakar och Demoner ?

    Framför allt om man också är lättövertalad när slaget går dåligt, men tänker sura resten av mötet om SL inte accepterar det.
  5. Zire

    UPPFÖLJAREN: Rollspelsmemes, -skämt och annat spelrelaterat trams

    Polaris: Ni har två kor. Nu tar vi reda på hur de orsakar världens undergång.
  6. Zire

    UPPFÖLJAREN: Rollspelsmemes, -skämt och annat spelrelaterat trams

    Nobilis: Ni har två kor. Men de är så kraftfulla att ingen riktigt vet hur man ska spela.
  7. Zire

    Weird-känsla

    Vad är era bästa knep för hur man skapar en weird-känsla i beskrivningar och annat när man spelar weird fantasy? Jag tycker att det är svårt att få till i stunden. Kan vara lättare när man funderar lite, men jag är inte ens riktigt säker på hur jag ska tänka, man vet att det är rätt när det...
  8. Zire

    Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

    Jag vet inte om det riktigt passar in här. Men vi* har gjort en webbapplikation där man kan söka på den tidigaste befolkningsstatistiken och den lanseras i betaversion för allmänheten idag! https://tabellverket.ddb.umu.se Förutom för lärare och forskare så tänker jag att den också kan vara...
  9. Zire

    Improvisera konsekvenser

    Ja, jag vet inte riktigt var jag står. Jag tycker att det är bra om det finns något som inspirerar till konsekvenser. Men jag tycker att det oftast brukar gå bra när det inte finns också. Jag tycker absolut att konsekvensen skulle kunna vara ingen konsekvens också när det passar. Jag...
  10. Zire

    WRNU Om sporttrådar på rollspel.nu

    Det är väl okej att fråga om hjälp kring sport, jag förstod det mer som att det är allmänna diskussioner om sport som inte tillåts. Och det verkar väl rimligt, sport är ju ändå tydligt off topic från ämnet rollspel. Kultur är väl ett vagare ämne, men rollspel är ändå en del av kulturen och det...
  11. Zire

    DoD Fantastiska saker med Nya Drakar och Demoner FLDOD23

    Kartorna är fantastiska Jag gillar att man inte backade för att vissa mekanismer passade så bra under speltest att man behöll dem även om vissa påstod att de påminde om DnD5E Jag gillar det öppna upplägget på medföljande kampanjen Jag älskar den barnsliga stilen
  12. Zire

    Rollspelsmaterial som blev mer uppskattat som annnat media än rollspel.

    Det här kände jag inte till, vilket rollspel är det? Jag trodde att det var till dator från början...
  13. Zire

    Fantasy World

    Det är ju också viktigt att spelarna är med på att det inte är ett kausalt simulerande spel utan att handlingen drivs av principerna istället. I ett vanligt, simulerande spel så är det en omväg att stanna och undersöka altaret. Vi letar ju efter tjuven och eftersom vi precis improviserade fram...
  14. Zire

    Fantasy World

    Det låter också intressant. Mitt problem med dem är att jag sällan använder dem precis som jag hade förberett. Senast så hade jag t.ex. ett timglas för hur Magistraten skulle eskalera sitt inflytande över ön. När vi spelade så formulerade jag om ett par av stegen. Men jag tycker fortfarande att...
  15. Zire

    Sökande efter ett djup...

    I mitt fall så har jag nog mest kommit fram till att sökandet efter djup har handlat om att inte komma ur spelet. Så länge min hjärna befinner sig på värdshuset/slottet/fängelset/ön så dras man långsamt in mer och mer. Det blir lättare att ta sig tillbaka dit, och det är svårare att halka ur...
Back
Top