Recent content by w176

  1. w176

    Uppfuckad budgivning

    Jag är en ganska play to lose spelare och så är min spelgrupp. Konceptet att få pitcha hur saker totalt fuckar en, även när man vinner är något som känns peppigt på ett play to lose sätt. Men egentligen är jag nöjd pm de bara friformar och kan berätta konflikem utan spelsystemet. Systemet är...
  2. w176

    Uppfuckad budgivning

    Det helt klart en risk, på samma sätt som syster mastery i andra system kan göra konflikter ojämna. Men jag tror den risken är mindre än man tror av tre anledningar, den första är upp till de spelare som är med i konflikten att avgöra vem som vinner (i första hand), den andra är att vi blir...
  3. w176

    Uppfuckad budgivning

    Ett sätt att se på speldesign är push och pull mekanik. Pull är när man har speldesign som bugger på att man tar ett steg bakåt och ger utrymme för andra spelare att fylla utrymmet. Till exempel när en spelledare säger "Så, vad gör du?" och lämnar en inbjudan och utrymme för motspelaren att...
  4. w176

    Uppfuckad budgivning

    Det här är så intressantför för min det ät det här en design för att öka agensen och berättarmakten över sin egen karatär. Inget sker med min roll utan förhandling. Förutom när jag går in i en konflikt och är i underläge, men då följer det den etablerade fiktionens logik. Liksom jag kan köra...
  5. w176

    Uppfuckad budgivning

    Ett bud har formen: "Jag vinner, men den här fuckade saken händer"? Att ge upp har formen "Du vinner men den här saken händer också (bra eller dålig)" Du får alltid ge upp
  6. w176

    Uppfuckad budgivning

    Jag älskar polaris. Aslänge sedan jag spela det. Enda prolemet med det systemet är att just det poetiska berättandet det hade är väldigt stilitskt, och passar inte riktigt mer nära mer psykologiskt rollspel.
  7. w176

    Uppfuckad budgivning

    Jag skrev om reglerna för att göra det klarare. --- Konfliktregler Så länge berättandet flyter på, så låt spelet flyta på. Om roller hamnar i en konflikt men det känns naturligt vad som händer näst, alla ger och tar på ett sätt och alla är nöjda så det finns inget behov att använda...
  8. w176

    Uppfuckad budgivning

    Det här är uppriktigt fantastiskt feedback. Jag ska skriva om hur jag presenterar systemet ikväll och återkommer. Men din reaktion var guld
  9. w176

    Uppfuckad budgivning

    Syftet är liksom få folk ge och ta i konflikter. Att lägga sig och fucka upp saker. Friform har ofta ett flyt där sånt här sker outtalat, men genom att formaliseta det till ett regelverk som används ibland. Så målet är snarare dialog än spelighet. En av grejerna är att den andra spelaren ELLER...
  10. w176

    Uppfuckad budgivning

    Jag har kul och leker med ett system där man köpslår om hur mycket man är villig att fucka upp sin karaktär eller situationen för att vinna en handling eller konflikt. Vad tycks? Conflicts As long as the game flows, let it flow. No matter if it is a physical conflict, two lovers trying to...
  11. w176

    Allt som har regler blir "speligt"

    Det beror på vad man menar med regler. Det finns en hel del regler som inte känns speliga. 1. "Inga ankor", "Inget sexuellt våld", "alla spelar pirater". Regler som definerar vad man får, inte får och bör spela ger inte spelighet. 2. "När man reser sig upp håller man monolog", "När alla ljus...
  12. w176

    "Säg det genom en scen istället"

    Ja! "Säg det med en scen istället" kommer bannemig bli ett mantra
  13. w176

    Göra klart grejer

    Ha en deadline på riktigt. Skriva ett senario till ett konvent är mycket lättare än att skriva ett senario
  14. w176

    Workshops konvent

    Hur gick det?
  15. w176

    Ett "realistiskt" sätt att köpa sin karaktär (istället för att slå)?

    Alltså en av de första saker man ska göra flr att uppnå realism är ta bort spelbalans och rättvisa. För världen är inte rättvis eller spelbalanserad Så då kan man helt enkelt låta spelarna välja vilka värden de tycker passar utifrån målet att skapa en realistik person
Back
Top