Recent content by vhicta

  1. V

    SÄLJES World of Darkness 2e (CofD)

    Det är ju inget budkrig på dem direkt. Har aldrig sålt rollspel tidigare så det kanske var att ta i att auktionera ut dem. En hundralapp bör väl ändå ses som vettigt pris? Kan inte direkt plocka ned dem nu, men om Beast inte blir sålt så får du gärna lägga bud! :)
  2. V

    SÄLJES World of Darkness 2e (CofD)

    Säljer nu dessa spel som jag aldrig fått någon grupp att vilja spela med mig. Vampire: The Requiem 2e: https://www.tradera.com/item/181203/415317461/vampire-the-requiem-2e Beast: The Primordial: https://www.tradera.com/item/181203/415317656/beast-the-primordial Demon: The Descent...
  3. V

    SÄLJES Trudvang - Boxen och Mittland

    Hej! Efter att ha ägt dessa vackra böcker i många år, men aldrig spelat dem så är det dags att "face the music" och sälja dem. Finnes på Tradera Boxen: https://www.tradera.com/item/181201/415316420/trudvang-aventyrsspelet-box Mittland...
  4. V

    Varför tog AW död på indie-scenen?

    Precis, och -3 till +3 brukar vara ytterligheterna i attrubutes så det behövs inte mer :) swingyness är swingyness oavsett vad du känner och tänker när du hör ordet :) Det är helt logiskt och tärningsoddsrelaterat. 2d10 ger stabilare och mer förutsägbara resultat mot mitten oftare än 1d20. Det...
  5. V

    Varför tog AW död på indie-scenen?

    Nä precis, det var lite det jag ville påskina genom att beskriva att det är min åsikt. Men reglerna är ju ofta i tradspel skrivna som så att ett misslyckande är ett misslyckande, inte alltid, men ofta. Och att fail forward är en tilläggsregel. Det är vanligare för många modernare spel (t.ex...
  6. V

    Varför tog AW död på indie-scenen?

    Jätteintressant att läsa detta. Framförallt funderingar kring att PbtA-spel skulle vara kantiga och liksom icke-intuitiva som t.ex. @God45 beskriver. Jag började spela rollspel sent i livet, var ca 30 och började direkt som spelledare, då med Dungeon World. Har efter det provat att spelleda mer...
  7. V

    Nekromanti Sim-tänk ? Lego-BRP = ??

    Jag gör lite så. Jag sätter upp ett Exceldokument med alla förmågor och tar fram dropdownlistor som räknar ut procentchanser att klara en situation så att jag snabbt ska kunna skapa rimliga situationer rent mekanistiskt. Givet att mina spelare (och jag) är så nya så har de svårt att själva komma...
  8. V

    Nekromanti Sim-tänk ? Lego-BRP = ??

    Det är bra att höra. :) Min viktigaste läxa av mina få sessioner har varit att det balla händer utanför alla stora politiska intriger och när spelarna interagerar fritt med världen. Det här med att berätta historier ihop utan att fokusera på det stora svepande narrativet har blivit som en drog...
  9. V

    Nekromanti [DC/ Svårighetsgrad] Hur svårt är det att utföra olika handlingar?

    Helt rätt! Har nog stirrat mig blind på speligheten i 4e:s skill challenges för att bygga balla scener och snurrat lite mycket kring det där med "70% chans att lyckas i de flesta färdighetsutmaningar". Slänger man in Inspiration från 5:an (som du nästan föreslår i länkad artikel) så kan det ju...
  10. V

    Nekromanti Sim-tänk ? Lego-BRP = ??

    Fantastiskt 2097! Väldigt intressant läsning. Jag jobbar sandbox-liknande just nu, jag har frön för handling i världen, men givet att mina spelare ofta tänker på helt andra sätt än jag så har det ofta blivit att kasta ut dem med badvattnet. Min lösning på detta har varit "Designad upplevelse på...
  11. V

    Nekromanti [DC/ Svårighetsgrad] Hur svårt är det att utföra olika handlingar?

    "As I rock the microfone" - Boomfunk MC's Fett! Riktigt hjälpsamt för en noob-SL! :) Stort tack för fett trevlig och engagerad hjälp, det uppskattas!
  12. V

    Nekromanti [DC/ Svårighetsgrad] Hur svårt är det att utföra olika handlingar?

    Så om man skulle börja meckla med detta som en "d20-mot färdighetsvärdes"-lista skulle det bli som följande (Baserat på Trudvangs modifikations-lista): Växt- och djurliv - Rutin/Automatiskt (Känna igen en vanligt förekommande växt) - Mycket lätt +5 (Känna igen en växt som är ovanlig för...
  13. V

    Nekromanti [DC/ Svårighetsgrad] Hur svårt är det att utföra olika handlingar?

    Tack för svar Rickard - jag börjar sakta förstå det också. Det verkar meckigt att ge + och - på en massa slag hela tiden. Tack för tipset, ska kolla in Matiné! Roligt sammanträffande att jag satt uppe med Urverks Kutulu på en annan flik också! ;) EDIT: Kollar in nu och det är ju EXAKT det jag...
  14. V

    Nekromanti [DC/ Svårighetsgrad] Hur svårt är det att utföra olika handlingar?

    Precis den här typen av grej är vad jag behöver! :) Tack 2097!
Top