Just senare säsongerna av Game of Thrones var det jag tänkte på först, och det var inte direkt någon uppmuntrande jämförelse. :)
När det gäller linjära media som tv-serier skulle jag nog helt enkelt - surt och subjektivt - kalla det "kasst skrivet" men det kan ju för all del vara andra...
Lustigt - "play to find out" skulle jag tvärtom associera med att köra (mer eller mindre sandboxigt) spel i en "hård" blorbig setting, där den hårda fiktiva "verkligheten" blir en fast punkt att studsa mot och det faktiskt finns något att "find out" - det gör det ju inte i den stil som TS...
När vi spelar Kutulu (och då är jag spelare alltså) har jag för mig att det funkar mer eller mindre så; SL kollar vad alla vill göra och bedömer sen vilken ordning allt händer i. Men då är det ju väldigt rules-light och fritt öht.
Annars minns jag faktiskt inte riktigt. Vi spelade lite...
Det är klart att det är en fråga om preferenser, och jag kan ju se att det blir en annan sak när man t ex bara har ett litet fåtal alternativ att välja på. Något sådant skulle antagligen gå att göra smidigt med större grupper också om man använde kort eller markörer för olika handlingar t ex...
Jättekul. Det är ju tvärtom så att jag vill ha så lite hinder i vägen för rafflande dynamiska strider som möjligt och ett sådant här system (alltså inte JB007 specifikt utan öht alla-deklarerar-först) uppfattar jag som att det skulle bli mer hindrande, iaf om jag spelledde, för att det blir...
Jag vet inte om det är mig det är fel på men för mig - iaf som SL - framstår ett system där först alla deklarerar sina handlingar och sedan alla genomför dem som att det kan bli tungrott, fr a för att man som SL måste komma ihåg vad alla har deklarerat och hur det kan interagera. Jag tror inte...
Jag började med att göra en tidslinje med fyra kolumner för de olika intrigtrådarna (det är bara fyra och inte sju, flera av dem är i kluster). Det hjälpte en del, men det var bara början.
Prislistorna i Lamentations of the Flame Princess tycker jag ser någorlunda rimliga ut. Det är de jag brukat utgå mest från, vägt mot olika listor från t ex GURPS.
WFRP-priser brukar, liksom alla andra Warhammer-siffror, oftast vara uppåt väggarna. (Det blir extra kul när äventyr konverterats...
Sven av vapen är en gammal svensk term som mer eller mindre är synonym med väpnare och ungefär motsvar latinets armiger, vilket också kan användas som mer eller mindre synonymt med man-at-arms. "Sven" är en ganska generisk term som militärt syftar på en ryttare med lägre status än en riddare...
Det beror helt på kontext.
I historiska - dvs senmedeltida - källor är det en precis teknisk term: en man-at-arms / homme d'armes är inte en soldat vilken som helst utan en tungt rustad elitkavallerist, dvs en riddare (men inte nödvändigtvis en dubbad riddare, termen är bredare och syftar på...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.