Det första kan jag väl hålla med om då äventyr eller kampanjer kan styras till att vara på en plats.
Men världsbygge ser jag som en palett att ta ifrån till att göra äventyr och kampanjer i. För äventyr och världsinformation ser jag som två olika produkter med olika syften.
Ett bra världsbygge...
Det hjälper i nästa kampanj som utspelar sig i Baldurs Gate ;-)
Med den inställningen så är ju varken världsbyggen eller äventyr direkt intressant om allt ska hittas på när det kommer in i spel. Blir väldigt svårt att sälja produkter då...
Edit: Sen är det rätt korkat av en designer att ta...
Världsbygge hämmande?
Tycker ofta världsbygge är ett stöd.
Oavsett om jag bara använder 5% av världen i min kampanj ser jag inte de andra 95% som onödig information. De procenten finns kvar för andra kampanjer i världen eller för andra gruppers kampanjer om det är någon publicerad värld...
Aldrig läst Noir men lät kul. Dock så ger det också lite att leva upp till om inte det finns mer bakom en "Kriger Kommissariepistol-4" än några enkla stats om räckvidd, skada, ammo etc. Utan kommer med andra egenskaper som "Överste i kommissariet" eller något. Annars är det en pistol som alla...
Jag har haft en del nytta av AI för min del. Mest har jag använt för att fylla ut text. Att jag själv skriver in kortfattat och lite slarvigt vad jag vill ha och låter AI försköna det. Stolparna som man nedtecknade från spelmötet blir till en berättelse istället. Eller en bard sång om någon...
Tycker det mycket beror på vilka man spelar med och lite mindre på hur det utförts. För har varit med i spelgrupper där det har fungerat bra och där det fungerat dåligt även om tillvägagångssättet var detsamma. Jag uppskattar när det sker saker där inte alla är med. Det blir lite mer komplext...
Bara för det finns utövare av en sport så kan det ändå se urbota dumt ut. Jag har sett detta innan fast då var det utomhus arena och det såg inte alls like dumt ut som i en oktanogal ring.
Skulle man använda denna sport som riktmärke för sitt rollspel skulle nog rustningar bli ogenomträngliga.
Kanske borde tillägga att jag jämför med världar där det används magi för vardagssysslor och demoner o odöda är sånt man får räkna med att stöta på en fredagskväll ute på stan. Jämfört med det så är det låg nivå. Känns mer som Tolkien än Harry Potter. Det är inte så jag menade att det skulle...
Rolig läsning! Jag spelledde Svavelvinter som barn men hade aldrig de andra äventyren så fick aldrig någon direkt föreståelse för konfluxsvitens status. Men fick tillfälle att spela för några år sen. Dock med en spelledare som var väldigt vänlig och höll oss i handen och såg till att inget...
Detta håller jag helt med om och något jag saknar ibland. Eller väldigt ofta när jag spelade 5e....
Skrev ihop en del om startäventyret Lost Mines... då det i grunden helt saknade viljor för SLPs. Försökte hålla mig till grundberättelsen men genom att få till motiv till varför saker och ting är...
Tycker det också beror lite på vilken typ av världsbygge det är frågan om. Jag kan gärna fundera på hur tillbedjan till en fruktbarhetsgud påverkar ett område. Men föga intresserad av att komma fram till att efter X antal offer så ökar skörden med Y. Eller att det krävs X hektar mark för föda en...
Spelar jag en länger kampanj anser jag världsbygge vara en av grundstenarna för det ska lyckas.
För ett kortare äventyr så har jag inte lika stort behov av världsbygge. Det kommer ändå inte att märkas.
Så till en viss del går det få in allt på en sida. Men å andra sidan kanske det kommer saknas info ändå som gör att man får bläddra. Mest beroende på om det finns något som kan påverka miljön som inte är isolerad på just denna sida.
Sen tycker jag att det blir lätt lite statiskt med varelser i...
Jag har inte sett sandlådor som statiska utan att det sker saker även om spelarna inte driver något självmant. Och även om de har egna mål så finns andra i världen som har andra mål och utför sina handlingar.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.