Vi har precis börjat spela Oraklets fyra ögon och jag funderade lite på hur lång tid det egentligen tar ”in game” så att säga.
Det finns ju en politisk utveckling som ligger som bakgrund med krig och elände som är ganska intressant som håller på i ca. 6 månader. Det känns som att man borde bli...
I Kopparhavets hjältar finns en väldigt bra mekanik där olika vapen är bra mot olika rustningar, till exempel är spjut bra mot brynjor, kroksablar är bra mot tyg och yxor är bra mot läder och tyg. Värt att kolla upp. Slåss man med två vapen kan man välja vapen beroende på motståndarens rustning.
Jag är väldigt intresserad i din tankar kring specialattacker och hur man skulle kunna använda Gard annorlunda.
Jag har haft funderingar på att Gard inte återställs direkt efter strid utan man får den tillbaka på samma sätt som Skuld.
Håller med om Hjältarnas väg! Den lyfter verkligen spelet...
Jag har själv kört Hjältarnas tid med två separata grupper i två år nu och vi har ändrat på ganska mycket. Vi kör online med Foundry VTT och jag upptäckte att zonerna fungerade lite dåligt där. Vi bytte till vanliga längdmått som funkar fint. Då är det en del som måste ändras eller läggas till...
Jag har också konverterat till meter och har då använt följa de tabell. Vi har kört med att man kan skjuta upp till det dubbla avståndet, men då spärras slaget två snäpp.
Avståndstabell
Armborst 40 meter
Tungt armborst 60 meter
Pilbåge 60 meter
Krigsbåge 100 meter...
Jag har använt det så några gånger. Till exempel när spelarna har varit ute i vildmarken en vecka i sträck så fick alla slå ett slag för uthållighet. De som misslyckades fick halv Gard tills de hade fått en full natts sömn i en mjuk säng.
Ja, det bygger på samma motor som Hjältarnas tid så det är väldigt likt. Det finns massa regler för sjöfart så ska ni göra det mycket kan jag rekommendera Kopparhavets hjältar. Då kan du bara använda de reglerna utan att konvertera nånting.
Det finns väldigt mycket bra grejer i Kopparhavets hjältar som är enkla att föra över till HT. Vi har tagit de flesta av förmågorna och alla egenskaper som finns på vapnen (i tillägg till några egna). Exploderande skydd när man har hjälm gillade vi också.
Vi kör med Foundry i ena gruppen så det har inte varit nåt problem. Andra gruppen är yngre och vill bara maxa ut färdigheter och de satsar ganska lite på förmågor.
Väldigt intressant! Jag har kört Hjältarnas Tid med två olika grupper i 2 respektive 1 år och vi har också husreglat en hel del. Bra nya förmågor. Jag har själv tagit förmågorna från Kopparhavets hjältar och skrivit om alla förmågor från DoD23 till Hjältarnas tid.
Jag får väl lägga upp ett eget...
Jag och min spelgrupp har startat på Svavelvinter och jag håller på att förbereda Oraklets fyra ögon just nu. Är det någon som har erfarenhet med att använda andra spelare för Shagul och Digeta Longa? Funkar det bra eller är det bäst att köra utan?
Jag har spelat en del med mina barn och deras kompisar och vi startade med Hjältarnas tid. Den minsta var 10 år då och det har funkat jättebra. Enkla regler och rollperson gör man väldigt fort.
När de blir lite större tänkte jag introducera de för Eon.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.