1 Slår initativ en gång för varje sida, men annars vet jag inte.
2 Improvisera utifrån de som du hittar i båda böckerna, där ser du ju ungefär vad som motsvarar vad, det skulle jag göra iaf.
3 Skriv på en post-it eller nåt?
Nu har jag efter mycket om och men lagt upp lite rollspel på tradera om någon hugad samlare är intresserad:
Vid Regnbågens Slut
Snösaga
Vildhjarta
Gemini
Rebellen & Överlevaren
M:UA 1:a utgåvan
/Robban
Jag satte spontant en maxgräns för 7 i någon enda egenskap (inklusive rasbonusen) för nyskapade karaktärer, det känns så här i efterhand som jag gjorde rätt faktiskt.
Jo, att ha 1 i fysik som tjuv är rätt vanskligt med tanke på att fysik används för saker som att klättra.
Man kan jävlas med dvärgen genom att till exempel tvinga dem att gömma sig eller så också. Eller tvinga honom att slå girighetsslag ofta. Får man girighetspoäng på 2 gånger närvaron så tas...
Ok, ja det blir lite mycket det håller jag med om. Det går ju att bestraffa men det ska man kanske inte behöva. Det kanske vore bra med mer begränsningar för nya karaktärer och istället ett snabbare system för att öka i skicklighet?
Ja, runt 15 tärningar låter som mycket. 3 för vapen i form av yxa eller svärd kanske. 1 för stridsvana, 1 för fäktning/yxkämpe. Det är 5, då hade karaktären m.a.o. 10 i Fysik, vilket inte går från början eftersom man måste sätta minst 1 poäng på alla egenskaper. Det skulle gå att sätta 9 i fysik...
Re: Fantasy!: Samling av husregler - magi
När det gäller magi så vill jag ha ett fritt system där spelarna får improvisera en del inom vissa ramar. Jag delar upp magin i sex delar; de fyra elementen samt liv och död. En nyskapad magiker får välja två av dessa och kan sedan kasta besvärjelser...
Jag tänkte behandla fornfyndsvapen på följande sätt: Slår man två tvåor (dubbelettor är alltid misslyckande och dubbelsexor är alltid lyckat) så strular vapnet och måste repareras innan det kan användas igen. Dessutom blir det mer slitet så nästa gång det används strular det på både dubbeltvåor...
Nu när jag vart hemma har jag gluttat lite i regelboken och spelarboken och det mesta är inte så svårt att konvertera. Vissa mutationer kräver lite mer tanke kanske. PSI-mutationer räknas som misslyckade om motståndarens närvaro inte övervinns, ska något annat utföras (som telekinesi eller...
jag tänkte också ändra på KP-systemet då jag inte gillar slump där. Fysik+5 (som i Fantasy!) gillar jag bättre. Extra skada vill jag också ha för de med ett högre värde i Fysik. Säg +1 om man har en Fysik på 5-6, +2 om man har 7-8 och +3 om man har 9 eller 10.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.