Så sant... har ett problem bara... för mycket tid mellan spelsessionerna och alldeles för många idéer =)
Blir liksom inte lika intressant att utveckla allt man kommer på när man inte vet om det kommer att spelas... samma sak med karaktärer... kommer på ca en ny karaktär varje månad som jag...
När vi väl får tummen ur och spelar så brukar det va i ett väl upplyst rum runt ett vanligt bord med så bekväma stolar som möjligt... vi brukar spela ganska länge... sådär 6-12 timmar... beror på hur morgondagens schema ser ut och hur långa äventyr vi har... vi brukar alltid försöka spela klart...
Nu förutsätter jag iofs att en person med två dolkar har mer i förflyttning än en snubbe i en rustning med abs 9... dags att svälja stoltheten och springa kanske?
Dessutom handlade inlägget om sköldar... det där om dolkar var ett exempel.
Spelar DoD 4 själv och där tycker jag att skölden redan är ganska bra utan extra regler... vi spelar med handlingar, så sköld + vapen = 1 extra handling... sedan så har man ju även det att den skyddar mot avståndsvapen i viss mån. Annars gillar jag handlingssystemet skarpt... det lönar sig att...
Är det bara jag som är blind eller finns det inga riktiga regler för denna färdighet i böckerna??
Det står någonting om att man ska kolla i en "tabell nedan" men den enda tabellen jag kan hitta hör till thulerna och deras runor... Någon som vet något mer om var man kan hitta regler eller finns...
Jag tolkar det som att t.ex. en öppen hjälm kan se ut på många olika sätt beroende på var den är tillverkad och vad som gäller just där. De fyller alla samma funktion och har samma absorbening men olika utseenden.
Anledningen till att högalverna inte längre "producerar" barn beror nog mer på brist av intresse än av impotens enligt mig iallafall... de är ju trots allt instängda i sina vita torn och ägnar väl mest dagarna till forskning... eller??
I Krigarens handbok finns ju tabeller över "kritisk skada", det är ju precis vad man får om man blir träffad av ett perfekt slag.
Angående det med att inga skydd gäller vid perfekta slag har jag aldrig hört talas om... verkar lite skumt... skulle väl vara ifall man träffade en blotta, men det...
Re: Musik för tjyven!
Man kan ju försöka att anpassa tal och tonläge till RPen... inte dra en massa ointelligenta skitkommentarer ifall man spelar en superintelligent magiker o.s.v. Det där med kläder och tatueringar och svärdssvingande har jag aldrig riktigt trott på... blir för mycket enligt...
Blir rollpersoner någonsin klara så är det väl efter det att de har dött... Lite mer lättvindigt så är det väl när allt omkring rollpersonen är klart, men man kan inte kalla en person färdig förrän man har en vettig bakgrund och karaktärsbeskrivning.
När min grupp spelar fältslag brukar vi mer eller nmindre jämföra arméer och fältherrarnas strategi/taktik kunskaper och sedan utifrån det avgöra vem som vinner... under tiden slaget håller på får vare spelare ett visst antal möten med fiender. Dessa brukar slås fram med t10... 10=svår fiende...
Den stora frågan: Vilket stridssystem är bäst?
Har spelat lite av varje och det system jag fastnat för är det som presenteras i krigarens handbok för DoD 91, med handlingar o.s.v. Stridssystemet i DoD 6 är jag lite mer tveksam till... ok att krigare ska va bättre än andra yrken på att slåss...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.