Recent content by krank

  1. krank

    Lyssnar SL på spelarnas planering?

    Eftersom jag som spelare inte är där, inte ser vad rollpersonen ser och så vidare tänker jag att jag vill att SL ska finnas där för att, vid behov, synka saker. Det kan också handla om tid – att jag glömmer något som händer vid spelmötet för tre månader sedan betyder ju inte att min rollperson...
  2. krank

    Köpa DVD och BlueRayspelare

    Som av en slump ska jag försöka göra mig av med en lite dryg hyllmeter DVD:er och kanske nån bluray… Kanske borde ge forumiter förstatjing? =)
  3. krank

    WRNU:s filmklubb 2025 v27

    Detta är WRNU's filmklubb för v27 2025 – #649 sedan starten. Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med. Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst. Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni...
  4. krank

    Nittiotalsspel

    Alltså, jag började ju spela rollspel på 90-talet. Och jag gjorde det typ -94 eller -95 eller nåt med Mutant Chronicles (1993). Jag tycker fortfarande att det är ett himla bra bygge. Det går inte att komma undan att spelet lider av splatbook-inflation, eller att det nog inte har så mycket med...
  5. krank

    Nittiotalsspel

    Well, man kan absolut ignorera extrakostnaden de lagt på impro-magin, samt ignorera listorna med färdiga besvärjelser både från magibok och grundbok. Det är inga ofixbara fel på spelet; hade de släppt stora K-kampanjen så håller jag med om att resten av problemen varit rätt små. Utom det här...
  6. krank

    Nittiotalsspel

    Man kan säga mycket om Gemini (1998) men intressant var det. Och då snackar jag inte bara om greppet att låta texten löpa mellan smala och breda spalter… Jag gillar ju än idag konceptet med en-kampanjs-rollspel och det känns som att Geminis backstory lade upp för det även om det tyvärr i...
  7. krank

    Nittiotalsspel

    Fair enough. Det vill jag också.
  8. krank

    Nittiotalsspel

    Jag håller helt med så länge vi huvudsakligen pratar omslag och kanske en del inlage-illustrationer. Däremot fortsätter jag gärna skippa det här med text på mönstrade rutor och bårdgrafik som går in i texten och gör den svårläslig (även om t.ex. Modiphius fortfarande kör den skolan i t.ex...
  9. krank

    Speltimmen v25–28 2025

    Jag såg att jag kunde köpa Horizon: Zero Dawn: Remastered för en hundring, så det gjorde jag. Jag recenserade originalversionen för… fem år sedan (herregud). Jag har egentligen inte så mycket att tillägga. Det blir lite lägre betyg eftersom jag uppenbarligen inte spelat det på fem år trots att...
  10. krank

    Lyssnar SL på spelarnas planering?

    Att lyssna på spelare som planerar, eller väger alternativ mot varandra, är bland det göttigaste jag vet. Det är min fun-time som SL; då jag liksom inte måste jobba utan kan skörda frukterna av allt jobb jag gjort dittills. Allt mitt planerande och allt mitt gestaltande syftar till att få dem...
  11. krank

    Lyssnar SL på spelarnas planering?

    Det här (förutom den sista delen då, obviously).
  12. krank

    WRNU:s filmklubb 2025 v26

    Jag har sett Slingshot. En grupp astronauter åker rymdskepp från jorden till Titan, och de ska göra det genom att gravitations-slingshotta sig kring Jupiter. Resurserna räcker inte för att de ska kunna vara vakna hela tiden, så de går i dvala långa perioder. Drogerna som sätter dem i dvala kan...
  13. krank

    Fällor och Ledtrådar

    Det sagt tycker jag att en fälla snarare är ett mysterium än en ledtråd. Men ja, principen håller. Och givetvis är ett mysterium = en dungeon = ett hex/point crawl, också. "Vilken väg ska vi gå", "hur ska vi desarmera fällan", "vem ska vi lita på", "vem mördade egentligen Lord Astrum" är...
  14. krank

    Fällor och Ledtrådar

    Är Kutulu ett OSR-mysteriespel? Ja, det är det. Tycker jag. Jag har inspirerats mycket av OSR-tankar kring player skill när jag skrivit både Rotsystem och Kutulu, och jag har tjatat väldigt många gånger om att jag tycker att ett mysterium i själva verket är en dungeon. När jag gör mina...
  15. krank

    Riskaversion

    Givet hur låga sannolikheter de flesta system arbetar med, är det inte det minsta underligt att vilja metaplanera bort tärningsslag =)
Back
Top