Recent content by Gerkub

  1. Gerkub

    Ett Nordic Noir-rpg på väg via Mörk Borg-motorn!? Cörk Børd.

    Själv tycker jag det piggar upp med att bli lite exotifierad som skandinav.
  2. Gerkub

    Ett Nordic Noir-rpg på väg via Mörk Borg-motorn!? Cörk Børd.

    Det går om man vet vad man gör. Nä men folk brukar vara ganska kreativa med MÖRK BORG-hacks, har sett allt från Cthulhuutredningar till fiske med det, som verkar funka. Och kan Disco Elysium köra nån sorts DnD-variant så varför inte (även om det inte är en helt optimal jämförelse måhända iom att...
  3. Gerkub

    SÄLJES Spel och böcker säljes

    Jag vill jättegärna ha suldokar’s wake! Hyllar gärna Christian som rollspelsskribent även utan betalning. Tar även The Fall of Delta Green.
  4. Gerkub

    ”Negativ” speldesign

    Precis, det behöver inte nödvändigtvis vara nåt dåligt. Tror som sagt att vara kritisk kan vara en bra trigger till att ens skriva ett spel.
  5. Gerkub

    ”Negativ” speldesign

    Verkligen!!! Tåls att sägas igen.
  6. Gerkub

    ”Negativ” speldesign

    Visst pratade ni om det i ett avsnitt av Nordnordost? Att det var i ”Gula hjälmens powergamingsällskap”, om jag inte minns fel?
  7. Gerkub

    ”Negativ” speldesign

    I spel, eller kanske snarare innan eller under, tänker jag spontant på de gånger de uppstått diskussion eller förvirring kring själva spelet. Typ när man ska spela något derivat av något slag och folk hakar upp sig av olika anledningar. T ex undviker jag gärna att försöka förklara vad ”OSR” är...
  8. Gerkub

    ”Negativ” speldesign

    Med ”negativ” speldesign tänker jag på spelskapande som utgår från negationer, att man vill att spelet eller äventyret *inte* ska vara på ett visst sätt. Att man vill försöka ”lösa” olika upplevda problem med spelandet, att man spelat något som man känner att det här kan göras bättre på något...
  9. Gerkub

    Kort men kärnfullt: konst kontra funktionalitet

    Såg det sen! Tog lite tid att skriva så diskussionen rann iväg utan att jag såg det.
  10. Gerkub

    Kort men kärnfullt: konst kontra funktionalitet

    Ja på ett plan är känslan, eller den emotionella kopplingen som spelet kan ge till en läsare, ett av de viktigaste ”funktionerna” som spelet kan ha. Att man kanske hellre vill spela ett spel som kanske känns lite krångligt men att man av någon anledning får en go’ känsla av det, än något som...
  11. Gerkub

    Standardsaker i spel som ÄR jättekul

    Läser den här och blir påmind om hur kul det är med DUNGEONS. Och bossar!
  12. Gerkub

    Bästa filmaffischer

    Kan inte riktigt förklara varför, men jag skulle vilja ha den här med Harvey Keitels plågade ansikte i närbild.
  13. Gerkub

    Standardsaker i spel som ÄR jättekul

    Så mycket D&D-standardgrejer som är oerhört mysiga. Utrustning ❤️ Vapen ❤️ Tärningar ❤️ Klassiska klasser, som warrior, magic user, ranger, osv. Ibland är vanilj den godaste glassen!
  14. Gerkub

    Vad hette din allra första rollperson?

    Alhambro, en wise bard, medlem i gycklargillet och sällskapet ”Unga skattletare”, med två trollformler/sånger: Balladen om den onda brodern, och Duett med guldet. Den 11e augusti 2019 vilket känns helt sjukt för det känns typ som att jag spelat rollspel hela livet?
Back
Top