Recent content by Delanoir

  1. D

    Nekromanti Drakar tillbaka?

    Ah ok, jag förstår. Jag vill också minnas att jag läste om Pendragon-slaget, men måste ha missat att det var det som förekom i RQ6. Tackar för infon!
  2. D

    Nekromanti Drakar tillbaka?

    En fråga för de mer initierade: vad är det som gör RQ6 till ett så bra spel? En regelbok på 400 sidor är definitivt alldeles för mycket för min smak, men när det talas om att koka ner det till 64 sidor eller så låter det betydligt mer behändigt. Men vad i (kärn)regelrna är det som...
  3. D

    Nekromanti ?Underjorden!, ny kommande modul till Fantasy!

    Låter onekligen som en schysst modul - och framförallt väldigt old school!
  4. D

    Nekromanti Hur definieras weird fantasy?

    Hmm, ok, trodde att termen var mer etablerad och definierad än så. Som en hittepåterm i syfte att sälja genom att vara lite provokativ känns det ju genast mindre intressant. Hade nog föreställt mig något annat, något annorlunda. Visst, som benämning på något som avviker från normen eller förser...
  5. D

    Nekromanti Hur definieras weird fantasy?

    Jag har stött på termen weird fantasy allt oftare och blivit nyfiken och intresserad. Nu vet jag inte om min google fu är tillfälligt ur funktion men jag har svårt att hitta en bra, sammanfattande beskrivning av begreppet (många sökresultat handlar om något HELT annat...) Mörkt, våldsamt och...
  6. D

    Nekromanti Keys till tradspel?

    Tackar för synpunkterna! Intressant läsning - som gammal Svavelvinter-entusiast har jag följt arbetet med nya spelet via Fria Ligans blogg och artiklarna i Fenix. Tycker att det känns väldigt intressant så här långt, och det ska bli spännande att få ta del av slutresultatet. Misstänker att det...
  7. D

    Nekromanti Keys till tradspel?

    Ledsen för senkommet svar men har varit upptagen den sista tiden. Riktigt SÅ klyschigt som i Key of Cliché hade jag väl inte tänkt mig, men det var onekligen en fyndig formulering! :gremwink: Hur som helst, tackar för synpunkterna och tipsen. Jag ska fundera vidare på hur jag ska göra. Det...
  8. D

    Nekromanti Keys till tradspel?

    Har funderat vidare lite på det du skrev om keys anpassade efter gruppen. Tycker som sagt att det är tänkvärt och intressant. Har du något exempel på hur en gruppkey skulle kunna vara utformad, i jämförelse med mer traditionella, individuella keys? Eller kanske tips på något system som använder...
  9. D

    Nekromanti Keys till tradspel?

    Roligt att se att något testat spel på det viset, och fått det att fungera bra! Jag kan förstå att man behöver scenarier som är tämligen öppna för att man ska få till rätt effekt. Kan också se hur det skulle kunna passa in på sociala och/eller politiska fisktanksscenarier, som du skriver – nu är...
  10. D

    Nekromanti Arbetsnamn Arqania: Koncept och regelidéer

    Jäpp, jag har genom åren kommit till insikt med att jag föredrar lite enklare, smidigare och mer regellätta system. Gillar inte när det blir inflation i färdighetssytemen, som det exempelvis blev i gamla Drakar & Demoner i takt med att handböckerna gavs ut. Vad gäller grundegenskaper kontra...
  11. D

    Nekromanti Keys till tradspel?

    Tänkvärt. Har inte riktigt funderat i just de banorna tidigare, men du kan nog ha en poäng här. Jag ska ta och fundera lite på det. Tackar för synpunkten!
  12. D

    Nekromanti Keys till tradspel?

    Tack för tipset! Får se om jag får möjlighet att titta närmare på det vid tillfälle. / Björn
  13. D

    Nekromanti Keys till tradspel?

    Visst kan man bara låta spelarna skriva ner lämpliga drivkrafter och köra det därefter, men jag ser hellre att drivkrafterna är reglerade i själva mekaniken för att inte riskera att det blir som i gamla Drakar & Demoner Expert där livsmålen bara blev något som skrevs ner på rollformuläret utan...
  14. D

    Nekromanti Keys till tradspel?

    Tack för din input. Håller helt med om att motivationer ska locka till användas i spel – det är så jag ser det också. Jag skulle nog inte heller påstå att jag ser mekaniken kring drivkrafterna som en kärnregel i det system som jag håller på att försöka utveckla. Däremot är det en aspekt som jag...
  15. D

    Nekromanti Keys till tradspel?

    Vet inte om ämnet varit uppe på tapeten tidigare men gör ett försök och startar en tråd för att se vad det kan ge. Någon som har erfarenhet av att använda sig av keys i stil med The Shadow of Yesterday inom ramarna för mer konventionellt rollspelande? Alltså hur pass bra det skulle kunna...
Top