Det är ju helt uppenbart att dual-classing är till för att emulera en äventyrare som byter jobb och behöver kämpa sig upp till något slags status igen och när denna utveckling och kamp nås, uppnår en högre insikt och därmed låser upp sin fulla potential. Riktiga hjältar som förtjänar sina...
Wild take. Det står ju tydligt att de fortsatte spela flera spelmöten men att de aldrig fick upp intresset för spelledarens högersväng som inte var vad som man kommit överens om vid spelstart?
Förhoppningsvis är det ju inte folkmord och total murderhoboing som sker genom varje nivå, men även om sådant sker borde det leda till annat. Rollpersonernas framfart bör leda till att saker förändras. Ibland till det objektivt bättre, ibland blir det bara annorlunda.
Nej, i praktiken lägger man ju ofta av innan dess. Men även om man kommer upp i levels så har jag inte hört om så många som skiftar över till Domänspelande. Man fortsätter köra dungeons fast med mer magi och resurser och hirelings typ.
Det är ju okej, men AD&D gör det ju klart att det finns en...
Jag tycker du glömmer:
Refresh-mekanik och en föränderlig karta. Något sätt som gör att dungen förändras och ompopuleras när det behövs och känns rimligt. Nivå 1 ska absolut gå att "klara", men den ska sen inte stå helt öde och tom och låst i tiden bara för att rollpersonerna sedan länge är mer...
Ja.
Mer regler.
Inget.
Den långa versionen:
Om du någon gång får chansen att spela med en DM som aldrig slutade spela AD&D och kan det utantill så ta den chansen. Det är häftigt att se hur Weapon Segments och varierande skada mot olika stora mål och sånt faktiskt funkar i verkligheten när man...
Jag formulerade mig nog lite klumpigt. Spelardrivet spel är viktigt (exakt definition av spelardrivet varierar). Men Spelardriven planering av spelmöten är inte särskilt intressant att ha med som en primär ingrediens i WM-begreppet för mig.
Jag tror det framförallt är ett namn på en samling råd och procedurer hur man medvetet kan få en sådan kampanj att fungera bra.
Sen har jag sett lite som handlar om att West Marches helt ska vara spelarplanerat, dvs att spel sker när rätt antal spelare finns tillgängliga och de har redan innan...
Givetvis borde valfri 90-tals version av DoD finnas med på listan. Då får man med både den svenska delen och BRP-giganten.
Sen skulle jag nog lägga till ett solospel, antagligen TYOV.
Enligt vilket "största" då? Och enligt vem då?
På första plats sätter jag tvåan, och på andra plats ettan, men på fjärde och femte plats sätter jag den andra tvåan och den andra ettan och sen på tredje plats sätter jag trean.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.