Nekromanti [Midgård-spelande] Vad gör man?

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
The one ring är ett bra spel med bra känsla. I spelet finns också, tycker jag, ett ganska ok svar på "vad gör man". Kanske inte lika tydligt som i MG, men ändå.
1. Det finns ett förslag på metaplot, om det mörker som håller på att åter krypa fram ur sina gömmor i Mörkmården.
2. Regler för resor, den medföljande kartan och det medföljande intro-äventyret skriker att här reser man - långt och vida, och råkar ut för saker på vägen.
3. Det goda mot det onda. Det är ingen tvekan om att man är de goda, i en värld där mörker och ondska lurar. Detta syns i regler för corruption mm.
Sedan gör regler för långa kampanjer över flera år och för fellowships också en tydlign vink.

Sedan är det ett snyggt spel med mycket känsla. Dock kanske med lite för mycket regler i form av specialsystem för min smak.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Hakanlo said:
I spelet finns också, tycker jag, ett ganska ok svar på "vad gör man".
Jag tyckte kanske inte att det var så klart, och då var det extra förödande var det sunkiga introduktionsäventyret. Men för mig blev alla "?" till "!" när jag läste Tales ... Som Börnmo säger, inte perfekt, men bra potential om man orkar pilla lite med det.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
bozar said:
Var rätt kul men MERP är kanske lite för dödligt för att vara anpassat till episka tolkien-storys, hoben blir omedelbart dödad då han konfronterade mannen i huset.
Med risk för att upprepa mig från andra trådar tyckar jag det låter rimligt. Tycker också att MERP/RM skalas ganska bra om man bill köra episka äentyr i 1:a åldern.

För att få fram Midgårdskänsla har jag två tips:
1) Håll kampanjen på ungefär samma ställe och ha platser och personer som spelarna blir bekanta med och återkommer till.
2) Plantera händelser och föremål som har en historia som går tillbaks till lättidentiefierade händelser/personer i Midgårds. Det kan vara en Dolk från tiden när Arnor splittrades, En Dvärgyxa från Moria (Slutet på andra åldern) eller ett smycke från Hollin. Inga märkvärdiga saker egentligen men spelare verka knyta an väldigt bra till sånt.

//EvilSpook
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Det slog mig att jag faktiskt har upplevt ganska Tolkienska äventyr - i Mouse Guard!"

Jag läste Mouse Guard och blev förbryllad av Players Turn och den biten och lade ifrån mig boken. Vad gör MG så Tolkieneskt, för oss osm inte vet något om MG, eller tolkieneskiskhet?


Storuggla, mer ändelser
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Var tvungen att bli medlem efter att ha lurkat ett tag för att skriva det här. Hrm...

Steg 1: Ge en av dina spelare, helst en alv eller en trollkarl men vem som helst funkar, chansen att säga följande:

"And now at last it comes. You will give me the Ring freely! In place of the Dark Lord you will set up a Queen. And I shall not be dark, but beautiful and terrible as the Morning and the Night! Fair as the Sea and the Sun and the Snow upon the Mountain! Dreadful as the Storm and the Lightning! Stronger than the foundations of the earth. All shall love me and despair!"

Steg 2: Låt den nya ringbäraren punka över Sauron med ringens makt.

Steg 3: Låt ringbäraren få alla de andra spelarna att ångra sig bittert.

Steg 4: Se på medan de andra spelarna leder en allians av människor, alver och dvärgar (kanske till och med orcher) mot mörkrets nya herre, deras gammle kompis.

Steg 5: Allt börjar om från början...
 
Top