Oldtimer
Slava Ukraini!
Re: Erfarenhetspoäng = rollgestaltarnas blindtarm
Woaw! Ännu en som inte har glömt något han någonsin lärt sig i hela hans liv! Ni måste vara superhjältar hela bunten! Otrooooligt!!!
Alltså, jag kan inte hålla allt jag lärt mig vid liv, ens om jag skulle försöka. Det är helt enkelt för mycket information. Jag prioriterar därför (omedvetet) och förbättrar det jag sysselsätter mig med, varpå resten försvinner. Det låter verkligen toppen att aldrig försämra något.
Om du skall hålla på och släpa fram krav på att systemet skall efterlikna mänsklig inlärning och erfarenhet, kan du väl försöka att tro på verkligheten.
Det försvinner absolut inget ur mänskliga hjärnor. De fungerar helt enkelt inte på det viset. De är inga datorhårddiskar som får slut på utrymme. Naturligtvis försämras färdigheter något om man inte använder dem på flera decennier, men de finns där och kommer tillbaka förbluffande snabbt om man börjar använda dem igen. Den mängd information en mänsklig hjärna kan lagra är praktiskt sett obegränsad.
Så fungerar det i verkligheten. Man lär sig hela tiden mer och mer. Varför skulle det då inte fungera så i ett spel?
/Mikael
Woaw! Ännu en som inte har glömt något han någonsin lärt sig i hela hans liv! Ni måste vara superhjältar hela bunten! Otrooooligt!!!
Alltså, jag kan inte hålla allt jag lärt mig vid liv, ens om jag skulle försöka. Det är helt enkelt för mycket information. Jag prioriterar därför (omedvetet) och förbättrar det jag sysselsätter mig med, varpå resten försvinner. Det låter verkligen toppen att aldrig försämra något.
Om du skall hålla på och släpa fram krav på att systemet skall efterlikna mänsklig inlärning och erfarenhet, kan du väl försöka att tro på verkligheten.
Det försvinner absolut inget ur mänskliga hjärnor. De fungerar helt enkelt inte på det viset. De är inga datorhårddiskar som får slut på utrymme. Naturligtvis försämras färdigheter något om man inte använder dem på flera decennier, men de finns där och kommer tillbaka förbluffande snabbt om man börjar använda dem igen. Den mängd information en mänsklig hjärna kan lagra är praktiskt sett obegränsad.
Så fungerar det i verkligheten. Man lär sig hela tiden mer och mer. Varför skulle det då inte fungera så i ett spel?
/Mikael