ceruleanfive
Bläckfisk
Från tråden om OSR:
För mig håller det inte att säga att spel som Fiasco, Brindlewood Bay, eller Tacklebox egentligen bara är 80-tals-D&D utan innovation. Men även mindre extrema avvikelser tycker jag kvalificerar in på nyskapande, exempelvis Apocalypse Worlds moves, Blades in the Darks flashbacks, Into the Odds avsaknad av to hit rolls, och så vidare.
Vilka är egentligen de största/bästa/intressantaste innovationerna inom rollspel sedan gammel-D&D?
Det här höll jag inte alls med om, men kände att det lätt kunde spåra ur. Så jag gjorde en ny tråd!Det är dryga 50 år sedan första Dungeons&Dragons kom ut. I början kom det naturligtvis många spel med nya idéer - inte så konstigt när genren var ny och det mesta inte hade gjorts ännu.
Men de senaste 40 åren vet jag inte om det egentligen kommit så mycket helt nytt i rollspelsvärlden. En del gamla innovationer har blivit lite mer polerade, och en del nischade idéer har blivit mer mainstream. Regelböckerna har blivit tjockare för vart år som gått, men på det stora hela har det inte kommit mycket nyskapande efter 80-talet.
För mig håller det inte att säga att spel som Fiasco, Brindlewood Bay, eller Tacklebox egentligen bara är 80-tals-D&D utan innovation. Men även mindre extrema avvikelser tycker jag kvalificerar in på nyskapande, exempelvis Apocalypse Worlds moves, Blades in the Darks flashbacks, Into the Odds avsaknad av to hit rolls, och så vidare.
Vilka är egentligen de största/bästa/intressantaste innovationerna inom rollspel sedan gammel-D&D?
Last edited: