Man Mountainman
Spanska flugan
Känner igen mig mycket i startinlägget. Jag blir snabbt otålig när jag inte själv står i centrum, jag har ett visst kontrollbehov och vill gärna styra och ställa och få igenom mina egna planer och strategier.
Är det regler, så tycker jag om en sådan spelare. Då slipper jag känna att jag har stenkolll och kan lämna över det ansvaret på spelaren.Nej så funkar inte alls regeln för att använda skjutvapen i närstrid och nej orcherna kan inte alls träffa min karaktär för hen får +2 i skydd för hen står bakom en halvöppen dörr och nej olle skulle ju ha agerat före draken enligt den här intiativregeln osv osv
Det här är som Rickard nämner något som kan vara ganska skönt vid spelbordet. Problemet är när det blir en diskussion/gräl om reglerna istället för att det ses som en tillgång. Min upplevelse är att med en ödmjuk spelledare och en schyst spelare som är kunnig om reglerna flyter det på smärtfritt vid spelbordet och hjälper spelgruppen framåt.Jag kan nog många gånger bli den där backseat driver snubben.
Jag är väl så sl-skadad så jag många gånger går in och rättar rådande sl när jag anser att hen gör fel.
Nej så funkar inte alls regeln för att använda skjutvapen i närstrid och nej orcherna kan inte alls träffa min karaktär för hen får +2 i skydd för hen står bakom en halvöppen dörr och nej olle skulle ju ha agerat före draken enligt den här intiativregeln osv osv
Vad är ”play to lose”?Jag är dålig på "play to lose", antagligen eftersom jag är så misslyckad i verkligheten att jag inte riktigt orkar återupprepa det i rollspel.
Spela på ett sätt där man inte försöker lyckas, utan snarare omfamnar rollpersonens sårbarhet och kanske till och med driver den mot tragedi.Vad är ”play to lose”?
Jag gissar att det kanske kan störa en del andra spelare dock. ”Du borde få ett avdrag för numerärt underläge nu, eller hur SL?”Det här är som Rickard nämner något som kan vara ganska skönt vid spelbordet. Problemet är när det blir en diskussion/gräl om reglerna istället för att det ses som en tillgång. Min upplevelse är att med en ödmjuk spelledare och en schyst spelare som är kunnig om reglerna flyter det på smärtfritt vid spelbordet och hjälper spelgruppen framåt.
Jag gissar att det kanske kan störa en del andra spelare dock. ”Du borde få ett avdrag för numerärt underläge nu, eller hur SL?”
Glömde du inte att God45 är vänsterhänt, och därför slår hälften så hårt med hans enda kvarvarande pyttesvaga hand?Den här personen förtjänar samma förakt som folk som påminner läraren om att klassen inte fått läxor!
Det blir ju ett lätt val när man måste prioritera vem man ska hjälpa i en kris framåt i alla fall…
Ja, den där maskerade rollspelaren är en riktig fara för hobbyn! Vem kan det vara? Som tur är har jag aldrig setts i samma rum som honom, så jag har sluppit… men helt mystiskt skedde det i det förra spelmötet jag var med i!Den här personen förtjänar samma förakt som folk som påminner läraren om att klassen inte fått läxor!
Det blir ju ett lätt val när man måste prioritera vem man ska hjälpa i en kris framåt i alla fall…
OSR-dygd ju!Jag är lite av en pacifist, och tenderar att söka en fredlig lösning även i spel med mycket strid inbakad i konceptet. Om spelet tillåter skippar jag ofta stridsfärdigheter helt och hållet.
Jag oroar mig ibland på att det skär sig med andra spelare i i one-shots, som kanske ville lösa problemen våldsamt och använda sina krigarkaraktärers förmågor.
Och om en medspelares rollperson typ hamnar i en hedersduell kommer min rollperson oftast mest heja på i bakgrunden, snarare än att tex försöka fuska och också puckla på duellmotståndaren.
Out of character också…En sak som jag märkt är att jag i karaktär drar ordvitsar.
Fast här är det väl mest en fråga om samarbete med spelledaren. En bra spelledare ska inte straffa karaktären för att den spelas som den är. Sure, saker kan gå dåligt, men rimligt dåligt, och med något slags "fail forward" (Kan vi hitta ett svenskt begrepp för det? "Ramla framåt?").Spela på ett sätt där man inte försöker lyckas, utan snarare omfamnar rollpersonens sårbarhet och kanske till och med driver den mot tragedi.
"Framfall"...?Fast här är det väl mest en fråga om samarbete med spelledaren. En bra spelledare ska inte straffa karaktären för att den spelas som den är. Sure, saker kan gå dåligt, men rimligt dåligt, och med något slags "fail forward" (Kan vi hitta ett svenskt begrepp för det? "Ramla framåt?").
Jag tänker mer på scenarion där tragedi är den förväntade utkomsten, ofta i spel där sådant som rollpersonens prestation inte står i fokus. Den miljö där jag mest hör om det är i lajvsammanhang, där det ju också görs nödvändigt av att ingen är "huvudperson" och alla bör spela med en öppenhet för att det ska gå dåligt för just dem. Spelstilen där man framför allt driver mot en snygg dödsscen.Fast här är det väl mest en fråga om samarbete med spelledaren. En bra spelledare ska inte straffa karaktären för att den spelas som den är. Sure, saker kan gå dåligt, men rimligt dåligt, och med något slags "fail forward" (Kan vi hitta ett svenskt begrepp för det? "Ramla framåt?").