Grändverk, en megautredning

En sak som kommer gå bort är ju Börd , som blir något förlegad i modern miljö. Men ersättas mot vad? Funderade på något slags Clout, men det blir ju alltför nära Anseende?
Nu funderar jag snarare på att ersätta Börd med Privilegier. Det blir väl ett slags modern börd och kan ha rätt spridda innebörder?
 
Nu funderar jag snarare på att ersätta Börd med Privilegier. Det blir väl ett slags modern börd och kan ha rätt spridda innebörder?

Tänker att det är en betydligt mer svårtkvantifierad "egenskap" än börd. Vad skulle olika nivåer innebära tänker du?
 
Tänker att det är en betydligt mer svårtkvantifierad "egenskap" än börd. Vad skulle olika nivåer innebära tänker du?
Hm, kanske är vagt ja. Jag har nog mest tänkt utifrån ett klassperspektiv (men hade ju kunnat innefatta andra grupperingar).

Är nog tydligare att göra som @JohanL föreslår och låta det heta Klass!
 
Hm, kanske är vagt ja. Jag har nog mest tänkt utifrån ett klassperspektiv (men hade ju kunnat innefatta andra grupperingar).

Är nog tydligare att göra som @JohanL föreslår och låta det heta Klass!
En kul sak med klass som Bookhounds of London gör är att i ett klassamhälle är det svårt att få något ut dem som står under dig också. Det spelet har separata färdigheter för att kunna umgås i och få info ur klasser som inte är din egen.
 
En kul sak med klass som Bookhounds of London gör är att i ett klassamhälle är det svårt att få något ut dem som står under dig också. Det spelet har separata färdigheter för att kunna umgås i och få info ur klasser som inte är din egen.
Ooo, fiffigt. "Varför skulle jag prata med dig, Mr. Fancy Pants?".
 
Hm, kanske är vagt ja. Jag har nog mest tänkt utifrån ett klassperspektiv (men hade ju kunnat innefatta andra grupperingar).

Är nog tydligare att göra som @JohanL föreslår och låta det heta Klass!
Överlag tänker jag mig att de passiva egenskaperna absolut motsvarar olika typer av kapital, och att man bör justera dem så att de matchar den tid man spelar i.

Skulle jag köra i idag så… är jag lite osäker på vilka jag skulle välja, men klass skulle absolut vara en, och någon form av influens/clout/annat som motsvarar liksom internet-inflytande och sånt. Även om det väl tekniskt sett kan vara "anseende" så skulle jag vilja ha ett mer tidstypiskt namn tror jag. Övertala är väl den jag skulle låta vara; Kredit kanske skulle bli Resurser eftersom vi inte riktigt lever i samma sorts kreditsamhälle längre. Eller ja, i USA gör de väl det i och för sig, förutom att det numera är alla och inte bara den Kutulska överklassen som köper allt på kredit.
 
Överlag tänker jag mig att de passiva egenskaperna absolut motsvarar olika typer av kapital, och att man bör justera dem så att de matchar den tid man spelar i.

Skulle jag köra i idag så… är jag lite osäker på vilka jag skulle välja, men klass skulle absolut vara en, och någon form av influens/clout/annat som motsvarar liksom internet-inflytande och sånt. Även om det väl tekniskt sett kan vara "anseende" så skulle jag vilja ha ett mer tidstypiskt namn tror jag. Övertala är väl den jag skulle låta vara; Kredit kanske skulle bli Resurser eftersom vi inte riktigt lever i samma sorts kreditsamhälle längre. Eller ja, i USA gör de väl det i och för sig, förutom att det numera är alla och inte bara den Kutulska överklassen som köper allt på kredit.
"Om en rollperson har 2 eller mer i värdet Cash Flow så släpps hen in utan att ifrågasättas"
 
(Kutulu "löser" det här med att rikingar och kotlettfrillor har svårt att få sin vilja fram på punkfesten i Forsa med att helt enkelt säga att olika SLP:er blir impade av olika saker… Så visst, du har farsan i Scanias styrelse och morsan som är riksdagsledamot och du vet vilken gaffel som är salladsgaffeln och du vet hur man ser skillnad på en Dressmannkostym och en riktig… Men ingen här bryr sig)
 
I det läget är knappast klassamhället like starkt som brittiskt trettiotal. Men ”klass” blir ändå användbart som markör.
Absolut, klass har ju kommit att problematiseras och inbegriper mer än tillgångar och yrkesstatus. Tänkar att det dels får diskuteras i det kapitlet ("Vad är klass?"), men också att det kan finnas fördelar med att det är lite småluddigt, upp till spelgruppen att diskutera.
 
Ooo, fiffigt. "Varför skulle jag prata med dig, Mr. Fancy Pants?".

Jag tänker att det här är en av anledningarna till att det inte är så enkelt att ha motsvarande egenskap i ett spel som utspelar sig i ett nutida västerländskt samhälle. De flesta tillhör någon form av oklar medelklass, klasstillhörighet som tillträde till information eller platser är rimligtvis enbart relevant ute i kanterna på skalan, och till skillnad från "börd"-konceptet behöver det inte nödvändigtvis vara något positivt att ha ett högt värde i alla situationer. Men det kanske går att lösa regeltekniskt.
 
Jag tänker att det här är en av anledningarna till att det inte är så enkelt att ha motsvarande egenskap i ett spel som utspelar sig i ett nutida västerländskt samhälle. De flesta tillhör någon form av oklar medelklass, klasstillhörighet som tillträde till information eller platser är rimligtvis enbart relevant ute i kanterna på skalan, och till skillnad från "börd"-konceptet behöver det inte nödvändigtvis vara något positivt att ha ett högt värde i alla situationer. Men det kanske går att lösa regeltekniskt.
Bara en sådan sak som att man antagligen förstår vad den andre faktiskt säger, något som inte alls är lika uppenbart med tung Cockney för 100 år sedan.
 
Jag tänker att det här är en av anledningarna till att det inte är så enkelt att ha motsvarande egenskap i ett spel som utspelar sig i ett nutida västerländskt samhälle. De flesta tillhör någon form av oklar medelklass, klasstillhörighet som tillträde till information eller platser är rimligtvis enbart relevant ute i kanterna på skalan, och till skillnad från "börd"-konceptet behöver det inte nödvändigtvis vara något positivt att ha ett högt värde i alla situationer. Men det kanske går att lösa regeltekniskt.
Klassbegreppet är ju inte utspelat, men absolut så har det nya uttryck i vår tid. Därmed sagt så håller med om att det inte är lika tydligt som Börd och hade därmed fått formuleras på ett funktionellt sätt i regeltexten (eller ersättas med något annat begrepp - är inte gift med Klass, men vill att det ska vara något som känns besläktat med Börd och som inte bara upprepar Anseende).
 
Ytterligare en svårighet i jämförelse med Kutulu är ju att börd och kredit går att separera på ett vettigt sätt, medan klass och kredit eller vad det ska heta inte riktigt går att göra det på samma sätt här.

"Kulturellt kapital" kanske?
 
Ytterligare en svårighet i jämförelse med Kutulu är ju att börd och kredit går att separera på ett vettigt sätt, medan klass och kredit eller vad det ska heta inte riktigt går att göra det på samma sätt här.

"Kulturellt kapital" kanske?
Ja, eller Socialt kapital? Det tangerar ju Anseende, men man kan ju ha högt Socialt kapital (Framgångsrik vit man) men lågt Anseende (lex Elon Musk).

edit: är lite tillbaka i Privilegier som färdighet, är ju lite det vi pratat om, och är därtill ett ord med modern "oumph". Men ja, det är också rätt spretigt, har inte samma vertikala tydlighet...
 
Last edited:
En tanke: Jag tycker inte de måste vara lika många som i grund-Kutulu. Jag skulle nog vara helt OK själv med att ha färre, och bara justera poängmängden därefter. Kanske finns det inte lika många dimensioner i sociala fördelar år 2025?

Överlag ska man ju minnas att de passiva färdigheterna huvudsakligen är nycklar till (sociala) lås. Vilken sorts sociala lås finns 2025, och vilken sorts nycklar passar i dem?
 
En tanke: Jag tycker inte de måste vara lika många som i grund-Kutulu. Jag skulle nog vara helt OK själv med att ha färre, och bara justera poängmängden därefter. Kanske finns det inte lika många dimensioner i sociala fördelar år 2025?

Överlag ska man ju minnas att de passiva färdigheterna huvudsakligen är nycklar till (sociala) lås. Vilken sorts sociala lås finns 2025, och vilken sorts nycklar passar i dem?
Har lekt med den tanken. Det jag gillar med just kombon Börd/Anseende är dimensionen som uppstår mellan dem (adligt asshole), så hade velat ha något motsvarande (finns för all del en sån dimension mellan Anseende/Kredit, Börd/Kredit osv också).

Man hade ju kunnat kapa kredit helt och ersätta Börd med Klass/Privilegier/Socialt kapital/et.al. Låta det värdet också innefatta den "nyckel" som kredit utgör.
 
Last edited:
Back
Top