Sälja in rollspel till högstadiebarn - Hur göra?

Sigstus

Veteran
Joined
17 Oct 2025
Messages
3
Hej hej!

Jag ska om en dryg vecka delta på en mentorstid för en högskoleklass och ska då försöka förklara konceptet rollspel för dem och därtill även få dem taggade på att välja det som en aktivitet inför jullovet.

Någon som har några tips på hur man på max runt 5 minuter får en grupp 13-15 åringar att bli taggade på att prova rollspel?

Edit: Tack för mycket bra input! Kanske uppdaterar om en vecka med hur det gått!
 
Last edited:
Jag har gjort detta här och var. Ta med dig lite rollspelstärningar, beskriv spelar- och spelledarrollen och sen från ingenstans sätt en scen: "DU [peka på någon i klassrummet] ser ett rådjurskid som ligger i skogsgläntan, blod verkar rinna från det högra frambenet. Lite åt sidan ser du en jättespindel som hungrigt närmar sig kidet - vad gör du?" och dumpa en t20 på skolbänken. Brukar bli en stunds pinsamhet, men efter att hen svarat och du kör nästa fråga brukar hela klassrummet vara engagerat.

En annan sak: säg inte åt dem att "i rollspel kan man göra vad man vill!", för 1) så stämmer det inte och 2) så ger det ohemula förväntingar som kommer behöva infrias av en eventuell framtida spelledare.
 
Last edited:
Jag har gjort detta här och var. Ta med dig lite rollspelstärningar, beskriv spelar- och spelledarrollen och sen från ingenstans sätt en scen: "DU [peka på någon i klassrummet] ser ett rådjurskid som ligger i skogsgläntan, blod verkar rinna från det högra frambenet. Lite åt sidan ser du en jättespindel som hungrigt närmar sig kidet - vad gör du?" och dumpa en t20 på skolbänken. Brukar bli en stunds pinsamhet, men efter att hen svarat och du kör nästa fråga brukar hela klassrummet vara engagerat.

En annan sak: säg inte åt dem att "i rollspel kan man göra vad man vill!", för 1) så stämmer det inte och 2) så ger det ohemula förväntingar som kommer behöva infrias av en eventuell framtida spelledare.
"Du ser en sköldpadda som ligger på rygg.."
 
När jag var i skola en stund i våras så spelade en av resurspersonerna Drakar och Demoner med "de som ville" en timme varje fredag. Det ökade intresset för hobbyn, till den grad att några började köpa typ ensama vargen böcker, men de fick inte ihop nån spelgrupp.
 
Så en hel klass samtidigt?

Kör en "choose your own adventure" story för dem.

Beskriv en situation som Riddar Rohan (Eller varför inte Riddar Britta? Försök undvika ett namn som någon i klassen har dock) hamnat i och fråga om någon har en idé om vad han ska göra här näst. Ta första bästa förslag. Kör vidare så, se till att alltid välja olika elever som får svara. Kanske peka ut nån som ser ut att vilja svara men inte räckte up handen om det alltid är samma två-tre elever som svarar.

När ni kör igenom en fyra-fem instanser, bryt spelet och övergå till att koppla det till spelbordet. Att alla har sin egen karkatär istället för att samsas om en. Att man tillsammans som äventyrargäng försöker lösa problem och rädda folk.

Pusha hjälteeposet. Komplexiteten och moraliska gråzoner kan de lära sig om senare på egen hand.

Presentera ett par rollspel kanske? Drakar och Demoner och kanske något scifi rollspel.
 
Har precis som ovannämnda när jag introducerat personer (oavsett ålder, från typ 8 till 55 är väl det jag testat detta med) till det kört någon som tar 10 minuter med cliffhanger i slutet (ofta med inspiration från Quartershots som är en bra källa till korta men spännande scenarion) och haft med tärningar eller bara bett dom ta upp en diceroller på mobilen. Efter brukar jag poängtera att nu har de spelat rollspel, att tänka att man redan har gjort det minskar tröskeln för att testa igen. Brukar även försöka få med mångfalden i spel och spelstilar, bara för man inte gillar att spela Fifa eller Call of duty betyder det inte att datorspel inte är något för en. Tror ärligt talat att det nästan finns ett rollspel för alla därute.
 
De flesta kids idag har spelat mycket datorspel så det är naturligt för dem att göra en "gubbe" och styra den. Skippa all introduktion och börja med att de håller på att fira sig ner i en grotta eller något sådant.
Ett stort misstag jag har gjort är att slänga fram miniatyrer, då tappar alla genast inlevelsen och det blir fia-med-knuff av alltihop.
 
Berätta att testo-halterna spikar när det blir strid!

Hört/läst att ungdomar är väldigt intresserade av det.
 
Mina elever blev en gång nyfiken på vad jag håller på med på fritiden, så jag sa att jag spelar rollspel från och till. De blev då nyfikna på vad det innebär så jag sa typ "Tänk dig att du står inför ett stort troll i en mörk skog, än har trollet inte sett dig. Vad gör du?" och det räckte för att tonåringarna skulle fatta grejen och även med viss glädje besvara frågan.

Håll det enkelt och gå direkt på aktiviteten. Om möjligt låt dem pyssla med en situation i mindre grupper och låt sedan dem som vill berätta hur de löste utmaningen! Vill du ha roller skriv då något enkelt om vilka som finns där och vilka föremål de har, sen kommer nog ungarna ganska snabbt börja diskutera sinsemellan hur de kan tackla situationen.

Ungar är snabba på att ta sig ann saker, så länge det är rakt, kortfattat och ger en tydlig riktning som gör det meningsfullt. Det är min upplevelse generellt i vilket fall.
 
Och en till sak! Tonåringar älskar fortfarande lekar, de är fortfarande stora barn. Så sälj in det som en tävling eller lek så kommer de nappa. Även de coola kidzen är fortfarande barn i hjärta och själ.
 
Ta med, om du kan, så många olika typer och genrer av spel för att visa upp. Nämn inte d&d för det får dom höra om ändå 😁
 
Back
Top