OSR = fällor

Nu måste ju inte nödvändigtvis alla dungeons vara tusenåriga gamla ouptäcka grejer (även om de också har sin plats). Det är ju fullt möjligt att ett gravkomplex bara är övergivet sen några månader/år.

Men om vi pratar om gamla hålor skulle jag vilja se fler fällor som bygger på trasiga fällor som går fel. Typ, en golvplatta hade en avtryckarmekanism under sig som skulle ha avfyrat ett armborst från ett hål i väggen. När rollpersonen kliver på plattan hörs ett "SPROING" från väggen där det sönderrostade armborstet sliter sönder sig självt utan att åstadkomma något. Men det leder också till att den sönderrostade avtryckarmekanismen faller sönder och mosas, och hela golvplattan försvinner ner i utrymmet under golvet med rollpersonen som en improviserad fallucka.
 
Nu måste ju inte nödvändigtvis alla dungeons vara tusenåriga gamla ouptäcka grejer (även om de också har sin plats). Det är ju fullt möjligt att ett gravkomplex bara är övergivet sen några månader/år.

Ett vättegäng som riggat en fälla utanför en dörr, så att de kan sova lite tryggare innanför. Sådana gäng kan besöka även tusenåriga övergivna katakomber och förnya fällbeståndet.
 
Ett vättegäng som riggat en fälla utanför en dörr, så att de kan sova lite tryggare innanför. Sådana gäng kan besöka även tusenåriga övergivna katakomber och förnya fällbeståndet.
Jag tror helt enkelt att varken jag eller mina spelare har ett behov av en dunges realism och internlogik. Har aldrig varit med om att någon av oss ifrågasätter rimligheten i att den Den Vandöda Magikern inte har en toalett i sitt torn.
 
Last edited:
Men, det är alltid värt att gå tillbaks till källorna. I originalet (och ialf modvay och mentzer som jag minns det) så triggas fällor en tredjedel av gångerna någon rör sig vid dem. Det finns inget här som säger varför, är det för att en grupp individer inte trampade på precis rätt stenplatta? Eller för att mekaniken som fällan baseras på är gammal och inte alls lika fräscht oljad som när det begav sig? Eller att karaktärerns skyddhelgon ser dem när de går förbi?

För mig är en av storheterna med OD&D, B/X, osv, just att det finns den här grumligheten. OSR-peta-statyn-i-ögon-teknologstudentkille-stämningen har fått det att istället handla om "aha, men om fällan spänns med tre rep och en tyng på 50 kilo,då borde ju enligt mina beräkningar....." spelandet.

Sen måste VILJA bli underhållen och drabbas av saker. Att ständigt förhålla sig skeptiskt till saker är inte bra för humöret.
 
Last edited:
Jag tror helt enkelt att varken jag eller mina spelare har ett behov av en dunges realism och internlogik. Har aldrig varit med om att någon av oss ifrågasätter rimligheten i att den Den Vandöda Magikern inte har en toalett i sitt torn.
Alltså, om han är vandöd är det väl begripligt? Även om det optimala vore om man kunde hitta var han renoverat den gamla toaletten som han inte längre behöver.
 
Alltså, om han är vandöd är det väl begripligt? Även om det optimala vore om man kunde hitta var han renoverat den gamla toaletten som han inte längre behöver.
Grott-latriner där skatten är gömd i en avträdeshög betäckt av brunmögel är en klassiker:

 
Att en ondskefull magiker bygger sadistiska fällor i sitt slott tycker jag inte känns det minsta orimligt. Rika och mäktiga män gör sjuka grejor bara för att de kan, inte för att det är logiskt, vilket man gång efter annan tyvärr kan läsa om i den verkliga världens nyheter. Det finns människor som går igång på kreativa sätt att skapa lidande, och en nekromantiker har en rik palett att nyttja för sånt.
 
Back
Top