Kräkskanalen

verlandes.

rollspelskollektivet
Joined
14 Mar 2017
Messages
890
Detta kanske redan finns, men det behövs ett outlet där vi bara spyr på saker i hobbyn utan att det behövs ifrågasättas varför. Vare sig det är mekaniker, förfaranden eller designval: vad stör ni er på?

Två saker jag kommer på:
  • Formgivning som ska likna gamla gulnade pappersark. Blä. Svårt att skriva ut och känns vagt töntigt.
  • Tärningssannolikhet. Inspirerad av en pågående tråd, men detta är en grej som kan få pågå utan min vetskap, orkar/kan inte dividera om det och är inte varför jag spelar rollspel.
Kräks på gott folk!
 
  • Rollspelsdesign är till 90% byggt kring belöningssystem. Sjukt tråkigt. Antingen är det tärningsslag (att lyckas är en belöningsform) eller XP.
  • OSR-spel ska vara fula för rollspel var fula på 70-talet.
  • Bristen på användning av teknologi. Hade velat se mer kring detta; tablets för hexcrawl, pdf:er som ständigt uppdateras (animeringar), MMORPGs i bordsspel, lappskickande via messenger, etc.
 
Två saker framför allt som jag kräks lite på;

Dels folk som måste klaga och kräkas på saker (jag vet, ironin och dubbelmoralen är stark!),

dels folk som insisterar på att det måste finnas en USP (Unique Selling Point) med rollspel.

Sure, en USP kan hjälpa att sälja. Men det är fan helt okej att bara göra ett rollspel som det redan finns dussintals av. Och gillar jag stuken i dit spel lite mer än stuken i ett annat spel kommer jag köpa dit spel istället för det andra. Kanske även om jag redan äger det andra.

(Fast ni vet... kanske inte räkna med att sälja särskilt många ex i det fallet. Men ibland är målet inte nödvändigtvis att sälja många ex, och det borde få vara okej).
 
OSR-spel ska vara fula för rollspel var fula på 70-talet.
Detta är också intressant för mig som kom in i hobbyn rätt sent (2015-ish). Har absolut nostalgi inför fantasybilder från förr, men inte till den grad som rollspelsrävar har!
 
  • Föreställningen att det går att simulera verkligheten med papper, penna och tärningar
  • Mekanik som bara/mest finns där för att göra rollspelet speligt. Jag har inget emot att det ingår SPEL i rollspel, men det finns smidiga/logiska sätt att göra det, och sådana sätt som jag kräks på. :D
  • Svagt engagemang
 
Fokuset på brutalitet och dödlighet i strider som något positivt och överlägset. Helt och hållet subjektivt, men känner mig så ensam i att vilja att mina spelares rollpersoner överlever (i de communities jag hänger).
"Strid skall vara dödligt så spelarna söker efter andra lösningar!"
Verklighet: alla äventyr har likfan en slumpmötestabell med svartalfer som anfallet om natten. Spelarna plöjjer ned hela sin poängpool i stridsfärdigheter och de tyngsta rustningarna som kan köpas för pengar. Istället för alternativ konfliltresolution har spelledaren och spelskaparen skapat en analogi av MAD doktrinen.
 
DnD 5 - inget får mig att bli så irriterad som DnD 5.

Fokus på hjältedåd och att rollpersonerna ska vara långt över medelmåttan i förmåga och kraft. Får mig att sucka djupt.

Fantasy fokuset i rollspelshobbyn - jag vet att det finns fler saker som får rum i rollspel, men direkt rollspel nämns är det fantasy som dyker upp i huvudet på folk. Sjukt tråkigt.
 
Inte en moderering utan en reflektion och en stilla önskan

Min erfarenhet är att vi brukar få låsa såna här trådar efter en liten stund, så det vore skönt om vi sluppe det denna gång.

Tänk på hur ni uttrycker er. Det är såklart helt okej att inte gilla allting, men måste ogillandet överdrivas (kräks på, hatar, vidrigt, sämst, etc.)? Egentligen menar ni förmodligen att det inte är er kopp te* och att ni hellre spelar något annat.

Det handlar ju ändå mer om personlig smak än om objektiv kvalitet.

Rätt vad det är brukar någon slänga in ett spel, vars skapare hänger här på forumet, som exempel på något man ”kräks på” – och vips har man skapat dålig stämning.

Som sagt, det är okej att kritisera spel här, men gör det respektfullt.

* Jag föredrar t.ex. mitt te med lite citron i, men hatar för den skull inte te med mjölk.
 
Back
Top