NYHET Warhammer Fantasy Roleplay 5 på gång

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,392
Location
Stockholm
Jaha, då var det dags igen. WFRP får en FEMTE version, efter att den fjärde släpptes 2018.


Alla här vet att jag älskar WFRP, och att jag hittar något fint och bra i alla versioner, men jag måste erkänna att jag suckade lite. Inte för att det inte behövs, det behöver verkligen städas i WFRPv4, och sju år för en version (ja, åtta när femman släpps) är ju inte illa egentligen. :)

Jaja, vi får se. C7 planerar INTE att uppdatera gamla grejer, femman ska vara bakåtkompatibel med fyran. Jag kanske tar detta som mitt stopp på WFRP-resan. Det är mycket nu ...

Sen är jag inte så förvånad egentligen. Det pratades om en ny, uppstädad version redan när jag var med och skrev Altdorf-boken.
 
Min spontana tanke är: Varför inte göra ett bättre förarbete så man inte behöver uppdatera regelböckerna regelbundet? Det var ju en del problem med 4:an och vi hade svårt spela det utan Foundrystöd för hålla koll på alla modifikationer.

Så länge det inte innebär återutgvning av katalogen igen så antar jag det glädjer de som spelar spelet om det innebär det stökiga reds ut - men det känns ju redan lite konstigt med Old World (trots delvis annat system) som en parallell linje.
 
Min spontana tanke är: Varför inte göra ett bättre förarbete så man inte behöver uppdatera regelböckerna regelbundet? Det var ju en del problem med 4:an och vi hade svårt spela det utan Foundrystöd för hålla koll på alla modifikationer.
Andy Law föll i fällan att göra sitt optimala system. Som så många innan honom. Tanken med v4 var först att varsamt uppdatera v2, men sedan ändrades det lite här, och lite där, och så lite mer där och så bara rullade det på. Det var troligen också det som gjorde att informationen kring v4 var så ... knepig, så att säga. Det var ju rejält försenat och ingen info gavs till fansen, och sen till sist sa väl någon "stopp för fan, nu måste vi landa och få ut det här".

Samma med The Enemy Within, misstänker jag.

Jag tycker det märks allra mest på monsterkapitlet och för hur monstren sällan är körbara direkt ur boken, utan måste få talents och grejer, eller att man måste slå upp olika talents och sånt.

Men Padraig Murphy och Dave Allen har fått ordentlig ordning på skutan, så detta kan vara en mer solid uppdatering.
 
Jag spelade som mest Warhammer under 2E, så det var en del saker i 4E som störde mig. Tex tyckte jag karriärssystemet kändes tråkigare och mindre organiskt än i 2an. Men en del annat kändes ju bättre. Just spelledarbiten vet jag mindre om eftersom jag enbart varit spelare och haft mindre tunga regellyft - minns bara man i 4E var tvungen dubbelkolla/diskutera mycket om hur saker skulle funka vid många situationer. Det är för mig ett tecken på dålig design, när spelet stannar upp för man behöver prata regler hela tiden :D
 
FFG hade väl dessutom licenserna fram till början av 2017, att det då finns en ny utgåva tillgänglig drygt 1,5 år senare är ju i rollspelsammanhang snarare väldigt snabb utgivning.

"Hur designar man bäst rollspel?" är ju liksom inte en fråga som är besvarad ännu, det finns inte särskilt tydliga riktlinjer eller ens någon särskilt stark etablerad praxis att peka på, utan hela vägen upp från hemmasnickraren till de stora bolagen är det ju folk som mest chansar och sedan hoppas på det bästa.
 
Delar din känsla @Magnus Seter. Blir inte direkt pepp på en ny version (som jag blev på 4an innan den kom). Men fine, visar den sig bli allmänt hyllad som den bästa utgåvan när den väl är ute kanske jag tänker om. Men annars håller jag mig nog till 2an med några mindre husregler.
 
Alltså, nu har vi ju lagt ner jobbet på att lära oss 4th. 5th får allt vara bra jäkla mer än lite tillsnyggat om det ska bli ett köp. Men om de fixar något i stil med imperium maledictum så absolut!
 
Om det inte vore för den enorma mängden yrken som särskiljer rollpersonerna så hade mitt (vanliga) svar varit att göra en DoD/Dragonbane variant. Även om jag minns WFRPv1 som krånglig regelmässigt så är det den övriga känslan jag hade velat ha in i ett nytt WFRP så för mig: Dragonbane 🩷 WFRPv1 = sant
 
Om det inte vore för den enorma mängden yrken som särskiljer rollpersonerna så hade mitt (vanliga) svar varit att göra en DoD/Dragonbane variant. Även om jag minns WFRPv1 som krånglig regelmässigt så är det den övriga känslan jag hade velat ha in i ett nytt WFRP så för mig: Dragonbane 🩷 WFRPv1 = sant
Lustigt nog rätt vanligt ämne på Discorden! Så du är inte ensam om tanken.


Med betoning på ”lite”. :)

Den detalj som stack ut som jag tycker är bra är att de reducerar de där Recilience och vad det nu heter till endast Fate och Fortune. Två är enklare än fyra. :)
Haha. Ja, inte mycket matnyttigt. Men reagerade direkt på de skulle kränga nya kort osv... gav mig lite dåliga vibbar.
 
Men reagerade direkt på de skulle kränga nya kort osv... gav mig lite dåliga vibbar.
Jag har funderat lite på det här, och tänker att om de ska följa samma upplägg som för The Old World Roleplaying så blir det nog ett vänligt men bestämt "nej" från mig.

Alltså, kolla in hur mycket prylar det är:

warhammer-the-old-world-ttrpg-Bundle_landscape.jpg

Och en samlarversion av böckerna också. Nä, det blir för dyrt ... om det är så de tänker göra. Bilden är alltså från deras andra Old World-spel.
 
Andy Law föll i fällan att göra sitt optimala system. Som så många innan honom. Tanken med v4 var först att varsamt uppdatera v2, men sedan ändrades det lite här, och lite där, och så lite mer där och så bara rullade det på. Det var troligen också det som gjorde att informationen kring v4 var så ... knepig, så att säga. Det var ju rejält försenat och ingen info gavs till fansen, och sen till sist sa väl någon "stopp för fan, nu måste vi landa och få ut det här".

Samma med The Enemy Within, misstänker jag.

Jag tycker det märks allra mest på monsterkapitlet och för hur monstren sällan är körbara direkt ur boken, utan måste få talents och grejer, eller att man måste slå upp olika talents och sånt.

Men Padraig Murphy och Dave Allen har fått ordentlig ordning på skutan, så detta kan vara en mer solid uppdatering.
Är det alltså rent krasst bristfällig speltestning innan release?
Skriv spelet, släpp det och sen ser man att skutan var obalanserad och full med hål?
Rollspel känns inte som en sak som bara blir bra för att det ser bra ut på pappret och tvärtom (Satan var jag var skeptisk mot mycket i DoD23 innan jag spelade det....då bara funkar det)
 
Är det alltså rent krasst bristfällig speltestning innan release?
Kanske. Men för min del känns det snarare som att man glidit mot ett designideal som inte riktigt passar spelets tradition eller målgruppen. (Men det ska sägas att jag egentligen inte vet hur synen bland Warhammer-spelare är på 4an, utgår från mig själv och vad jag läst här.) Det vill säga många av regellösningarna är bra och fullt spelbara (och kan nog vara testade), men tillsammans ger de komplexitet som är "för stor". (Inte så olikt 3an egentligen, men med helt andra principer.)

(Därmed inte sagt att jag tror på något rules light för Warhammer. Det är inte heller i linje med dess tradtion.)
 
Kanske. Men för min del känns det snarare som att man glidit mot ett designideal som inte riktigt passar spelets tradition eller målgruppen. (Men det ska sägas att jag egentligen inte vet hur synen bland Warhammer-spelare är på 4an, utgår från mig själv och vad jag läst här.) Det vill säga många av regellösningarna är bra och fullt spelbara (och kan nog vara testade), men tillsammans ger de komplexitet som är "för stor".
Om reglerna funkar bra för sig, men sämre ihop så kommer mina tankar in på saker från mitt yrek... Man har alltså fungerande Enhetstester, men icke fungerande integrationstester ;)
 
Om reglerna funkar bra för sig, men sämre ihop så kommer mina tankar in på saker från mitt yrek... Man har alltså fungerande Enhetstester, men icke fungerande integrationstester ;)
Absolut. Själv är jag samhällsvetare.... 😉. Min poäng var väl mer att jag får känslan att man gjort integrationstester och var nöjd med dem, bara att många har en annan bild av vad som är bra integration.
 
Jag tyckte att WFRP 4 var ( vid genomläsning) lite för mekaniskt tungt. Hade väl hoppats på något liter mer... Streamlined och lättviktigt system. Känns som att väldigt dödliga system inte ska vara så meckiga att göra karaktärer i.
 
För mig är WFRP4 inte för "tungt" i bemärkelsen mängden regler, det är inte heller så att de är dåligt integrerade i bemärkelsen att komplexiteten ökar.
De är bara dåligt integrerade i bemärkelsen att det ofta är svårt att veta hur de olika delarna alls skall interagera med varandra. Man har inte spikat någon enhetlig terminologi som gör att hela boken talar samma språk.
 
Jag är inte uppdaterad alls men skulle det inte släppas en utgåva med ytterligare ett helt annat tärningspölsystem? Släpptes det men bombade i tysthet eller blev det inget i slutändan? Eller är det bara jag som inte har koll?
 
Back
Top