Säkerhetsverktyg

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
21,214
Så jag håller på att skriva ett scenario om tunga grejer som är designat för att vara jobbigt och nedtryckande att spela.

Måste jag ha något om säkerhetsverktyg? Liksom, måste jag ta ställning till det om jag designar något som är solitt i ett jobbigt område?
 
Och det här vet ju du, men just verktyg kan göra lika mycket skada som nytta om de används fel och det är ju grupperna där de skulle kunna användas fel som du bör vara orolig för. "Du använde inte stoppmekaniken så jag gjorde inget fel!!!!"-grejen från en tondöv rövhatt är ju en grej.
 
Tycker inte säkerhetsverktyg inte ens funkar om det är något som ska ske i spel. Lines and veils är bra, att gå igenom element i början och tona ned dom eller helt ignorera dom men det är bra att göra oavsett om det är känsliga element eller inte. Tycker den sortens "session rezero" borde vara standard för alla rollspelssessioner.
 
Tycker inte säkerhetsverktyg inte ens funkar om det är något som ska ske i spel. Lines and veils är bra, att gå igenom element i början och tona ned dom eller helt ignorera dom men det är bra att göra oavsett om det är känsliga element eller inte. Tycker den sortens "session rezero" borde vara standard för alla rollspelssessioner.

Ja, och om jag ska komma till ett "dukat bord" och bara köra så vill jag gärna ha en innehållsförteckning så att jag vet att jag inte är allergisk mot det som serveras.

Innehållsförteckning tycker jag är bra, som spelarna kan ta del av.
 
Så jag håller på att skriva ett scenario om tunga grejer som är designat för att vara jobbigt och nedtryckande att spela.

Måste jag ha något om säkerhetsverktyg? Liksom, måste jag ta ställning till det om jag designar något som är solitt i ett jobbigt område?
Som andra säger: Tycker du bör nämna att det kan vara tungt och att man ska tänka på det. Sen kan du tipsa om verktyg, men du behöver inte förklara dem helt eller komma på ett nytt om du inte vill.
 
Var tydlig. Lista de tunga ämnena och kolla med gruppen om det känns ok. Jag tänker att som spelare har jag ett eget ansvar att vara tydlig med vad jag inte pallar med, våldtäkt, mord, mobbning, osv. Detta ansvar gäller samtliga, hela tiden när det gäller allt i hela livet. Jag har alltid ett eget ansvar gentemot andra i livet.
 
Var tydlig. Lista de tunga ämnena och kolla med gruppen om det känns ok. Jag tänker att som spelare har jag ett eget ansvar att vara tydlig med vad jag inte pallar med, våldtäkt, mord, mobbning, osv. Detta ansvar gäller samtliga, hela tiden när det gäller allt i hela livet. Jag har alltid ett eget ansvar gentemot andra i livet.

Nu är det en skriven modul så jag kan inte kolla med någon. Jag går 800 km/h mest till att skapa en så olidligt förtryckande stämning som möjligt. Och liksom, mitt konstnärliga mål här är att alla ska må riktigt dåligt. Vilket är varför jag överväger om jag behöver skriva något om säkerhet.
 
Typ såhär, när jag ska signa upp för ett spel på Scenariofestival:


...så står det tydligt:

**Content warning for suicidal thoughts.**

Då vet jag. Sen har säkert spelledaren tankar om hur en kan opta ur spel eller bryta etc etc iom vi spelar med främlingar, men det är tydligt för mig på förhand att jag kan förvänta mig minste ett tungt ämne.
 
Nu är det en skriven modul så jag kan inte kolla med någon. Jag går 800 km/h mest till att skapa en så olidligt förtryckande stämning som möjligt. Och liksom, mitt konstnärliga mål här är att alla ska må riktigt dåligt. Vilket är varför jag överväger om jag behöver skriva något om säkerhet.
Jag tycker du precis skrev en rätt bra content warning;

"Content warning; Jag går 800 km/h mest till att skapa en så olidligt förtryckande stämning som möjligt. Och liksom, mitt konstnärliga mål här är att alla ska må riktigt dåligt."

Om du lägger till ett par av hörnpelarna i vad du använder för att nå dit så är du all set i min mening.

Tryck in det där i hörnet på omslaget.

Jag har sett många filmer jag önskar hade gett mig den varningen så jag hade kunnat undvika dem.
 
Så jag håller på att skriva ett scenario om tunga grejer som är designat för att vara jobbigt och nedtryckande att spela.

Måste jag ha något om säkerhetsverktyg? Liksom, måste jag ta ställning till det om jag designar något som är solitt i ett jobbigt område?
Verktygen behöver väl inte reproduceras ännu en gång. Men om du vill kan ju ju stoppa in någon sorts varningsruta i början med tips om att folk borde överväga att använda sina favoritverktyg när de spelar det här.

1760437215479.png
 
Nu är det en skriven modul så jag kan inte kolla med någon. Jag går 800 km/h mest till att skapa en så olidligt förtryckande stämning som möjligt. Och liksom, mitt konstnärliga mål här är att alla ska må riktigt dåligt. Vilket är varför jag överväger om jag behöver skriva något om säkerhet.
Om målet är att få spelarna att må så dåligt som möjligt så tycker jag nog att det är på sin plats att ge någon typ av varning i något format. Jag som spelare hade att få någon typ av varning innan jag beger mig in i spelet. Valet är ju alltid mitt att fortsätta eller ej och du visar omtanke för de som eventuellt kommer spela. Att vara snäll och omtänksam är i de flesta lägen alltid rätt metod (disclaimer en mass på den meningen ;)).
 
Back
Top