Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Länk till det inspirerande inlägget
Det har hänt mer än en gång att det som var tänkt att vara ett läskigt monster får så mycket spö innan de ens hunnit agera att de borde varit döda två gånger om. Antingen för att jag som spelledare felbedömt saker och ting, för att spelarna helt enkelt var väldigt kreativa, eller för att spelarna hade bisarrt mycket tur.
Och jag tänker vara den första att säga; det behöver inte vara en dåligt sak! Ibland är det kul när Hulken spöar upp stor-skurken mitt i dennes Stora Onda Monolog!
Men ibland blir det lite tråkigt. Och att bara lägga på MER kroppspoäng/hitpoints/wounds på monstret känns rätt tråkigt.
En taktik jag kört på ibland är att hitpoints är en slags buffert, men att monstret kommer att fortsätta attackera i X antal rundor efter att de gått ner på 0 innan de faktiskt dör (tror det var @chrull som berättade för mig att det var så björnar funkade i något OSR spel, detta var för många många år sedan). Detta kan vara rätt effektfullt när spelarna bara dishar in mer och mer skada utan att monstret går ner (men det kan också bli tråkigt och kännas hopplöst). En taktik är att låta spelarna veta vad som håller på att hända, varpå resten av striden istället går ut på att hålla sig undan till monstret blöder ihjäl.
Andra lösningar kan vara att alltid låta monstret agera först, så de i alla fall får en handling innan de blir överkörda. Eller så kan man låta monstret agera flera gånger under en runda, säg mellan vare rollperson. Kan också vara kul eftersom man då kan etablera hur läskigt monstret är, varpå spelarna blir vädligt motiverade att stoppa monstret från att få fler handlingar.
Ytterligare ett sätt är att ge varelsen en dödsattack eller annan dödseffekt. Så när den "dör" får den en sista gratisattack mot nån i närheten, eller så utlöses någon annan slags effekt (Typ att monstret exploderar eller något sådant). Då vet man i alla fall att monstret kommer få in en sista stöt oavsett hur snabbt de går ner! Och om spelarna insett detta kan det nu bli ett taktiskt val vem som faktiskt borde göra nådastöten.
Då jag gillar att gå mot blorb föredrar jag så klart om detta är bestämt och nedskrivet redan i förväg för monstren, men jag har också använd de här teknikerna lite mer ad hoc allteftersom jag känt att att situationer behövt tweakas lite.
Har ni fler förslag på metoder och tekniker för att monster/bossar/annat inte bara ska bli överkörda på en gång, annat än att bara ge dem ÄNNU MER HP?
Jag har fattat det som att han buffar upp monstrena så att de inte ska totalt köra över allt motstånd när de är så många, men det leder ju också som ni säger till långa strider.
Det har hänt mer än en gång att det som var tänkt att vara ett läskigt monster får så mycket spö innan de ens hunnit agera att de borde varit döda två gånger om. Antingen för att jag som spelledare felbedömt saker och ting, för att spelarna helt enkelt var väldigt kreativa, eller för att spelarna hade bisarrt mycket tur.
Och jag tänker vara den första att säga; det behöver inte vara en dåligt sak! Ibland är det kul när Hulken spöar upp stor-skurken mitt i dennes Stora Onda Monolog!
Men ibland blir det lite tråkigt. Och att bara lägga på MER kroppspoäng/hitpoints/wounds på monstret känns rätt tråkigt.
En taktik jag kört på ibland är att hitpoints är en slags buffert, men att monstret kommer att fortsätta attackera i X antal rundor efter att de gått ner på 0 innan de faktiskt dör (tror det var @chrull som berättade för mig att det var så björnar funkade i något OSR spel, detta var för många många år sedan). Detta kan vara rätt effektfullt när spelarna bara dishar in mer och mer skada utan att monstret går ner (men det kan också bli tråkigt och kännas hopplöst). En taktik är att låta spelarna veta vad som håller på att hända, varpå resten av striden istället går ut på att hålla sig undan till monstret blöder ihjäl.
Andra lösningar kan vara att alltid låta monstret agera först, så de i alla fall får en handling innan de blir överkörda. Eller så kan man låta monstret agera flera gånger under en runda, säg mellan vare rollperson. Kan också vara kul eftersom man då kan etablera hur läskigt monstret är, varpå spelarna blir vädligt motiverade att stoppa monstret från att få fler handlingar.
Ytterligare ett sätt är att ge varelsen en dödsattack eller annan dödseffekt. Så när den "dör" får den en sista gratisattack mot nån i närheten, eller så utlöses någon annan slags effekt (Typ att monstret exploderar eller något sådant). Då vet man i alla fall att monstret kommer få in en sista stöt oavsett hur snabbt de går ner! Och om spelarna insett detta kan det nu bli ett taktiskt val vem som faktiskt borde göra nådastöten.
Då jag gillar att gå mot blorb föredrar jag så klart om detta är bestämt och nedskrivet redan i förväg för monstren, men jag har också använd de här teknikerna lite mer ad hoc allteftersom jag känt att att situationer behövt tweakas lite.
Har ni fler förslag på metoder och tekniker för att monster/bossar/annat inte bara ska bli överkörda på en gång, annat än att bara ge dem ÄNNU MER HP?