Dyrka upp lås i Delta Green

mrund

Kummelgast
Joined
12 Jul 2013
Messages
766
Location
Fisksätra
Jag påstod i en annan tråd att en av de konstigaste reglerna i Delta Green är att du måste vara professionell låssmed för att kunna dyrka upp ett lås. Din grupp kan bestå av folk från FBI, CIA, NSA, men ni kommer inte kunna ta er genom en låst dörr utan att använda kofot eller skjutvapen.

@Hägerstrand påpekade att "man måste inte vara professionell låssmed för att kunna dyrka upp ett lås. Special training beskrivs på sida 30 av Agents handbook, lockpicks är ett av exemplen i avsnittet."

Jag håller med om det, men det är professionell träning i låssmide, och något som jag hittills aldrig sett att någon rollperson haft.

(@adrian_of_arcane_lore undrade lite)
 
Jag förstår nog fortfarande inte vad du menar. Jag är inte gift med Delta Green, men jag skummade boken nu och min regeltolkning är att du behöver ha Special Training för att kunna dyrka med manuella dyrkar. Jag är inte så intresserad av att försvara Delta Green egentligen, men det du skriver verkar inte ha stöd i reglerna.

Special Training kan du ha fått genom att antingen:
1: Lägga 10-20 timmar av downtime på ett Personal Pursuit.
2: Automatiskt ha det som en del av din bakgrund.
3: Automatiskt ha fått det genom att ha Craft(Locksmithing) som skill.

Craft(Locksmithing) är den skill som används för att själv tillverka dyrkar. Den kan du ha fått genom en Optional skill från starten (separat valbar eller i ”black bag” paketet) eller genom bakgrunden Criminal.

Edit: se också den här texten från s30 Agents handbook
Some equipment or specialized knowledge requires extensive training that nevertheless doesn’t require a dedicated skill. This often means 10 to 20 hours of instruction and practice. With special training, your Agent can use an existing stat or skill in a new way.
The penalty for using a skill without required special training is up to the Handler. It may mean there’s no chance at all; or it may have a reduced chance, require a stat test, or incur some other drawback
 
Last edited:
Jag tror idén är att man ska slippa lägga poäng i lockpick och bara lägga in den som specialisering vid skapandet av rollpersonerna. Men i min grupp har det o stället visat sig att ingen kan dyrka lås, så jag tycker det är lite konstigt ändå.
 
I min kampanj är alla dörrar öppna, men möjligtvis och inte sällan minerade, har det visat sig.
 
I min kampanj är alla dörrar öppna, men möjligtvis och inte sällan minerade, har det visat sig.
Det hade varit lite riskabelt för fabrikschefen i scenariot "Dead Letter" om han hade försåtsminerat sin egen sovrumsdörr innan han gick och lade sig. Detta var det senaste i raden av tillfällen när mina agenter har haft problem med låsta dörrar.
 
Jag kan inget om varken Delta Green eller låsdyrkning så jag är nog helt fel person att dyka upp här med lösa åsikter, men min bild av att dyrka låst (i verkligheten) är att det kräver en hel del kunskap, gränsfall professionell träning. 10-20 timmar låter ändå som en ganska billig investering för den sortens kunskap. Om låsdyrkning verkligen är så enkelt kan man undra varför vi använder lås över huvud taget. Illusionen av säkerhet kanske.
 
Jag kan inget om varken Delta Green eller låsdyrkning så jag är nog helt fel person att dyka upp här med lösa åsikter, men min bild av att dyrka låst (i verkligheten) är att det kräver en hel del kunskap, gränsfall professionell träning. 10-20 timmar låter ändå som en ganska billig investering för den sortens kunskap. Om låsdyrkning verkligen är så enkelt kan man undra varför vi använder lås över huvud taget. Illusionen av säkerhet kanske.
Visst, men det här är en ockult agentfilmmiljö, inte ett cykelförråd i Majorna.
 
Okej, motfråga; är det särskilt konstigt?

Polisen har ju inte direkt för vana att dyrka upp lås. De kör antingen med murbräcka, kofot, eller skjuter av gångjärnen med hagelbrakare.

Eller så begär de helt enkelt att få nycklarna till huset.

Jag tror inte låsdyrkning är i närheten lika vanligt som det är i spionfilmer. Och inte ens där är det väl jättenvanligt egentligen?
 
Se kommentar ovan angående cykelförråd i Majorna.
Jag är rädd att jag inte hänger med. Låsdyrkning känns inte särskilt vanligt ens i spionfilmer nu för tiden.

Jag tycker "få tag på nycklarna" eller "spräng skiten" är utmärkta val för kul rollspel, snarare än att låsta dörrar på sin höjd motsvarar en extra runda för att slå för låsdyrkning.

Låsdyrkning är typ den tråkigaste lösningen.
 
Den skillen köper väll ändå folk för att kunna göra zero impact investigstions? Liksom, utan den kommer man behöva lägga tid på att få det att se ut som ett inbrott eller *shudder* använd sin täckmantel?
 
Jag kan inget om varken Delta Green eller låsdyrkning så jag är nog helt fel person att dyka upp här med lösa åsikter, men min bild av att dyrka låst (i verkligheten) är att det kräver en hel del kunskap, gränsfall professionell träning. 10-20 timmar låter ändå som en ganska billig investering för den sortens kunskap. Om låsdyrkning verkligen är så enkelt kan man undra varför vi använder lås över huvud taget. Illusionen av säkerhet kanske.
Om du sett en modern låssmed öppna en lägenhetsdörr är det inte pill med dyrkar som i ett fantasyrollspel - de har en grunka de kör in i låset, sedan klickar det litet, och sedan är låset öppet. Det här känns helt rimligt att snabbt lära sig. Det funkar förstås inte mot faktiskt bra lås.

 
Om du sett en modern låssmed öppna en lägenhetsdörr är det inte pill med dyrkar som i ett fantasyrollspel - de har en grunka de kör in i låset, sedan klickar det litet, och sedan är låset öppet. Det här känns helt rimligt att snabbt lära sig. Det funkar förstås inte mot faktiskt bra lås.

En sån behöver man heller inte någon special training för att använda.
1759942606155.png
Så det här "I Delta Green kan man inte ta sig förbi en låst dörr utan att använda våld om man inte har en professionell låssmed i gruppen" låter mer som "min grupp använder alltid våld som första metod om vi stöter på en låst dörr eftersom vi är en rollspelsgrupp". Det är såklart ett helt legitimt sätt att spela och är väl samma sätt som ganska många grupper spelar, men det är ju inte reglerna som tvingar er att ta fram murbräckor och C4 för att sno en cykel :)
 
Okej, motfråga; är det särskilt konstigt?

Polisen har ju inte direkt för vana att dyrka upp lås. De kör antingen med murbräcka, kofot, eller skjuter av gångjärnen med hagelbrakare.

Eller så begär de helt enkelt att få nycklarna till huset.

Jag tror inte låsdyrkning är i närheten lika vanligt som det är i spionfilmer. Och inte ens där är det väl jättenvanligt egentligen?
Alltså, att polisen inte gör det när man gör en entry är en sak, men hur tror du att man installerar mikrofoner och övervakningskameror? Naturligtvis finns den här kompetensen inom underrättelsetjänst, inklusive den polisiära.
 
Vi kan ju också anta att de flesta lås man stöter på i Delta Green som blir relevanta som ett spelmoment är den typen av lås som någon (rollpersonernas motståndare) helst inte vill att de skall öppnas av obehöriga eller i situationer där det behöver ske snabbt men diskret. Låsdyrkning blir därför relevant regelmässigt i samband med svåra lås eller pressade situationer.

Jag kan ta mig igenom ett hyfsat hänglås med en bultsax, men jag tror nära nog alla är chanslösa (inklusive din genomsnittlige polis eller FBI agent) mot en normal säkerhetsdörr utan specialiserad utrustning och övning.

Reglerna för Special Training är alltså att du spenderat en halv arbetsvecka på kompetensutvecklingskurs inom låsdyrkning. Första dagen teori, andra dagen praktisk övning, tredje dagen är det examinering och det delas ut diplom. Lunch och fika ingår.
 
Back
Top