Scenarier med ovetande konkurrerande utredningsgrupp

mrund

Kummelgast
Joined
12 Jul 2013
Messages
737
Location
Fisksätra
I Delta Green konkurrerar man ofta med agenter från Majestic 12. Denna organisation har en agenda som liknar DGs egen men ägnar sig i praktiken mest åt att hindra rollpersonerna från att lösa fall. Men jag undrar om det finns några publicerade scenarier till utredningsrollspel som CoC och DG där hela utredningen förvirras av att en annan helt ovetande utredningsgrupp följer samma spår. Gärna en grupp vars medlemmar är lite klantigare och mycket våldsammare än rollpersonerna, så att man aldrig vet om liken man stöter på har fallit offer för de ockulta skurkarna eller för de andra utredarna. Och man vet aldrig om viktiga föremål man söker har blivit bortförda av skurkarna, eller insamlade som bevismaterial -- och kanske placerade på ett konstigt ställe -- av de andra utredarna. Tacksam för tips!
 
Last edited:
I Delta Green konkurrerar man ofta med agenter från Majestic 12. Denna organisation har en agenda som liknar DGs egen men ägnar sig i praktiken mest åt att hindra rollpersonerna från att lösa fall. Men jag undrar om det finns några publicerade scenarier till utredningsrollspel som CoC och DG där hela utredningen förvirras av att en annan helt ovetande utredningsgrupp följer samma spår. Gärna en grupp vars medlemmar är lite klantigare och mycket våldsammare än rollpersonerna, så att man aldrig vet om liken man stöter på har fallit offer för de ockulta skurkarna eller för de andra utredarna. Och man vet aldrig om viktiga föremål man söker har blivit bortförda av skurkarna, eller insamlade som bevismaterial -- och kanske placerade på ett konstigt ställe -- av de andra utredarna. Tacksam för tips!

Har faktiskt ett scenario som jag filar på till Årets omgång av Delta Green Shotgun Scenario Contest med lite det upplägget (är dock inte en annan byrå eller myndighet utan ett gäng kriminella skummisar).
 
Jag utgår från att man kan stöta på andra länders ockulta underrättelsetjänster i Stunde Null till Chock.

Edom står i samma sorts relation till Dracula i The Dracula Dossier som Majestic-12 till mythoset. Medan rollpersonerna bara vill döda.
 
Last edited:
Jag tänker att en rivaliserande grupp är ett rätt modulärt koncept som enkelt kan slängas in i många äventyr, både för att höja tempot i en utredning som börjar dra ut på tiden, men också som en ytterligare komplikation.

Mina Kutulu-spelare har ofta mött personer från en hemlighetsfull stiftelse som är ute efter sällsamma och ockulta objekt. Dessa är inte onda som så, men de sätter definitivt käppar i hjulet för rollpersonerna och när de introduceras till en utredning brukar spelarna känna en viss tidspress att hinna först - minns särskilt en budgivning på en auktion som blev rätt intensiv, eftersom de tävlade mot stiftelsen om ett särskilt objekt.
 
Last edited:
Min idé är ett scenario där spelarna tror att alla ledtrådar de hittar pekar på skurkarna, när mycket av det de stöter på i själva verket är spår av andra utredares härjningar. Men @verlandes. har rätt, det går ju att modifiera många scenarier genom att stoppa in sådant material själv.
 
Min idé är ett scenario där spelarna tror att alla ledtrådar de hittar pekar på skurkarna, när mycket av det de stöter på i själva verket är spår av andra utredares härjningar.
Jag körde ett Mutant Chronicles-äventyr igång där spelarna misslyckades fatalt med uppdraget och nästa spelmöte så körde dom inkvisitorer som följde fotspåren på ett par kättare (de tidigare rollpersonernas framfart).

not: det här är varför mina äventyr inte går att publicera -- det går inte att få till detta utan att få det tokrälsat.
 
Back
Top