verlandes.
rollspelskollektivet
- Joined
- 14 Mar 2017
- Messages
- 599
I helgen deltog jag som spelledare på ett mindre konvent i Gnesta. Konventet var främst brädsspelsorienterat men jag och en vän anmälde oss att hålla i rollspelssessioner. Vännen höll i ett Call of Cthulhu-äventyr och jag körde en runda Shadowdark. Hans session blev snabbt uppbokad, medan jag mer aktivt fick ragga upp spelare (som sedermera fick en väldigt lyckad rollspelssession).
Men jag började fundera på hur mycket av mitt misslyckande att locka spelare berodde på varumärke. Borde jag döpt det till Dungeons & Dragons och först efteråt förklarat att vi kommer köra en variant av spelet? Just Shadowdark är ju rätt populärt internationellt, men kanske inte för oinvigda här i Sverige.
Hur hade ni tänkt, är det ljugigt att sälja in det som D&D? Eller kan man använda D&D som ett slags rollspelets Coca Cola/Scotch Brite?
Detta är väl kopplat till frågeställningen om vi ska se rollspel som en folktradition som samlas under D&D som paraplybegrepp.
Men jag började fundera på hur mycket av mitt misslyckande att locka spelare berodde på varumärke. Borde jag döpt det till Dungeons & Dragons och först efteråt förklarat att vi kommer köra en variant av spelet? Just Shadowdark är ju rätt populärt internationellt, men kanske inte för oinvigda här i Sverige.
Hur hade ni tänkt, är det ljugigt att sälja in det som D&D? Eller kan man använda D&D som ett slags rollspelets Coca Cola/Scotch Brite?
Detta är väl kopplat till frågeställningen om vi ska se rollspel som en folktradition som samlas under D&D som paraplybegrepp.
Last edited: