Dual classing problemet: Varför glömmer jag hur man dyrkar lås medan jag lär mig fäktas?
Det gör du inte - men om du envisas med att dyrka lås istället för att fäktas blir du aldrig bättre på att fäktas!
Dual classing problemet: Varför glömmer jag hur man dyrkar lås medan jag lär mig fäktas?
Kanske mer "jag snodde de här orkernas guldskatt med hjälp av list och lim, så nu är jag bättre på att slåss och kan motstå förgiftningar bättre".
Note: Players who balk at equating gold pieces to experience points
should be gently but firmly reminded that in a game certain compromises
must be made. While it is more "realistic" for clerics to study holy writings,
pray, chant, practice self-discipline, etc. to gain experience, it would not
make a playable game roll along. Similarly, fighters should be exercising,
riding, smiting pelts, tilting at the lists, and engaging in weapons practice
of various sorts to gain real expertise (experience); magic-users should be
deciphering old scrolls, searching ancient tomes, experimenting
alchemically, and so forth; while thieves should spend their off-hours
honing their skills, "casing" various buildings, watching potential victims,
and carefully planning their next "job". All very realistic but conducive to
non-game boredom!
Visst infördes de regler för tid mellan nivåhöjnjng i ADnD? För ökad ”realism”?Lite märkligt onekligen, men för att citera Gary Gygax:
Visst infördes de regler för tid mellan nivåhöjnjng i ADnD? För ökad ”realism”?
Ja OSE Advanced är ett bra alternativ. Men finns även flera till ; Advanced Labyrinth Lord, Dragonslayer, BX Advanced och säkert flera. Jag gillar speciellt BX Advanced som mer komplett försöker att integrera AD&D 1ed med B/X. Man kan dock säga att det gör det lite motsatt jämfört med vad Old-School Essentials Advanced gör, då BX Advanced snarare rekonstruerar AD&D genom B/X mekaniker. Men Old-School Essentials Advanced försöker integrera element ur AD&D till B/X man vill striktare behålla B/X mekaniska integritet. Ena metoden är visserligen inte bättre än den andra.Detta löser Old-School Essentials Advanced Fantasy på ett lysande sätt.
Gavin Norman har helt enkelt omtolkat AD&D till B/X-reglerna och gjort folkslag separat från klass, samt introducerat det mesta du tycks sakna.
Dirk the Dice har ibland pratat på sin utmärkta podcast The Grognard Files om sitt pojkspelgängs AD&D-spelledare. Killen hade enbart Dungeonmaster's Guide, plus enstaka fotokopierade sidor ur Player's Guide. Det var reglerna de spelade med! DMG är ju till stora delar inte en regelbok över huvud taget, utan mera en metabok om rollspel.Sedan var ju böckerna som sagt väldigt pratiga och ostrukturerade också. Men det var ju lite det som skapade stämningen också. Det kändes stort, seriöst och krävande.
Fast stridsreglerna finns ju bara i DMG. Så till skillnad mot nyare utgåvor går det inte att spela med enbart PHB.Dirk the Dice har ibland pratat på sin utmärkta podcast The Grognard Files om sitt pojkspelgängs AD&D-spelledare. Killen hade enbart Dungeonmaster's Guide, plus enstaka fotokopierade sidor ur Player's Guide. Det var reglerna de spelade med! DMG är ju till stora delar inte en regelbok över huvud taget, utan mera en metabok om rollspel.![]()
Jag gillar Mentzers Basic och Expert, spelet är enkelt och fokuserat och man kan ha nästan allt i huvudet som DM.
Men jag fattar inte grejen med ADnD. Jag fattar varför det kom till, bråket med Arneson och allt det, men det är en bisak. Jag fattar inte varför man skulle välja det framför Basic idag (annat än av nostalgiska skäl).
Jag har iofs aldrig läst hela spelet men jag har bläddrat i det och jag gjort hela Baldurs Gate / Icewind Dale grejen, så jag har ju ett hum om systemet och reglernas omfattning. För mig ser det ut som någon slags urspårad simulationism, där en massa onödigt regelbråte tar över istället Basics skönhet och enkelthet. Onödig simulationism, i den meningen att DnD bara simulerar DnD.
Har jag rätt? Vad är grejen? Vad är det jag inte ser?