DoD Fantastiska saker med Nya Drakar och Demoner FLDOD23

VikingGamer

Veteran
Joined
12 Jul 2024
Messages
175
Jag svarade just på nåt i min tråd om "Kritiken" och får skuldkänslor då det buffar upp den titeln i topp igen så jag efterlyser bra grejer.

Kanske med fokus på oväntade ändringar jämför med varlfri gammal version?


Några spontana i den ordning jag kommer på:
Fördel
Turordningskort (pga KUL!)
Superbra instruktionsvideos med Ellinor!
Monsterattacker (även på min kritiklista men kul att de finns, man kan husregla bort dem ibland om man vill ju)
Öppna licensen
Enkelheten, kort & koncist, många borttagna färdigheter tjänar på att vara just...bortagna
Enormt med äventyr i DD inkluderat i starten (iaf Kickstartern)

Hade kommit på mer om jag fortsatt
 
  • Jag gillar det kompakta formatet. Jag kan överblicka reglerna och känner att jag kan spelleda utan att behöva läsa massor med böcker innan jag kan sätta igång.
  • Jag älskar också att det fått en sån fart i tredjeplats-utgivningen, både "professionellt" men också från fans (t.ex. via den prisbelönta Dragonbane-discorden) och via material i Fenix.
  • Jag älskar illustrationerna, både av Egerkrans och Brasgalla.
  • Jag älskar att Ligan anlitade en mix av författare till äventyren i boxen. Nya och gamla fick chansen och det blev superbra tycker jag.
  • Kartorna är enormt fina, Dimmornas dal och så vidare.
 
Illustrationerna om jag ska trycka på något. Jag är inte ett fan av fantasy, men stilen som genomsyrar nya DoD är precis den stil jag vill ha när det kommer till fantasy.

Sen enkelheten. Jag har inte spelat själv, men upplevde att det var väldigt enkelt att ta till sig texten, lättläst och enkelt att förstå.
 
Detta är från någon som bara läst reglerna men bortsett från ett konventrsäventyr inte spelat:

Detta är det första spel någonsin som jag känner mig okej med att man slår fram grundegenskaperna.

Reglerna är väldigt kompakta och lätta att förstå. Allt är föredömligt pedagogiskt och tydligt.

Jag gillar verkligen illustrationerna.

Monsterattackerna är ett kul koncept. De får mig att tänka på jrpg’s, på ett bra sätt, och det är en parallell jag aldrig trodde att jag skulle dra till Drakar och Demoner!

Att Ärans väg äntligen är komplett får sägas vara en kulturgärning!

Tredjepartslicensen!

Det är vad jag kommer på såhär på rak arm, men jag kommer säkert återvända till tråden och fylla på med grejer 😊
 
Det är precis lagom långt och föredömligt tydligt.

Monsterattacker gör striderna mycket roligare än tidigare versioner som mest var: "Jag antar att gripen attackerar med klorna igen då. Gäsp!"

Illustrationerna, men det är så självklart att det knappt behöver nämnas.

Utrustningen har regelmässiga funktioner.

Det finns ingen värld, utan bara spännande platser att äventyra på, precis som på den gamla goda tiden!
 
Monsterattacker gillar jag verkligen till den grad att jag saknar det i andra spel jag kör.

Enkla regler.

Tredjepartslicensen som gjort att det kommer väldigt mycket intressant material utöver det som Fria Ligan själva ger ut.

Att det kommer både på svenska och engelska så övriga världen får ta del av spelet.
 
Massor med bra! Bilderna, reglerna, layouten, känslan, lättillgängligheten.

En specifik sak som funkar riktigt bra är hjälteförmågorna som drivs av viljepoäng (VP). De ger andra klasser än magiker intressanta val och möjligheter och låter dem få användning för viljepoängen som i tidigare utgåvor mest varit av intresse för magiker. De balanserar även användningen av effekter och förmågor eftersom du är begränsad till din mängd VP, fler förmågor gör dig inte dramatiskt mycket mäktigare (som i Symbaroum tex), utan mer flexibel och mångfacetterad. Säkert inget som DoD är först med, men implementeringen är riktigt bra gjord.
 
  • Kartorna är fantastiska
  • Jag gillar att man inte backade för att vissa mekanismer passade så bra under speltest att man behöll dem även om vissa påstod att de påminde om DnD5E
  • Jag gillar det öppna upplägget på medföljande kampanjen
  • Jag älskar den barnsliga stilen
 
Jag vill förresten också nämna en sak som någon borde ha gjort för länge sedan: när man köper lådan får man tillräckligt många T6:or för att slå fram grundegenskaper, och två T20, så att man kan slå färdighetsslag med fördel eller nackdel. Nu borde det vara med en extra T8 också, eftersom många av de bra vapnen gör 2T8 i skada, men även solen har fläckar, som ni vet.
 
Magi, jag älskar hur Ligan hanterat magiker jämfört med tidigare versioner.
  1. magiker är bra out of the box - stor skillnad mot tidigare
  2. alla magiskolor är bra och användbara

Blandat övrgit
  1. tredjepartslicensen
  2. illustrationerna
  3. monsterattacker - jag var skeptisk innan men tusan vad bra det flyter på i spel
 
  • Jag råkar ju gilla Egerkrans illustrationer, så jag sätter plus på dem!
  • Man har lyckats koka ihop någon sorts enklast möjliga variant av BRP och kombinerat den med de grejor från Year Zero Engine som jag gillar. Mycket elegant!
  • Just eftersom det är en BRP-variant med få rörliga delar blir det också jäkligt enkelt att knåpa ihop egna prylar eller husregla utan att saker faller isär. Banne mig, jag kan ju till och med slänga in den av alla och envar saknade motståndstabellen utan problem! Succé!
  • Spelbalans, schmelpalansch! Det är dödligt, hur bra du än är, och det är så det ska vara!
 
Saker jag gillar med DoD23.
  • Monsterattacker Monsterattacker gör striderna roligare, mer varierade och mer fartfyllda. De blir cineastiska på ett sätt jag sällan stött på med andra system. Istället för "Trollet slår dig med sin klubba. 11 poäng i skada. Vems tur är det nu?" så får vi "Trollet vrålar så saliven yr! Alla måste slå ett VIL-slag för att inte få tillståndet "rädd". Sedan tar trollet tag i tjuven och kastar henne rätt in i grottväggen! Hon tar 11 poäng i skada! Vems tur är det nu?" Strid i spel som inte har monsterattacker blir automatiskt snäppet tråkigare.
  • Initiativkort Från början var jag inte imponerad. Jag hade spelat andra spel med initiativkort tidigare. Och visst funkade det men någon direkt skillnad mot att slå en tärning var det ju inte. Tills jag fick testa DoD23s specialregel med att man fick byta kort med, inte bara varandra, utan även med motståndarna. Det gav ytterligare ett taktiskt element till strider och gjorde dem både klurigare och roligare. Det fick spelarna att börja samarbeta med varandra på ett helt annat sätt och hitta på olika kombos av handlingar, attacker och specialförmågor. Det fick även alla, även sådana som annars hade haft mycket lite att bidra med i strid, att känna sig mer delaktiga, om så bara genom att byta sitt initiativkort med någon annan.
  • Tillstånd DoD23 var knappast först med detta. Det har funnits i årtionden. Men det var det första BRP-spelet att ha sådana. (Mig veterligen alltså. Har jag fel så litar jag på att någon kommer att upplysa mig om det.) Tillstånd är en mycket elegant lösning för att se till att saker och ting har konsekvenser, utan att det för den delen innebär skador i form av tappade Kroppspoäng. Och det oavsett om det är ett monster med en giftgadd, att spelarna inte har sovit på två dygn eller att någon har trillat ner i en isvak. Detta med att man även kopplar Tillstånd med pressade slag är toppen det med.
  • Improviserade vapen Det här är något jag inte tycker får tillräckligt med kärlek. Det är ju visserligen så att spelarna även utan Improviserade vapen-kort kan hitta på knasiga och udda saker för deras rollpersoner att ta sig för. Sådant har spelare ägnat sig åt sedan rollspelens begynnelse. Men enligt min erfarenhet så görs det absolut inte i samma utsträckning om man inte läggar fram dessa på bordet framför allas ögon. Och precis som med Monsterattackerna så infinner sig ett element av cineasm om någon får för sig att, istället för att ännu en gång attackera med sitt svärd, sparka glöd i någons ögon eller kasta en gryta kokande stuvning över närmaste fiende. Och detta är dessutom något som extra väl passar en rollperson som kanske inte är så stridsoptimerad som ett sätt att få denne att bidra på ett sätt den annars inte hade kunnat göra. Allt som får spelare att känna sig extra delaktiga är bra.
 
  • Tillstånd DoD23 var knappast först med detta. Det har funnits i årtionden. Men det var det första BRP-spelet att ha sådana. (Mig veterligen alltså. Har jag fel så litar jag på att någon kommer att upplysa mig om det.)
Skrattade lite för mycket åt denna... :)

PS och blev sugen på att lira DoD23 igen!
 
Back
Top