RECENSION Star Wars The Roleplaying Game (1987)

Det du tänker på är inte något från de många regeluppdateringarna/tilläggen?

Det står ju också i klartext där: Using a reaction skill means you roll fewer dice for the rest of the round (dvs, kommande segment).

Man kan tänka att det bara kommer av att en reaction är en action också, och antal actions du gör i en runda avgör antalet minus. Så säg att vi som i mitt exempel deklarerar tre action, skjuta, skjuta, springa och kasta oss upp på skeppets lastramp när det håller på att lyfta. Det är ju tre handlingar, alltså -2T.

I segment 1 har vi fortfarande bara tre actions i rundan, men jag väljer att ducka. Nu har vi totalt fyra actions i rundan när vi kommer till segment 2. Vill jag duck även här så kommer vi ha fem actions i segment 3. Osv.
 
Jag bytade ut initiativ systemet mot ett i inspirerat av det från Dr. Who rolspelet när vi körde det. Så:

Först går alla som vill prata.

Sedan går alla som vill röra sig.

Sedan alla som vill dra i en spak, använda en maskin, styra ett skepp eller något annat. Man kan också byta vapen här.

Sedan skjuter man.

Sedan närstrid.

Sedan Force powers.


Alla som agerar i ett moment gör det samtidigt. Man får agera i så många moment som man vill/kan.
 
@Paal

För tydligheten, när de skriver ut: His first blaster roll is already made, so it isn't affected. However, his dodge skull roll and his last two blaster rolls WILL be reduced by 3D instead of 2D så menar de ju, pga hur spelet strukturerar multipla handlingar i en runda.

Runda 1:
Deklaration:
Skjuta blastern tre gånger! (-2D)
Segment 1:
Blaster pewpew! Sen reaction! Bägge med -2D, pga tre handlingar deklarerade.
Segment 2:
Nästa blaster pewpew! Ingen reaktion för enkelhetens skull. Nu -3D pga att reaktionen skett i segment 1.
Segment 3:
Sista blaster pewpew! Ingen reaktion här heller för enkelhetens skull. Åter igen -3D pga att reaktionen skett i segment 1.

Runda 2:
Deklaration (och nu är alla minus nollställda för vi har en ny runda).
Segment 1.... osv.
 
Last edited:
Jag bytade ut initiativ systemet mot ett i inspirerat av det från Dr. Who rolspelet när vi körde det. Så:

Först går alla som vill prata.

Sedan går alla som vill röra sig.

Sedan alla som vill dra i en spak, använda en maskin, styra ett skepp eller något annat. Man kan också byta vapen här.

Sedan skjuter man.

Sedan närstrid.

Sedan Force powers.


Alla som agerar i ett moment gör det samtidigt. Man får agera i så många moment som man vill/kan.
Hur funkar det om man vill dra i en spak eller skjuta någon och SEDAN springa? Måste man vänta tills nästa runda för att göra det eller?
 
@Paal

För tydligheten, när de skriver ut: His first blaster roll is already made, so it isn't affected. However, his dodge skull roll and his last two blaster rolls WILL be reduced by 3D instead of 2D så menar de ju, pga hur spelet strukturerar multipla handlingar i en runda.

Runda 1:
Deklaration:
Skjuta blastern tre gånger! (-2D)
Segment 1:
Blaster pewpew! Sen reaction! Bägge med -2D, pga tre handlingar deklarerade.
Segment 2:
Nästa blaster pewpew! Ingen reaktion för enkelhetens skull. Nu -3D pga att reaktionen skett i segment 1.
Segment 3:
Sista blaster pewpew! Ingen reaktion här heller för enkelhetens skull. Åter igen -3D pga att reaktionen skett i segment 1.

Runda 2:
Deklaration (och nu är alla minus nollställda för vi har en ny runda).
Segment 1.... osv.
Tack, det ser rimligt ut. Det enda jag inte håller med om är att reaktionen (ducka) i segment 1 bör ske med -3D istället för -2D. Det står ganska uttalat i exemplet jag lade upp tidigare. Men ditt sätt här känns iof smidigare i spel.
 
Hur funkar det om man vill dra i en spak eller skjuta någon och SEDAN springa? Måste man vänta tills nästa runda för att göra det eller?
Vill man göra det i samma runda så sker sakerna i den ordningen man säger dem. Varje runda delas in i lika många segment som antalet handlingar. Alla gör sin första (och kanske enda) handling i segment 1. De som gör fler handlingar gör dem i segment 2 och 3 osv...
Men att dra i en spak OCH springa ger -1D på bägge slagen. Om du delar upp det på olika rundor istället så slipper man avdraget.

EDIT: Förlåt, jag svarade i tron om att det gällde 1e-reglerna, inte God45s husregel.
 
Last edited:
Tack, det ser rimligt ut. Det enda jag inte håller med om är att reaktionen (ducka) i segment 1 bör ske med -3D istället för -2D. Det står ganska uttalat i exemplet jag lade upp tidigare. Men ditt sätt här känns iof smidigare i spel.
Japp, tror det finns en annan passage där det framgår som att man inte räknar med -3D direkt utan det kommer på nästföljande actions. Men, RAW i sig är ju inte viktigt här och är ju inte helt ovanligt att spel lämnar endel luckor för tolkning, som jag skrev innan så testa er fram och välj det som känns bäst? Känns ju mindre krångligt att tillämpa -1D för dodge i kommande segment och köra som du skriver i samma, så kör på med det om det känns tydligast? Kan ju vara så att folk gillar duckar mer om -1D kommer i nästkommande segment, och kanske kan det vara lite förlåtande för nya karaktärer som inte har så många actions öht. Men ja, som sagt kör en tolkning som verkar rolig och rimlig och kör på den.

En annan lucka som jag har för mig spelet lämnat är ju vad som sker om något sker så man vill justera en kommande handling? Kan man det? Kan man inte det? Säg:
Runda 1:
Jag skjuter mot strormsoldaterna! Prinsessan springer fram, kastar sitt rep och ska sen kasta sig i ett rep över mot dem för att knocka dem ner från plattformen.

Seg 1
Jag skjuter, prinsessan springer
Seg 2
Jag skjuter, prinsessan kastar rep
Seg 3
Jag skjuter, prinsessan svingar sig över


Säg att i seg 3 så är alla stormsoldater döda, prinsessan svingar sig över före mitt skott och sen kommer mitt skott, måste jag fortfarande skjuta? Finns det risk att jag träffar henne? Osv. Kan hända det finns något rörande just detta, minns inte riktigt, men oavsett kommer man ju säkert komma på saker som inte täcks av reglerna och som man behöver som, lösa. Då hittar man ju sätt att applicera systemet kring spelbordet, rulings not rules är ju som inte unikt för gammel d&d, det är ju endel av att otroligt mycket rollspel handlar om att lära sig hantera ett system så som en kreativ färdighet.
 
Hur funkar det om man vill dra i en spak eller skjuta någon och SEDAN springa? Måste man vänta tills nästa runda för att göra det eller?

Du kan agera i varje segment. Så du kan prata, springa och skjuta tex. Men du kan inte göra saker i en annan ordning. Så vill du dra i spaken kan du inte springa efter set samma runda.
 
Back
Top