Tankeexperiment: rollspel uppfinns 2025

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
5,023
Location
Stockholm
Året är 2025, rollspel finns inte. Ett black swan event inträffade och D&D uppfanns aldrig på 70-talet. Men allt annat populärkulturellt är sig likt. Musik, tv, fil, spel mm. Ni fattar.

Det här tankeexperimentet går ut på att fantisera om hur Världens Första Rollspel skulle se ut om det uppfanns idag. Nu. Augusti 2025. Vilken genre skulle det vara? Vilka monster skulle finnas? Finns det magi? Vilka besvärjelser finns i så fall? Hur ser reglerna ut? Vilka stora inspirationskällor skulle prägla spelets värld och känsla?

Kör!
 
Anime, anime, anime.

Cosplayarna har tagit steget från att bara visa upp sig till att faktiskt ikläda sig roller. På konvent utspelas draman som följer och klipps samman nästintill i realtid för att visas under konventet, där hundratals utklädda konspirerar mot varandra i ett multiversum där Predator samsas med One Piece och Pokemons. Stundtals får vissa av karaktärerna träda upp på en battle arena för att göra upp. Kamper som utannonseras tidigt till allas glädje och engagemang. Inte bara framgång ger poäng i denna tävling, utan även stil och skådespeleri.
 
Last edited:
Det går ju knappt att föreställa sig populärkulturen utan rollspel, då rollspelen i allmänhet och Dungeons & Dragons i synnerhet har haft ett överväldigande stort inflytande. I princip hela fantasygenren, en enormt stor del av TV-datorspel, serietidningar, musik, film etc etc etc som existerar idag gör det pga rollspel och DnD.

Med det sagt så tror jag @Rickard ovan är något på spåren.
Om rollspelen skulle uppstå idag så tror jag de skulle utvecklas "bakåt" från lajv och cosplay å ena sidan, och från "mord vid middagen"-spel, megagames, escape room, kreativt skrivande-workshops och narrativa regler till skirmish-figurspel (typ Necromunda). Jag tror det skulle uppstå en flora av distinkt olika men snarlika småhobbies som egentligen inte har så mycket överlapp eller kontakt med varandra.
 
Disney släpper det som en plojgrej för att kränga IP-relaterat slop.
All rollspel kopplas till befintliga IP och marknadsförs under parollen "Spela karaktärerna från filmerna" och det är också det enda du kan göra. Karaktärsskapande existerar inte, istället får en köpa boosterpacks med färdiggjorda karaktärer och hoppas på att få den där ultra rare Wolverine som du suktat efter i en vecka (ungefär så lång tid det tar innan Disney annonserar ett nytt släpp).
Alla spelen är givetvis svindåliga och spelas online, med en generativ AI som spelledare. Tjänsten där du spelar har en prenumerationskostnad.
 
En mardröm. Typ mashup av det värsta från silicon valley, entreprenörskap istället för kreativitet, yta istället för djup, kunden har rätt istället för en egen konstnärlig vision, snabb fixar istället för krav på engagemang och att lära sig något. Kanske bara några steg bort från vad jag tänker om rollspel idag, haha. Temu/google/spotify - rollspelet.
 
Kanske att några kreativa kids kunde hitta sätt att fortsätta dataspelet när skärmtiden är slut. Jag vet ju inte vad de spelar, men typ att det kunde bli någon märklig grej, där de leker att de är ute i naturen i Roblox, genom att vara ute i naturen på riktigt. Annars kanske de där som identifierar sig som, alternativt låtsas att de är, djur kunna skapa något. Annars tror jag @adrian_of_arcane_lore har en bra spaning i att escape room och murder mysteries skulle kunna utvecklas åt rpg-hållet.
 
Kanske att några kreativa kids kunde hitta sätt att fortsätta dataspelet när skärmtiden är slut. Jag vet ju inte vad de spelar, men typ att det kunde bli någon märklig grej, där de leker att de är ute i naturen i Roblox, genom att vara ute i naturen på riktigt. Annars kanske de där som identifierar sig som, alternativt låtsas att de är, djur kunna skapa något. Annars tror jag @adrian_of_arcane_lore har en bra spaning i att escape room och murder mysteries skulle kunna utvecklas åt rpg-hållet.
Terian-rollspelet med regler för hamnskifte.
 
Disney släpper det som en plojgrej för att kränga IP-relaterat slop.
All rollspel kopplas till befintliga IP och marknadsförs under parollen "Spela karaktärerna från filmerna" och det är också det enda du kan göra. Karaktärsskapande existerar inte, istället får en köpa boosterpacks med färdiggjorda karaktärer och hoppas på att få den där ultra rare Wolverine som du suktat efter i en vecka (ungefär så lång tid det tar innan Disney annonserar ett nytt släpp).
Alla spelen är givetvis svindåliga och spelas online, med en generativ AI som spelledare. Tjänsten där du spelar har en prenumerationskostnad.
En mardröm. Typ mashup av det värsta från silicon valley, entreprenörskap istället för kreativitet, yta istället för djup, kunden har rätt istället för en egen konstnärlig vision, snabb fixar istället för krav på engagemang och att lära sig något. Kanske bara några steg bort från vad jag tänker om rollspel idag, haha. Temu/google/spotify - rollspelet.

Vi lever med andra ord i dystopi?





Alltså, jag håller ju med.

Men jag tror ändå att rollspel i det hypotetiska fall vi pratar om här skulle ha uppstått underifrån på ett eller annat sätt, men att att någon ganska snart skulle tänka "wow, jag kan göra en produkt av detta och kränga upplevelser och muggar".

Vilket ju var det som hände i Arnesons och Gygax nördkretsar i början av 70-talet. Eller, de gjorde en produkt i alla fall, muggarna (bildligt och bokstavligt) kom senare.
 
Rollspel uppstår ur fanfictionrörlesen, där folk ordnar träffar där de spelar de olika karaktärerna från deras favoritnoveller/tv-serier/dataspel/filmer i en slags improvisationsteater. Vissa spelar unika, egenpåhittade karaktärer, men dessa ses oftast ned på och betraktas som kufar.

Främst TV-spelsfalangen bryter sig ut och börjar sätta regler och införa slumpvärden i agerandet, istället för att ägna sig åt rena karatärsgestaltningar. Detta ger upphov till rollgate, ett omfattande flamewar på nätet där åtskilliga influencers på båda sidor blir cancelerade.

Någon släpper ett omfattande regelverk för att spela vampyrer och varulvar, vilket leder till en stor stämning från Anne Rice. Något som driver på utvecklingen mot rollspel helt separerade från befintliga verk, i fristående värdar. Debatten om man får hitta på egna karaktärer eller måsta använda förskapade karaktärer pågår fortfarande.
 
Om Gary Gygax är Gen Z kommer vi nog inte ha ras och klass som grejer.

Men hur skulle GenZ-Garys "bygg din egen hjälte"-system se ut då? Alla måste kunna bygga sin egen snöflinga, med unika krafter och unikt utseende! Eller? (Jag tänker ibland den hädiska tanken att hela DnDs stridssystem skulle kunna ersättas med "varje runda gör du din nivå gånger T10 i skada, slå tärningarna och beskriv på vilket häftigt sätt du gör skadan").
 
Jag tror tyvärr inte rollspel skulle bli en grej 2025 om det inte fanns tidigare. Det är lite av en dinosaurie, en relik från en tidigare tid. Att slå igenom med något som någon måste först köpa, sitta själv och läsa igenom och förbereda för att sedan dra ihop folk och spela tror jag inte skulle uppstå nu. Det måste vara något som ger en kick direkt. Korta "spelpass", kanske något med AR så man får den visuella stimulansen samtidigt (om det inte är helt online). Någon form av AI assistans som hjälper med regler och äventyr. Anime ligger nog bra till som genre. Spelet skulle kanske ha ett mer tävlingsinriktat fokus på strider och guld där statusen ligger i vilken level man har och vilken utrustning man bär.
 
Kan tänka mig att det uppstår på samma sätt som Magic the gathering, som ett biprojekt för att finansiera något helt annat brädspel. Att det inte riktigt var tänkt att bli något stort. Något som inte kräver massa komponenter eller är speciellt regeltungt. Och likt magic så kan fantasy vara en passande genre. Men som blir en helt nu genre som sprider sig snabbt och får massa kopior som lyckas olika bra.
 
@Magnus Seter startade rollspel.nu i början av 2000-talet, men i och med att rollspel inte var uppfunnet än så har forumet ekat tomt. En konsekvens av detta är också att jubileumsboken Rollspel nu och då bara består av tomma sidor. Sen nu, ca. 25 år senare, uppfinns äntligen rollspelen och forumanvändare börjar registrera sig på löpande band.
 
Om inte rollspel skulle finnas innan så skulle det påverka väldigt mycket hur datorspel hade utvecklats.
 
Det måste vara något som ger en kick direkt.
Tabeller/slumpkort man plockar ifrån.

Du spelar en <riddare> som befinner sig i <en övärld> och nu <anfaller en drake>.
Du tittar på dina slumpkort: <Spjutkastning 1T10 skada>, <Spela luta, 25% charma> och <Muta stadsvakt. Instant success.>
"Det här löser jag"
 
Jag tror tyvärr inte rollspel skulle bli en grej 2025 om det inte fanns tidigare. Det är lite av en dinosaurie, en relik från en tidigare tid. Att slå igenom med något som någon måste först köpa, sitta själv och läsa igenom och förbereda för att sedan dra ihop folk och spela tror jag inte skulle uppstå nu. Det måste vara något som ger en kick direkt. Korta "spelpass", kanske något med AR så man får den visuella stimulansen samtidigt (om det inte är helt online). Någon form av AI assistans som hjälper med regler och äventyr. Anime ligger nog bra till som genre. Spelet skulle kanske ha ett mer tävlingsinriktat fokus på strider och guld där statusen ligger i vilken level man har och vilken utrustning man bär.
Därav "tankeexperimentet"
 
Vi lever med andra ord i dystopi?





Alltså, jag håller ju med.

Men jag tror ändå att rollspel i det hypotetiska fall vi pratar om här skulle ha uppstått underifrån på ett eller annat sätt, men att att någon ganska snart skulle tänka "wow, jag kan göra en produkt av detta och kränga upplevelser och muggar".

Vilket ju var det som hände i Arnesons och Gygax nördkretsar i början av 70-talet. Eller, de gjorde en produkt i alla fall, muggarna (bildligt och bokstavligt) kom senare.

Jag hoppas du har rätt, för jag tänker lite att hela det här entreprenöriella täcket som ligger över världen kväver det mesta som bara är spontan och lekfull kreativitet. Och någonstans är det ju där rollspel föds, "vad händer om jag drar ett svärd mot orcherna?" eller "vad händer om jag lutar mig fram och kysser henne och förklarar vad jag känner?" "Tänk om...."

Sen, tycker ju inte det är ett problem att Arneson med vänner slänger ihop en box och säljer till sina polare och sen inser att det här kanske är en stor hit vi kan tjäna lite på? Menar, det är ju vad den här världen indoktrinerar oss att tänka kring precis allt. Det är ju så den här världen fungerar just nu. Men inneboende i rollspelen finns ju en motkraft som är rakt av antikapitalistisk, skapandet, upptäckandet, lekandet, den strävar ju bort från varufierandet och kräver en rätt stor ansträngning för att man ska få till det. Man märker ju hur mycket de fick kämpa med detta för att hitta sätt att tjäna pengar på d&d och det är väl vad alla fortfarande kämpar med? Hur tusan ska man tjäna på något där det efter man gett dem en regelbok egentligen gett dem nycklarna till allt? Tänker nog mer att det idag går så snabbt från idé och kreativ lek till att vi skapar produkter, tjänster och får ett entrepreniöriellt stryptag kring det lekfulla och meningsskapande så man knappt hinner ta ett andetag innan allt kvävs redan i vaggan. Så ja, utifrån det, en dystopi. Alla dystopier har väl inte stöveltramp som soundtrack till förtrycket. Även om det börjar vara lite mycket sådant nu också. Men i alla dystopier finns väl frön av motstånd och möjlighet också. Så ja, kanske att ändå hela "tänk om" skulle tvingat fram ett något underifrån ändå? Hoppas på det.
 
Back
Top