Introäventyrsutmaning

Jag hade velat slänga in lite bilder för att insinuera världen i kampanjen, men regeln om tio sidor hindrar mig. ;)

Får kanske sätta spelet i en layout ändå. Här är en bild från staden jag hade i åtanke.

alven_buccaneer2-jpg.14988
 
I ärlighetens namn hade jag en vag förhoppning om att vi där i augusti skulle prata om vad de olika bidragen är bra på, och vad som gör ett introäventyr användbart/bra. Snyggt kan givetvis vara en aspekt. Kompakt en annan. :)

Det är en jättebra idé! Jag vill gärna ha feedback och lära mig från er! :D
 
I ärlighetens namn hade jag en vag förhoppning om att vi där i augusti skulle prata om vad de olika bidragen är bra på, och vad som gör ett introäventyr användbart/bra. Snyggt kan givetvis vara en aspekt. Kompakt en annan. :)
Jag skulle hemskt gärna vilja ha konstruktiv kritik på mitt äventyr när det är färdigt så kanske jag kan göra något vettigt av det när jag har mer tid
 
Jag har en idé som jag se om jag kan pyssla ihop. Introäventyr riktat mot yngre spelare med stark inspiration/koppling till välbekanta folksagor för underlätta för alla att komma in i världen/situationen. Ska se om jag kan göra något av idéen och om det ens blir något bra av det.

Sen har jag en till tanke som handlar mer om att få gruppen att bekanta sig med grundreglerna i något spel jag äger, jag hör ändå till gruppen som tycker regler har bäring på hur spelet runt bordet utformas.
 
Okej, nu är jag färdig med mitt introduktionsäventyr. Äventyret heter Rövarhövdingens rov och är skrivet till DoD23. Jag måste dock vara tydlig med två grejer. Dels har äventyret en riktigt amatörmässig layout. Dels har spelledarpersonerna som det är nu ingen speldata. Det är för att jag tyvärr inte har tid, det var antingen detta eller inget alls. Men som tidigare sagts så vill jag jättegärna ha lite respons på äventyret. Om folk tycker att det är värt att göra något med så kanske det kommer layout och speldata framöver någon gång.

Saker som jag försökt lägga extra fokus på med tanke på målgruppen (nya unga spelare):

En tydlig och pedagogisk struktur

Ett upplägg som är öppet, men inte såpass öppet att det blir för svårt att spelleda/spela

Genomgående tydliga tips till spelledaren

En variation i utmaningar så att spelarna kan ta sig an hindren på olika sätt.

Det blev 12 sidor allt som allt, så jag höll mig nästan inom gränsen.
 

Attachments

Back
Top