Produktöverflöd - bra eller dåligt?

Min grupp ägnar sig mest åt utredningsscenarier. Där har man ju ingen större hjälp av böcker som spelarna läser. Spelet handlar om hur de försöker lösa gåtor medan de utsätts för diverse oväntade faror.

En splatbook till ett sådant spel skulle ju kunna handla om utredarna själva (eller om deras antagonister) snarare än om utredningar. Men använder man en sådan splatbook mycket innebär det förstås en viss förändring av vad som kan tänkas hända under spelmötena.

Och för att nu knyta an mer direkt till trådens ämne: när en produktlinje blir för omfattande tror jag mycket har att göra med vilken typ av produkter det finns mest av. Rimligen tryter tålamodet också snabbare om grejerna som kommer ut inte känns välgjorda.

Jag är exempelvis inte säker på att många tredjepartsprodukter nödvändigtvis behöver vara av godo. Särskilt inte om det kommer många dåliga grejer när ett spel håller på att etableras. Då förknippas spelet åtminstone initialt med det som finns ute just då.
 
Last edited:
Att vissa resonerar att ”Hur ska jag hinna spela alla äventyr som jag köper” tycker jag är intressant för jag har aldrig riktigt sett det på det viset. Jag är just nu igång med att köpa på mig en massa äventyr till DoD23. Inte för att hinna spela alla utan för att kunna ge många alternativ till eventuella framtida spelare. Vill de spela ett dungeon crawl vill jag kunna förbereda det, vill de spela äventyr i skogen vill jag kunna förbereda det o.s.v. Sen är de äventyr som aldrig blir spelade bra inspiration till grejer som jag själv arbetar med 🙂

Jag kan däremot bli lite överväldigad av ett spel med många settingböcker. Hur mycket måste jag köpa för att på riktigt fatta världen?
 
Jag skulle kunna önska mig att det var lite mer kvalitet och lite mindre kvantitet. Det vill säga, jag är jäkligt petig och kritisk när det gäller äventyr (som ni vet från min Delta Green-tråd) – jag har starka åsikter om vad som gör ett äventyr bra (spelar-agens men bara lagom mycket, god och tydlig struktur men inte för styrt, inte för fokuserat på rollpersonerna eller deras agendor, knyter an till något spännande i spelvärlden etc). Och jag skulle helt enkelt hellre se färre släppta äventyr men där fler av dem "höll måttet". Mina mått, då, såklart.

Jag faller otroligt lätt ner i samla-hål där jag vill köpa på mig allt till ett rollspel bara för att kunna känna den sköna känslan av att "ha det komplett" och "vara klar". Det är en svaghet hos mig. Jag vet ju att jag i stort sett inte spelleder andras spel. Jag är för kräsen och min smak ligger för långt från mainstream (gud vilken vidrig mening, jag är tydligen så jävla speciell och unik. Vafan, går jag i gymnasiet eller?).

Jag skulle naturligtvis önska mig att det kom mängder av material, främst äventyr och kampanjer, som matchar mina preferenser – till spel jag gillar.
 
Det är synd att man inte kan hyra in dig för utvärdering av äventyr.

Hyra in? Har jag tid så kan jag göras det gratis eller i utbyte mot en gentjänst (typ läsa nån av mina grejer).

Men man får såklart vara beredd på att det är just utifrån mina väldigt specifika önskemål och min spelstil det utvärderas i så fall såklart.
 
Spel behöver FLER BÖCKER! Jag läser 300 sidor rollspels material i en sittning, när jag kom in i hobby var den gyllene eran där World of Darkness och D&D släppte en bok i månaden över! Pathfinder 1ed gjorde ett ok jobb. Men nu måste jag läsa saker på nätet för att mata motorn! OSR dungeons kan jag låtsas är till samma spel. Nya WOD borde släppa en bok i månaden. MER MER MER MER!!
 
För att lyfta några, i mina ögon, bra svenska exempel.
  • The One Ring. Regelbok + starter set samt fyra äventyr/äventyrsmiljöer sedan 2022. Lagom omfång och ganska tematiskt konsekvent, dvs nästan allt går vill att använda som en del av samma kampanj, om man vill.
  • Alien. Regelbok + starter set, två rejäla kampanjböcker (med tydliga tematiska upplägg, där det inte är någon tvekan om att det är separata kampanjer för olika uppsättningar RP) och tre filmiska äventyr sedan 2019.
Båda dessa har utgivningsformat som jag gillar. Det går utan att problem att famna allt utan alltför stor investering i tid och den som vill göra det till sitt främsta spel har ändå gott om material att plocka från.
 
Så min fråga här till forumet. Hur upplever ni det? Någon som delar min syn eller är det bara kul med mycket grejer? Struntar ni i översikten och kör på känsla för första bästa produkt? Och för er spelmakare, är detta något ni tänker på? Hur gör man för att hantera frågan, om det alls sker?

Kan mest hålla med. Jag har alltid ogillat när det blir oöverskådliga mängder material i en produktlinje. Jag skulle vilja smalna av till ...
1. Regler som gör något intressant och smälter samman med en setting som jag är nyfiken på. Eleganta och gärna minimalistiska regelsystem. (Cthulhu Dark, Fiasco, Alien, men också Ligans Drakar och Demoner).
2. Sourcebooks om de innehåller en vinkel som jag saknar i regelboken. (en magiskola, ett yrke, en världsbeskrivning etc.)
3. Äventyr och kampanjer i den mån de gör något eget och intressant. (exempel är såklart MUA, Konfluxen, Upsalasviten, men även kortare scenarion som Doors Beyond Time, Chariot of the Gods eller många av äventyren i The things we leave behind).

Jag vill däremot verkligen inte spela (eller spelleda) äventyr/kampanjer som i praktiken gör exakt samma sak (ännu ett generiskt fantasyspel, ännu en dungeon, ännu en linjär berättelse som slutar hos en Cthulhu-kult, ännu en zombie-apokalyps). Det ger mig helt enkelt för lite, samtidigt som det i grund och botten finns en gräns för hur mycket man hinner spela (oavsett om man spelar mycket eller extremt lite). Därför är jag tvungen att gallra (på samma sätt som jag bara vaskar fram det bästa inom film, tv-serier och datorspel).

Är det förresten bara en känsla, eller håller DoD på att bli oöverskådligt i och med tredjepartsutgivningen? Älskar att spelet lever och frodas, kanske mer än någonsin, men är samtidigt oroad över hur helhetsintrycket blir om okontrollerad utgivning också innebär osäker kvalitét.
 
Last edited:
Hyra in? Har jag tid så kan jag göras det gratis eller i utbyte mot en gentjänst (typ läsa nån av mina grejer).

Men man får såklart vara beredd på att det är just utifrån mina väldigt specifika önskemål och min spelstil det utvärderas i så fall såklart.

Vi har en tråd för det till och med! :D

 
Ja, detta.

Hur kan det komma sig att stora spelutgivare med massor av kapital och fast anställda proffs som Chaosium och WotC släpper så mycket skräp?

Jag väljer att generöst tolka det som att de inte tycker att det är skräp. Att de helt enkelt tittar på helt andra grejer än vad jag tittar på, när de bedömer äventyr. Antagligen tycker de andra saker är roliga än vad jag tycker är roliga. Vilket inte förvånar mig; jag är som sagt van vid att vara ett weirdo.
 
Ja, detta.

Hur kan det komma sig att stora spelutgivare med massor av kapital och fast anställda proffs som Chaosium och WotC släpper så mycket skräp?
Jo, verkligen. Samtidigt, utifrån min trådstart hjälper inte kvalitet mig så mycket om mängden fortfarande är stor. (Eller lite. Man kanske kan vara mer trygg att vad man än väljer blir det bra och därför strunta i resten. Men svårigheten att bedöma vad som är kompatibelt eller överflödigt utifrån mina behov kvarstår, även om boken är bra i sig.)
 
Jo, verkligen. Samtidigt, utifrån min trådstart hjälper inte kvalitet mig så mycket om mängden fortfarande är stor. (Eller lite. Man kanske kan vara mer trygg att vad man än väljer blir det bra och därför strunta i resten. Men svårigheten att bedöma vad som är kompatibelt eller överflödigt utifrån mina behov kvarstår, även om boken är bra i sig.)
Jag tror fortfarande att man (iaf i framtiden) borde kunna nå fram till detta genom att mata in alla digitala prylar man har i en språkmodell och få AI:n att plocka fram "best of breed" utifrån eget tycke och smak.

Redan idag kan man ju prompta sig fram ganska bra till vad det är för prylar man är intresserad av. Nackdelen där blir att man riskerat att skala bort sånt man inte visste att man skulle kunna bli intresserad av.
 
Det ju här forumet kommer till räddning! Man är nyfiken på ngt nytt eller gammalt spel; ställer en försynt fråga om vad som är bra/dåligt och vips får man kurerade råd i navigeringen.
Priceless! (Dvs värt att sponsra forumet på ko-fi.com/magnusseter - tänk så många felköp som undvikits, och så många bättre spelupplevelser det blivit pga av alla här! )
 
Jag tror fortfarande att man (iaf i framtiden) borde kunna nå fram till detta genom att mata in alla digitala prylar man har i en språkmodell och få AI:n att plocka fram "best of breed" utifrån eget tycke och smak.
Låter mer som ett recept att få fram tråkigast möjliga mellanmjölk med minst antal överraskningar =)
 
Låter mer som ett recept att få fram tråkigast möjliga mellanmjölk med minst antal överraskningar =)
Eventuellt missförstår du mig nu. Menar inte att man ska mata den med alla äventyrsfrön för att den ska bygga eget, utan att den djupdyker i det materialet den fått och ger förslag bland dessa produkter utifrån om jag skulle prompta. Idag vill jag hitta ett äventyr där man spelar viking i Drakar och demoner-setting, eller ett äventyr med ett elakt träd som skapar kloner av byinvånare i en postapo-setting.

EDIT: att få summerat reviews med pros/cons skulle ytterligare förbättra träffsäkerheten.
 
Idag vill jag hitta ett äventyr där man spelar viking i Drakar och demoner-setting, eller ett äventyr med ett elakt träd som skapar kloner av byinvånare i en postapo-setting.
Jo, kan tänkas. Men jag kan tycka att man borde kunna göra detta helt AI-löst ändå. Berätta vad grejen är och var och när den utspelas! Skriv det i en ruta på baksidan eller i hemsideannonsen.
 
Jo, kan tänkas. Men jag kan tycka att man borde kunna göra detta helt AI-löst ändå. Berätta vad grejen är och var och när den utspelas! Skriv det i en ruta på baksidan eller i hemsideannonsen.
Ja, det kan absolut fungera, men jag tänker om mängden material är väldigt omfattande och man vill kunna få en mer exakt träff genom en mer avancerad frågeställning.
 
Det här är en fundering som mer bygger på en känsla än något mer välgrundat. Jag har under en längre tid (alltid?) tyckt att det är jobbigt när spel jag gillar (eller är intresserad av) springer iväg och plötsligt exploderar i utgivning. Alltså många olika sorters produkter över kort tid.
Jag är helt med på det du säger.

Och det är just WFRPv4 som även är mitt ... problem ... jag älskar WFRP, mer i vissa inkarnationer än andra, och har bestämt mig för att jag vill ha en så komplett samling som möjligt.

Men nu börjar det blir för mycket ... Två böcker om dvärgar ... tre stadsböcker ... ett antal regelexpansionböcker ... massor med material, massor med information, det mesta välskrivet och intressant.

Så jag har gett upp tanken på att ens försöka ha "canon" om jag spelar WFRP, och absolut inte använda v4 rakt av ... Och om jag vore helt ny till spelet skulle jag kolla på alla böcker och tänka "gud vad mycket det här orkar jag inte".

Som Warhammer: The Old World RPG ... vid lanseringen finns det alltså 10 grejer eller mer att välja bland. Jag blir helt galen på det! :D
 
Någon som delar min syn eller är det bara kul med mycket grejer?
Jag (tror att jag) håller med. Om jag spelar ett spel vill jag ha den "kompletta upplevelsen", så om vi spelar Alien vill jag ha tillgång till Marines och Colonists-böckerna för att inte gå miste om potentiellt intressanta grejer. Om det dessutom släpps en planetbok, en rymdskeppsbok och en monsterbok så kommer jag vara mindre sugen på att spela Alien tills jag köpt eller i alla fall läst dem.

Om det rör sig om ett spel som jag inte hängt med i från början, så att det redan finns tio såna böcker när jag tittar på grundboken (eller att det släpps tio böcker samtidigt som grundboken) så blir jag mindre benägen att köpa den.

Om det släpps en bok som jag inte vill köpa (som en rymdskeppsbok) så blir jag mindre sugen på att spela spelet, trots att jag medvetet låtit bli att köpa en bok jag är ointresserad av.

Om det finns ett stort bibliotek med grejer som inte är kanon för spelvärlden så känner jag inte den sortens saknad. Det finns 40 tusen miljarder grejer till mörk borg, det gör inget att jag inte läst dem för de existerar inte i någon kanon. Att det finns olika äventyr jag inte köpt till delta green är inte heller något problem, men när jag spelledde Gods Teeth förra året så annonserades Gods Light (tror jag det hette) med äventyr som kunde slottas in i GT-kampanjen. Då kände jag mig plötsligt stressad över att hinna klart med kampanjen innan det släpptes, för vi hade redan passerat den punkt där de skulle gå att slotta in, men om de äventyren fanns tillgängliga skulle det kännas som att vi missat något.

Allt det här är superirrationellt, och påverkar inte hur roligt jag har när jag faktiskt spelar spelen. Det är en undermedveten grej som jag måste påminna mig själv om att inte lyssna på.
 
Back
Top